Swedtrain

Tågbranschen ställer om, inte in

Dela

För andra sommaren i rad genomförs nu satsningen på ett branschgemensamt praktikprogram med syfte att locka fler unga till järnvägsbranschen. Tillsammans kan vi råda bot på kompetensbristen.

Swedtrain arrangerar tillsammans med WSP, Atkins, Sweco, Alstom och MTR ett gemensamt praktikprogram som i rådande läge ställs om till digitalt, med några fysiska besök, och dubbleras i storlek.

”Vi kan se att det varit ett stort tryck på att få vara med i år när många unga står utan vanliga sommarjobb. Därför valde vi i branschen att ställa upp och dubblera antalet platser jämfört med förra året.” Säger Björn Asplund, ordförande Swedtrain

De sex studenter som valdes ut till årets praktikprogram kommer från Kungliga Tekniska Högskolan och Uppsala Universitet. Studenterna är Alma Bäckman, Simon Wikström, Aron Norén, Pauline Korssell, Ormia Abdullah och Joar Forsberg.
Temat för programmet och det gemensamma arbetet kommer vara Covid-19 och dess påverkan på Järnvägsbranschen. Det totala resandet har minskat med 90 % världen över vilket även drabbar den svenska järnvägen. Studenterna får nu i uppgift att komma med kreativa lösningar, vilka efter sommaren även kommer att presenteras för alla Swedtrains medlemmar.

”Temat med hur Covid-19 påverkar tågbranschen känns mycket intressant. För mig är smittspridning ett nytt perspektiv på tekniska system. Jag ser fram emot att tillsammans med resten av praktikanterna generera nya idéer och lösningar.” säger Joar Forsberg, praktikant i Swedtrains praktikprogram 2020

Om praktikprogrammet:

  • Genomförs 8 juni till 17 juli
  • Genomförs i år för andra gången, nu med dubbelt så många praktikanter
  • Arrangeras av Swedtrain med medlemmarna WSP, Atkins, Sweco, Alstom och MTR

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Swedtrain
Swedtrain
Storgatan 5
Stockholm

08-782 08 50http://www.swedtrain.org

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 15 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.

 

Följ Swedtrain

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Swedtrain

Swedtrain välkomnar Twindej som ny medlem!24.2.2020 10:09:05 CETPressmeddelande

Twindej är ett ägarlett teknikföretag som grundades 2008 av två tvillingbröder. Twindej levererar teknisk kompetens inom spårfordonsmarknaden genom utbildning, konsultuppdrag eller certifierade tjänster. De har omkring 70 anställda, har sitt säte i Västerås och tillhandahåller specialister och projektledare inom driftsättning, utbildning, kylteknik och underhåll. Kunderna är idag fordonstillverkare, trafikoperatörer, underhållare och systemtillverkare. Se Twindejs hemsida för mer information http://www.twindej.se

Branschgemensam satsning ska få fler unga att välja järnvägen10.6.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Idag råder det stor brist på järnvägskompetens, både akademisk och yrkesutbildad personal. Samtidigt står branschen inför stora pensionsavgångar. Swedtrain har därför tillsammans med tre av sina medlemsbolag, Alstom, EuroMaint och WSP, startat ett praktikprogram för högskolestudenter. Praktikprogrammet är unikt i sitt slag eftersom studenterna under en sommar erbjuds att praktisera på tre olika företag.

Politisk överenskommelse om höghastighetsbana krävs för punktligare tåg4.6.2018 14:59:00 CESTPressmeddelande

På en pressträff under måndagen presenterade Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Klimatminister Isabella Lövin (MP) regeringens satsningar i den nationella planen för 2018-2029. Bland satsningarna märks 148 miljarder kronor i nyinvesteringar i svensk järnväg, däribland Ostlänken, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm som en del i en framtida svensk höghastighetsbana – Vi välkomnar regeringens ambition om att bygga en sammanhållen höghastighetsbana för 320 km/h. Nu krävs en bred politisk överenskommelse för att genomföra satsningen, säger Pia Lagerlöf, Generalsekreterare för Swedtrain. Den nationella planen innehåller många välbehövliga uppgraderingar av järnvägssystemet, även om många av satsningarna börjar byggas först om ca 10 år. Bland satsningarna märks framför allt tre delsträckor, som skulle kunna vara tre delsträckor i en kommande höghastighetsbana. * Ostlänken Järna-Linköping * Lund-Hässleholm * Göteborg-Borås Regeringen anser att det är viktigt att påbörja byggandet av en

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum