Tågvarslet: Medlare utsedda för fortsatta samtal
Varslet om konflikt från fackförbundet Seko omfattar cirka 1 200 medlemmar runt om landet. Dessa kan komma att tas ut i strejk i tre etapper med start den 11 maj, om inte ett nytt avtal kommer på plats.
– Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna. Men samtidigt som vi har lagt fram en rad konkreta förslag på lösningar har Seko inte vikit en millimeter från sina initiala yrkanden. Och sedan lämnar de förhandlingarna. Det är inte så man förhandlar, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Almega Tågföretagen.
Nu har Medlingsinstitutet utsett de medlare som ska kliva in i processen för att försöka få parterna att nå en överenskommelse. Medlare blir Gunilla Runnquist, tidigare bland annat förhandlingschef för Lärarförbundet, Bengt Huldt, tidigare bland annat vd för Stål- och metallarbetsgivarna och Gerald Lindberg, tidigare andre ordförande i Livsmedelsarbetareförbundet.
– De är rutinerade medlare och vi är övertygade om att de kan hjälpa oss att nå ett avtal med villkor som fungerar för både arbetsgivare och arbetstagare. Detta borde även ligga i fackets intresse och vi ser fram emot att återuppta dialogen med Seko, säger Pierre Sandberg.
Den främsta stridsfrågan rör schemaändringar. Hittills har Tågföretagens förslag bland annat föreslagit en progressiv ersättning till medarbetare som drabbas av sena schemaändringar där ersättningen – och därmed kostnaden för arbetsgivaren – blir högre ju senare ändringen görs.
– Tyvärr har Seko sagt tvärt nej till samtliga förslag utan att presentera några egna lösningar. I stället för intensifierade förhandlingar har de valt konfliktspåret och nu riskerar tredje man, såväl jobbpendlare som företag, att bli lidande, säger Pierre Sandberg.
Tvärtemot vad Sekos påstår visar Tågföretagens siffror också att förekomsten av sena schemaändringar inte ökar.
– Läget har varit stabilt under de senaste fem åren. I den bästa av världar skulle lagt schema ligga, men så fungerar det inte i verkligheten – människor blir sjuka. Framförhållningen påverkas också av en rad externa faktorer, exempelvis Trafikverkets nya planeringssystem, MPK, säger Pierre Sandberg.
Ytterligare en anledning till att framförhållningen brister är dagens lokförarbrist. Orsaken är en försiktig rekrytering under och efter pandemin. Men här ser Pierre Sandberg att situationen är på väg att ordna upp sig.
– Nu utbildas det lokförare som aldrig förr. Utbildningen är bland de populäraste utbildningarna på yrkeshögskolan samtidigt som tågoperatörerna själva utbildar till yrket, säger Pierre Sandberg.
Förutom sena schemaändringar har även bemanningskravet - ett förbud mot ensamarbete på persontåg – varit en anledning till varslet.
– Det är ett problem att fackens krav skulle inskränka arbetsgivarens grundläggande rätt att leda och fördela arbetet. Tillsammans med fackens strejkrätt är arbetsledningsrätten en bärande del i den svenska modellen och inget vi kommer rucka på. Samtidigt är vi öppna för alla andra lösningar som löser upp knutarna, säger Pierre Sandberg.
Bilder
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 500 medlemsföretag som sammanlagt har över 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister22.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.
Almega: "Bakslag visar på trög återhämtning"3.10.2024 10:28:43 CEST | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänsteföretagen fortsätter att dröja. Inköpschefsindex för tjänstesektorn föll överraskande i september och sektorn är åter under tillväxtzonen. Fallet i orderingång är särskilt oroande.
Uppgången i tjänstesektorn dröjer, men ljuspunkter finns23.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt Almegas senaste Tjänsteindikator fortsätter den svaga utvecklingen inom tjänstesektorn. Efter en mindre uppgång i början av året föll produktionen och uppgången tycks dröja till slutet av året. ”Det mest positiva är att konkurserna blir färre”, säger Almegas chefekonom, Patrick Joyce.
Almega om budgeten: ”Bra i stort – kompetensbristen kräver mer”19.9.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med satsningar på bland annat infrastruktur och forskning skiftar nu regeringen fokus för den ekonomiska politiken, från inflationsbekämpning till reformer för ökad tillväxt och produktivitet. Almega ger höstbudgeten godkänt, framförallt skattesänkningarna.
Almega: Välkommet skattebesked13.9.2024 11:15:41 CEST | Pressmeddelande
Tjänsteföretagens organisation Almega välkomnar dagens besked från Tidöpartierna att avtrappningen av jobbskatteavdraget tas bort nästa år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum