Taycan årsmodell 2022 – längre räckvidd, fler färger

Porsche Taycan Turbo S och 911 Carrera RS (964) i den klassiska 90-talsfärgen Rubystar.

Porsche Taycan och Taycan Cross Turismo uppdateras på en rad punkter inför det nya modellåret. Tack vare tekniska förbättringar förlängs räckvidden för de helelektriska sportbilarna från Porsche. Andra viktiga uppgraderingar är integrationen av Android Auto i infotainmentsystemet Porsche Communication Management (PCM), liksom möjligheten att för första gången välja Remote Park Assist till Taycan. Med det nya assistanssystemet kan parkeringen styras via mobiltelefon utan att föraren behöver sitta vid ratten.

Med de nya tillvalen Paint to Sample och Paint to Sample Plus kan nya ovanliga och personliga färger väljas. Till exempel kan Taycan nu lackeras i den klassiska Rubystar från -90 talet, eller ljus Acid Green.

- Kontinuerlig teknisk utveckling är en del av Porsches DNA. Den senaste generationen Taycan imponerar med sömlös uppkoppling mot smartphone, vilket nu inkluderar Android Auto, säger Kevin Giek vice vd för Taycan-serien sedan i april.

- Vår helelektriska modellserie Taycan växer och frodas. Nya Cross Turismo, som kom i våras, har visat sig vara extremt populär bland kunderna, vilket bevisas av det stora antalet beställningar som gjorts.

Teknologiska förbättringar ger längre räckvidd

Den nya årsmodellen av Taycan kommer inte att homologeras separat så siffrorna för räckvidd enligt WLTP kommer inte att förändras. Trots det kommer räckvidden för de senaste versionerna att öka i vardagstrafik. Omfattande teknologiska förbättringar har tillämpats för att nå den förbättrade räckvidden. I inställningarna ”Normal” och ”Range” är, i de fyrhjulsdrivna modellerna, den främre elmotorn nästan helt bortkopplad vid låg belastning. Dessutom drivs varken fram- eller bakaxel när bilen ”seglar” eller står stilla. Det elektriska frihjulet minskar energiförluster som uppkommer på grund av slirning. Motorerna kopplas in på millisekunder först när föraren ökar farten eller byter körinställning.

Kyl- och laddningsfunktionerna har också förbättrats. Med Turbo Charging Planner kan högspänningsbatteriet nu värmas upp ännu något mer än tidigare. Det betyder att snabbladdning kan göras tidigare och till en högre laddnivå. Dessutom används spillvärme från elkomponenterna i ännu högre grad för batteriets temperaturreglering.

Remote Park Assist

Med det nya tillvalet Remote Park Assist är det möjligt att göra parkeringsmanövrar via smartphone när man kör in eller ut ur parkeringsplatser 1 utan att föraren behöver sitta bakom ratten. Automatisk kontroll är möjlig både vid parallellparkering och vinkelrät parkering, även i garage. Systemet upptäcker automatiskt parkeringsutrymmen och mäter dem med hjälp av bilens ultraljudssensorer och kamerasystem. Om utrymmet är tillräckligt stort kan föraren börja parkeringen via appen Porsche Connect och sedan stiga ur bilen. Föraren kan hela tiden övervaka parkeringsprocessen genom att trycka på och hålla ned en knapp på mobiltelefonens gränssnittsapp. Remote Park Assist-funktionen tar över styrning och bilens förflyttningar framåt och bakåt. Om knappen släpps upp stoppas Taycans parkeringsmanöver omedelbart.

Android Auto: nu integrerat i infotainmentsystemet.

Taycan har varit försedd med sjätte generationen Porsche Communication Management (PCM) alltsedan introduktionen. Den eldrivna sportbilen har alltid varit en pionjär när det gäller uppkoppling, till att börja med den sömlösa integrationen av Apple Music och Apple Podcast. Nu är också Android Auto integrerat i PCM, tillsammans med Apple CarPlay support för iPhone. Det innebär att mobiltelefoner med Google Androids operationssystem nu också stöds. Utvalda mobilfunktioner och smartphoneappar som inte påverkar körsäkerheten på ett negativt sätt kan därför nu styras via PCM 6.0 eller Google Assistants röstkommando. Dessutom förstår nu röstassistenten Voice Pilot instruktioner på vardagsspråk ännu bättre. Navigationssystemet beräknar snabbare och använder i första hand online-sökning för att hitta Points of Interest (POI) och presenterar informationen ännu tydligare.

Även layout och handhavande har uppdaterats, det finns nu fem menyval i stället för tre på vänster sida av den centralt placerade displayen och ikonerna kan placeras individuellt.

Comeback för 90-talets kultlacker

På 90-talet introducerade Porsche ett antal mycket färgstarka lacker till sitt program. De fick snart kultstatus bland märkets fans och är särskilt populära idag på klassiska modeller som de i 964-generationen. De iögonfallande färgerna gör nu comeback. Inom ramen för Porsche Exclusive Manufakturs vidareutvecklade strategi för skräddarsydda lösningar är nu, utöver 17 standardlackeringar, Paint to Sample och Paint to Sample Plus tillgängliga till Taycan. Det första tillvalet ger för tillfället möjlighet till ytterligare 65 färger. Bland dem Moonlight Blue Metallic, Acid Green, Rubystar, Riviera Blue och Viola Metallic, färger som är så karaktäristiska för märket.

