Sweco projektleder grön vätgasanläggning och bidrar till industriell symbios i Västernorrland för RES

Sweco har fått i uppdrag att projektleda RES gröna vätgasanläggning samt bidra till industriell symbios när restvärmen från den 20 MW stora anläggningen ska tas tillvara för uppvärmning av exempelvis fastigheter, fiskodlingar och växthus.
Vision för grön industriell symbios i Alby, Västernorrland. Bild: Maria Mohlin Designs

Utanför Ånge i Västernorrland planeras ett grönt industrikluster där hjärtat blir en vätgasanläggning som möjliggör gröna industrietableringar i området. Anläggningen kommer att drivas av 20 MW grön el. För att skapa industriell symbios kommer restvärmen från anläggningen att användas till fjärrvärme för uppvärmning av exempelvis kommunens fastigheter, fiskodlingar och växthus.

Swecos uppdrag är att projektleda en konceptstudie av anläggningen samt bistå med teknisk kompetens i de diskussioner som förs med aktörer som potentiellt kan nyttja restvärmen för att åstadkomma industriell symbios. I uppdraget ingår att genomföra vatten-, miljö- och elkraftsutredningar, anläggningsutformning, övergripande layout och förbereda tillståndshantering.

– Mer fossilfri vätgas är en av nycklarna i den gröna omställningen, särskilt som vi ser att efterfrågan inom industrin och energisektorn ökar i närtid. Det gläder mig att Swecos djupa och breda kompetens kommer till nytta i projektet och dessutom bidrar till industriell symbios som helt klart är en framtidsfråga, säger Conny Udd, divisionschef Energy & Industry på Sweco.

– Vi ser att utvecklingen som sker i Ånge nu sätter standarden för hur vi behöver jobba med förnybar energi mot industrin framåt. Det behöver finnas ett systemtänk och möjlighet att förädla energin lokalt. Vi är glada över att jobba tillsammans med Sweco och välkomnar deras breda kompetens i den här processen, säger Sigrid Nord, projektledare på RES.

I uppdraget involveras Swecos experter inom kraftförsörjning, markteknik, byggteknik, risk, vatten, VA-process, miljö, arkitektur.

Uppdraget påbörjades i september 2022. Vätgasanläggningen planeras att stå färdig 2025.

Conny Udd, divisionschef Energy & Industry på Sweco

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Ny Sweco-rapport: Stålindustrin tar täten i den gröna omställningen24.4.2024 07:25:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sweco beskriver framstegen för den europeiska industrin i arbetet med att uppnå nettonollutsläpp i hela förädlingsprocessen. Stålindustrin går i täten, med Sverige som ett ledande exempel, följt av cementindustrin. Även kemikalieindustrin och transportbranschen är på väg mot nettonollutsläpp. Rapporten lyfter dels hur faktorer som geopolitik, regelverk och teknisk utveckling driver denna omställning, dels möjligheter och risker att beakta när ny teknik som vätgas, avskiljning och lagring av koldioxid (CCS) och elektrobränsle testas i industriell skala.