Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok

Som en del i satsningen Ta vara på – för planet och plånbok, och ett steg på vägen att nå matsvinnsmålet, startar Lidl nu upp ett testprojekt i fyra butiker i Stockholm. Testet i butikerna i Spånga, Ekerö, Flemingsberg och Enskede innebär att lådor med fullt ätbara frukter och grönsaker säljs till ett reducerat pris. I lådorna finns dels frukt och grönt från nät och förpackningar där oätlig frukt och grönt plockats bort, dels frukt och grönt som inte kan säljas till ordinarie pris på grund av exempelvis skönhetsfläckar, stötmärken eller för att de är perfekt mogna för att ätas samma dag.
- Som företag och livsmedelskedja har vi på Lidl ett stort ansvar att agera för att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu tuffa mål om att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. De nya initiativen i butik är två av åtgärderna där vi ser stora möjligheter att påverka våra kunder att göra enkla, hållbara val. Jag hoppas att vi samtidigt kan inspirera andra att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Sedan tidigare har Lidls kunder haft möjlighet att ta vara på mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till 30 procents rabatt. I butikstestet ingår även en ytterligare prissänkning på varor med ”superkort datum”, det vill säga samma dag som bäst före-datum går ut, med hela 30–90 procent.
- Lidl vill också bidra till ökad medvetenhet när det gäller datummärkningen genom information om att varor med bäst före-datum kan ätas så länge varan luktar, smakar och ser ok ut. Vi jobbar för att ingen mat ska slängas i våra butiker, och vi uppmanar våra kunder att göra likadant hemma, avslutar Miriam Thunborg.
Lidl jobbar på flera fronter för att minska matsvinn och har en affärsmodell med effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager.
Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin, som distribuerar den fullt tjänliga maten till behövande. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.
*http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8800/978-91-620-8811-8/
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder






Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl satsar på träning för alla med Crivit – Funktion, kvalitet och rörelseglädje i fokus16.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl fortsätter att göra träning tillgänglig för alla med sitt eget varumärke Crivit, som kombinerar prisvärdhet med hög kvalitet och funktion. Med ett brett sortiment av kläder, utrustning och accessoarer gör Crivit det enklare än någonsin att komma i gång med en aktiv livsstil eller att ta sin träning till nästa nivå.
Lidl Sverige återkallar hundgodis kycklinghals av varumärket Orlando13.5.2025 10:01:44 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar hundgodis torkad kycklinghals i bitar. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Såsigt värre! Lidls kebabsås från Chef Select imponerar i smaktest2.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Kebab med sås, eller sås med kebab? Kebab är en snabbmatsklassiker och det har blivit allt vanligare att tillaga hemma – men ingen kebab är komplett utan rätt sås. När Allt om Mat nyligen testade 10 färdiga kebabsåser imponerade Lidls kebabsås från Chef Select – och knep en andraplats med 4 av 5 i betyg.
Prisvärd påskfavorit! Lidls gravade lax utsedd till bäst i test16.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Gravad lax är en självklar favorit på många svenskars påskbord – och i år kommer det inte kosta många lax att imponera på svärmor och svärfar i påsk. I ett smaktest utfört av Allt om mat har Lidls ASC-märkta gravade lax från Nautica utsetts till bäst i test – förutom en perfekt välbalanserad smak är det dessutom testets mest prisvärda produkt! ”Fina skivor med god doft, perfekt välbalanserad smak samt en härlig konsistens gör denna lax till en vinnare”, anser testpanelen.
Söt seger: Lidls choklad är bäst i test4.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Är den dyraste chokladen bäst? Absolut inte, om du frågar testpanelen! I ett omfattande smaktest av Allt om mat har Lidls Fin Carré Hazelnut Milk Chocolate med grädde inte bara fått toppbetyg – den har också utsetts till den mest prisvärda mjölkchokladen med hasselnötter och testvinnare i det stora chokladtestet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum