Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok
Som en del i satsningen Ta vara på – för planet och plånbok, och ett steg på vägen att nå matsvinnsmålet, startar Lidl nu upp ett testprojekt i fyra butiker i Stockholm. Testet i butikerna i Spånga, Ekerö, Flemingsberg och Enskede innebär att lådor med fullt ätbara frukter och grönsaker säljs till ett reducerat pris. I lådorna finns dels frukt och grönt från nät och förpackningar där oätlig frukt och grönt plockats bort, dels frukt och grönt som inte kan säljas till ordinarie pris på grund av exempelvis skönhetsfläckar, stötmärken eller för att de är perfekt mogna för att ätas samma dag.
- Som företag och livsmedelskedja har vi på Lidl ett stort ansvar att agera för att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu tuffa mål om att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. De nya initiativen i butik är två av åtgärderna där vi ser stora möjligheter att påverka våra kunder att göra enkla, hållbara val. Jag hoppas att vi samtidigt kan inspirera andra att öka takten i sitt arbete för att minska matsvinnet, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Sedan tidigare har Lidls kunder haft möjlighet att ta vara på mat som närmar sig sista förbrukningsdag eller bäst-före-datum, till 30 procents rabatt. I butikstestet ingår även en ytterligare prissänkning på varor med ”superkort datum”, det vill säga samma dag som bäst före-datum går ut, med hela 30–90 procent.
- Lidl vill också bidra till ökad medvetenhet när det gäller datummärkningen genom information om att varor med bäst före-datum kan ätas så länge varan luktar, smakar och ser ok ut. Vi jobbar för att ingen mat ska slängas i våra butiker, och vi uppmanar våra kunder att göra likadant hemma, avslutar Miriam Thunborg.
Lidl jobbar på flera fronter för att minska matsvinn och har en affärsmodell med effektiva processer i alla led. Två fullsortimentscentrallager förser butikerna med en leverans per butik och dag vilket innebär att butikerna inte behöver ha något varulager.
Mat som inte säljs tas vara på genom donationssamarbeten med hjälporganisationer som exempelvis Allwin, som distribuerar den fullt tjänliga maten till behövande. Bara genom det samarbetet nås behövande varje år av livsmedel från Lidl Sveriges butiker som motsvarar drygt 1 100 000 måltider. I dagsläget finns regionala och lokala samarbeten i 40 procent av butikerna. Lidls nya målsättning är att samtliga butiker ska ha ingått donationssamarbeten 2025.
*http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8800/978-91-620-8811-8/
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus 15-pack, 12- pack och 6-pack25.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar ägg från frigående höns inomhus stämplat med: 2SE684-35 , 2SE684-36 på ägget och det är endast dessa produktkoder som berörs. Bäst före datum till och med 2024-08-13.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött12.7.2024 17:36:20 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Bäst butiksbakat bröd hos Lidl Sverige10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är den bästa dagligvarukedjan när det gäller butiksbakat bröd. Det framgår av en nybakad undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom butiksbakat bröd.
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum