Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.
Ta vara på - för planet och Plånbok

Som en del i satsningen Ta vara på – för planet och plånbok, och ett steg på vägen att nå matsvinnsmålet, startar Lidl nu upp ett testprojekt i fyra butiker i Stockholm. Testet i butikerna i Spånga, Ekerö, Flemingsberg och Enskede innebär att lådor med fullt ätbara frukter och grönsaker säljs till ett reducerat pris. I lådorna finns dels frukt och grönt från nät och förpackningar där oätlig frukt och grönt plockats bort, dels frukt och grönt som inte kan säljas till ordinarie pris på grund av exempelvis skönhetsfläckar, stötmärken eller för att de är perfekt mogna för att ätas samma dag.

- Som företag och livsmedelskedja har vi på Lidl ett stort ansvar att agera för att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu tuffa mål om att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. De nya initiativen i butik är två av åtgärderna där vi ser stora möjligheter att påverka våra kunder att göra enkla, hållbara val. Jag hoppas att vi samtidigt kan inspirera andra att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Sedan tidigare har Lidls kunder haft möjlighet att ta vara på mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till 30 procents rabatt. I butikstestet ingår även en ytterligare prissänkning på varor med ”superkort datum”, det vill säga samma dag som bäst före-datum går ut, med hela 30–90 procent.

- Lidl vill också bidra till ökad medvetenhet när det gäller datummärkningen genom information om att varor med bäst före-datum kan ätas så länge varan luktar, smakar och ser ok ut. Vi jobbar för att ingen mat ska slängas i våra butiker, och vi uppmanar våra kunder att göra likadant hemma, avslutar Miriam Thunborg.

Lidl jobbar på flera fronter för att minska matsvinn och har en affärsmodell med effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager.

Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin, som distribuerar den fullt tjänliga maten till behövande. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.

*http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8800/978-91-620-8811-8/

Ta vara på - för planet och Plånbok
Ta vara på - för planet och plånbok
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Ta vara på - för planet och Plånbok

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.