Taktiska draget lyckades - Sverige finalklart i hemma-VM

Det svenska damlandslaget fortsätter att imponera under VM i Åby/Växjö. Under fredagsförmiddagen besegrades USA med 5-0 för andra gången under mästerskapet.

De regerande världsmästarinnorna från Sverige fortsätter att vinna under VM i Åby/Växjö. Under fredagsförmiddagen spelades den tredje av fyra gruppspelsmatcher och precis som i onsdags stod USA för motståndet. Då vann Sverige med 5-0 och nu upprepade man den bedriften. Detta trots att amerikanskorna stundtals gjorde det väldigt trångt och svårt för svenskorna på offensiv planhalva.

– Framförallt är de tighta i defensiven. Det är många som är hockeyskolade i grunden, så de tar kanske lite oväntade åkvägar ibland och vrider ofta in i mitten. Där blir vi lite ställda ibland, så det har varit en utmaning att hantera det defensivt. Det gör de riktigt bra, säger den svenska försvararen Frida Wiklund.

– Jag tycker USA gör det riktigt bra. De gör det svårt för oss idag och de ställer väldigt mycket frågor till oss i defensiven. Det blir tufft för oss att ta oss igenom, så alla eloge till dem och deras insats.

På sista raden var dock aldrig den svenska segern hotad och bland höjdpunkterna för publiken på plats fanns hemmadottern Karla Thuressons, 18, första VM-mål. För tredje matchen i rad fick de blågula även hålla nollan. Detta trots att förbundskapten Olle Wiberg inför fredagens första match valde att gå över till att spela med en fyrbackslinje istället för en traditionell femma.

– Jag tycker det fungerar bra. Jag är van att spela ihop med "Vickan" (Viktoria Karlsson, reds. anm.), så jag tycker att det kändes tryggt. Sedan är det klart att vi blir lite mer sårbara när de kommer offensivt på kontringar som de gjorde, en mot en eller en mot två, ibland. Men vi löser det bra och framförallt får vi upp fler i offensiven som kan vara med och delta och spela vidare, så det kändes ändå bra, säger Wiklund.

Nu väntar bara några timmars vila och återhämtning för det svenska landslaget innan det är dags för den avslutande gruppspelsmatchen klockan 17.00 mot Finland. Sverige har redan nu säkrat gruppseger, och därmed en finalplats, men trots det ser Frida Wiklund fram emot 60 nya minuter på isen.

– Det ska bli kul att möta Finland. Det var en bra match här senast (6-0-seger för Sverige under torsdagen). De har lite mer bandy i sig och vill ju spela lite mer "som vanligt", eller vad jag ska säga. Jag hoppas på en rolig och fartfylld match och det ska bli kul. Det är bara att tagga på igen och ladda om, säger hon.

Matchfakta: Sverige - USA (D)

Mål: 1-0 15’ Gabriella Aronsson, 2-0 21’ Karla Thuresson (Tilda Ström), 3-0 49’ Emma Ahlander (straff), 4-0 51’ Mathilda Eklund (Karla Thuresson), 5-0 58’ Linnea Larsson.

Hörnor: SWE: 14 (0) USA: 1 (0)

Utvisingar: SWE: 2x6 min USA: 3x6 min

Publik: 153 personer, Eriksson Arena, Åby

Domare: Ida Salomonsson (HD), Hanna Hansson, Elisabeth Hansson (AD)

Läs mer om mästerskapet, se spelschema och köp biljetter på den officiella VM-hemsidan >>

Se hela intervjun med Frida Wiklund nedan:

Foto: Gert Holmér

Text & video: Martin Gustafsson

För att se videon från bandyplay.se måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.