Tyska Turistbyrån

Tågresedagen på Centralen - res med tåg till Tyskland

Dela

På fredag den 2 december står representanter för Snälltåget, Europarunt och tidningen Vagabond samt flertalet turistbyråer och tågkonnässörer till tjänst för att dela med sig av sin kunskap om tågresor i Europa. Den stora Tågresedagen anordnas av Vagabond och går av stapeln på Stockholm Centralstation. Tyska Turistbyrån är en av deltagarna och här hittar du information om hur du smidigast tar dig till Tyskland och vidare med tåg i hela landet.

Celle: Zöllnerstraße med korsvirkeshus. © Fotostudio Loeper/Ulrich Loeper
Celle: Zöllnerstraße med korsvirkeshus. © Fotostudio Loeper/Ulrich Loeper

På plats kan du även få svar på frågor om den nya Tysklandsbiljetten, som ersätter årets populära 9-Euro-biljett, julmarknaderna i Tyskland, som är i full gång nu, men även tips på attraktiva resmål i Tyskland som lätt kan nås med tåg från Sverige. SJ kommer att finnas här för att informera bland annat om deras nya nattågsförbindelse till Tyskland.


Här finns information om tex städerna Berlin, Dresden, Hamburg och Bremen men även Regionen Sachsen-Anhalt, som ger tips på de historiska pärlorna i området.

- Vi vill gärna visa på oväntade besöksmål, tex DDR-museet i Berlin eller tipsa om 9 Cities, en sammanslutning av 9 städer i norra Tyskland, som har gått ihop för att kunna visa upp världsarv, korsvirkeshus och charmiga shoppinggator, säger Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm. Vi har även glädjen att få dela utrymme med Anna W Thorbjörnsson, journalist, fotograf, författare och tågresespecialist. Anna svarar på frågor kring tågresor i Tyskland, och presenterar även boken Upplev Tyskland med tåg – sju rutter, praktiska tips och sevärdheter. Boken och andra reseguider kan köpas på plats.

Minimässan kommer att vara öppen mellan 8 och 18 och är placerad på övre plan på stationen. SJ kommer att finnas på plats i montern mellan 9 och 15. Författaren Anna W Thorbjörnsson finns på plats mellan 10 och 16.

Tio europeiska tågstationer med bästa komforten för passagerarna

Hur bra är Europas tågstationer? En rankning av de 50 största stationerna visar var passagerarna har den bästa komforten, hur många nationella och internationella destinationer kan nås, finns det tillräckligt med rulltrappor och hissar, hur bra är det gastronomiska och shoppingutbudet – allt detta var avgörande i utvärderingen av Europas 50 största tågstationer, European Railway Stations Index 2022, som skapades av den amerikanska konsumentskydds­organisationen Consumer Choice Center (CCC).

Tio stationer, därav fem i Tyskland, tog sig in i topp-5 i årets utvärdering, tack vare exakt lika många poäng i utvärderingen. Düsseldorfs centralstation kom på 5:e plats med en poäng på 76 poäng. Fjärdeplatserna, vardera med 78 poäng, delas mellan centralstationen i Hannover, och Roma Termini i den italienska huvudstaden Rom. Gare de Lyon i Paris fick 81 poäng och upptar därmed tredjeplatsen.

Fem stationer fick 91 poäng och delade därmed på andraplatsen; tågstationerna i Berlin, München och Frankfurt samt Milano Centrale och Amsterdams centralstation.

Den knappa segern med 93 poäng i 2022 års utvärdering gick till huvudstationen i Zürich, Schweiz. "Zürich HB i Zürich, Schweiz, toppar listan över de bästa tågstationerna i Europa. Även om tågstationen inte har det högsta antalet internationella och inhemska destinationer, har den ett stort antal butiker, kiosker och restauranger samt take-away-ställen som konsumenterna kan välja mellan", var juryns resonemang.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Celle: Zöllnerstraße med korsvirkeshus. © Fotostudio Loeper/Ulrich Loeper
Celle: Zöllnerstraße med korsvirkeshus. © Fotostudio Loeper/Ulrich Loeper
Ladda ned bild
Frankfurt am Main: Hauptbahnhof @ Dietmar Scherf
Frankfurt am Main: Hauptbahnhof @ Dietmar Scherf
Ladda ned bild

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.

GNTB har en tredelad återhämtningsstrategi för att övervinna utmaningarna i samband med nystarten efter COVID-19-pandemin:

* Öka medvetenheten om varumärket Destination Tyskland och förbättra varumärkesprofilen med fokus på hållbarhet och begränsning av klimatförändringar.

* Stödja resebranschen, som domineras av små och medelstora företag, genom relationshantering och kunskapsutbyte.

* Utveckling av evidensbaserade handlingsplaner på grundval av riktade marknadsundersökningar och fortlöpande analyser av förändrad efterfrågan från kunderna.

Fokus på hållbarhet och digitalisering

GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.

Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden. Detta är särskilt viktigt eftersom pandemin har påskyndat den globala förändringen av resenärernas värderingar mot ett större socialt och miljömässigt ansvarstagande

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Musik, recept och andra julspecialiteter från Tyskland i årets julhälsning16.11.2022 17:29:26 CET | Pressmeddelande

Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) lanserar nu onlinekampanjen "Season's Greetings from Germany". Utöver julmarknader i mindre och större orter ligger fokus på typiska tyska traditioner och vinteraktiviteter i naturen. Hjärtat i kampanjen är landningssidan med utvalda julmarknader, hållbara erbjudanden, utomhusaktiviteter och traditionella seder som Tyskland är känt för världen över.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum