Swedtrain välkomnar BS verkstäder som ny medlem

Swedtrain är glada att välkomna BS Verkstäder som nya medlemmar i föreningen. BS Verkstäder är ledande leverantör i Norden på underhåll och livstidsförlängning av ”gula maskiner” samt nybyggnation av specialarbetsmaskiner.

BS Verkstäders största verksamhet är underhåll, ombyggnader, nykonstruktion och kompletta livstidsförlängningar av spårarbetsfordon. Ett exempel är fullständig livstidsförlängning av Bandedanmarks OBW 10. Det innebär ny motor, växellåda, elsystem, styrsystem, hydraulsystem, förarmiljö samt renovering och lackering av chassi och hytt inklusive myndighetsgodkännande. BS Verkstäder har egen utrustning och kompetens för konstruktion och tillverkning av mekaniska detaljer. De arbetar även med tillverkning och försäljning av växeldriv för depåer och andra bangårdar samt krock- och brandskadereparationer av alla järnvägsfordonstyper. BS verkstäder har fram tom 2018 varit involverade i ca 25 projekt med ETCS installationer. De genomför även underhåll av godsvagnar, lok och motorvagnar.

Moderbolaget BSJG, med samma ägare som BS Verkstäder, äger verkstad och spårområdet. BSJG har även byggt en depå på området, vilken hyrs ut till Västtrafik för underhåll av deras regionalfordon.

BS Verkstäder är belägna i Falköping med utmärkta anslutningar till Västra stambanan.

”Swedtrain vill hälsa BS Verkstäder varmt välkomna till föreningen och jag ser fram emot vårt kommande samarbete” säger Pia Lagerlöf, generalsekreterare, Swedtrain.