Paint to Sample Plus ger kunden nästan total frihet i valet av färg, vilket innebär att det till exempel är möjligt att matcha sin Taycan med favorit-accessoaren.

Porsche Charging Service med nästan 200 000 laddstationer

Porsche Charging Service ger tillgång till flera olika nätverks världsomspännande nät av laddstationer, med ett centralt betalningssystem som hanteras av Porsche. Det finns nu nästan 200 000 laddstationer i mer än 20 länder över hela Europa, inklusive nästan 6 500 laddstationer med mer än 50 kW DC-laddning.

Ännu en höjdpunkt är Porsche Destination Charging. Med den exklusiva servicen kan kunder ladda sin eldrivna Porsche eller sin laddhybrid utan kostnad på särskilt populära destinationer. Redan idag erbjuds över 2 000 AC-laddstationer i mer än 50 länder vid till exempel utvalda hotell, restauranger, flygplatser, gallerior, sportklubbar och marinor, och utbyggnaden är i full gång.

All laddning med Porsche Charging Service är CO2-neutral.

Bästsäljande Taycan

Taycan har varit särskilt framgångsrik de senaste månaderna. Cirka 20 000 levererade under enbart det första halvåret 2021 och det är bara strax under resultatet för hela år 2020. Försäljningen av det senaste tillskottet till modellpaletten ligger därmed på samma nivå som sportbilsikonen Porsche 911.

Förändringar i ledningen för Taycan

Kevin Giek har varit vice vd för Taycan-serien sedan i april 2021. Han ersatte Stefan Weckbach som nu är ansvarig för Cayennes produktlinje. Giek har arbetat för Porsche i mer än 18 år och var senast chef för upphandling inför nya fordonsprojekt. I den rollen har 42-årige Giek varit inblandad i Taycan-projektet ända sedan starten som en i ett team av 190 personer. Uppgifter som hans team åtog sig var upphandlingen av utrustning för den nya fabriken i Stuttgart-Zuffenhausen. Han upprätthåller en familjetradition i sitt val av arbetsgivare. Som ung pojke fick Giek tillåtelse att på helgen följa med sin far på inspektionsrundor av testriggar för Porsches flygplansmotorer, vilket hans far var ansvarig för. Giek studerade vid Universitet för Design, Engineering och Economics i Pforzheim och är diplomerad industriell ingenjör.

[1] Kompatibel med Apple iPhone från och med iPhone 7 och till iOS 13

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

Taycan modellserie

Elektrisk förbrukning vid blandad körning 26,6 - 20,4 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.

Elektrisk räckvidd (blandad): 335-484 km; elektrisk räckvidd (city): 382-524 km.

Taycan Cross Turismo modellserie

Elektrisk förbrukning vid blandad körning 26,4 - 22,4 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.

Elektrisk räckvidd (blandad): 388-456 km; elektrisk räckvidd (city): 438-541 km.

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Porsche Taycan Turbo S i den klassiska 90-talsfärgen Rubystar, en av de färger som nu erbjuds som Paint to Sample från Porsche Exclusive Manufaktur.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Mission R - framtida eldriven racer för racingkunder6.9.2021 15:25:22 CEST | Pressmeddelande

Precis i rätt tid för IAA MOBILITY 2021 i München (7 – 12 september) ger Porsche en spektakulär inblick i bilens framtid. Konceptstudien Mission R kombinerar toppmodern teknik och hållbara material, som till exempel naturfiberförstärkt plast, med en passion för motorsport. Förutom progressiv design har den extremt låga, helt eldrivna bilen, de typiska linjerna som kännetecknar sportbilarna från Stuttgart-Zuffenhausen. Två nyutvecklade elmotorer i Porsche Mission R levererar upp till 800 kW (1 088 hk) i ett så kallat kval-läge. Batteriet har en kapacitet på cirka 80 kWh och ett innovativt återhämtningssystem som gör sprintracing möjlig utan effektförlust. - Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. - Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-värld

Nya Porsche Macan – snabbare, vassare, sportigare20.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche lanserar nya Macan med bättre prestanda, vassare design och ett nytt operativkoncept. Alla tre versionerna har betydligt högre motoreffekt än sina föregångare. Den framgångsrika SUV-seriens toppmodell är Macan GTS som med sin 2,9 liter stora V6 biturbomotor nu levererar 324 kW (440 hk) – en ökning med 44 kW (60 hk). Med den gasrespons och den kraftutveckling som är typisk för Porsches GTS-modeller klarar den, utrustad med Sport Chrono-paketet, sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,3 sekunder och når en toppfart av 272 km/tim. Macan S är nu utrustad med en 2,9-liters V6 biturbomotor som ger 20 kW (26 hk) högre effekt än tidigare, 280 kW (380 hk). Det tar Macan S från 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder och toppfarten är 259 km/tim. En nyutvecklad, turboladdad fyrcylindrig motor med 195 kW (265 hk) utgör instegsmodellen i Macan-världen. Den klarar 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim. Alla motorerna är kopplade till Porsches dubbelkopplingslåda, PDK, och fyrhju