Team 17 herr spelar 5-nationers i Plzen, Tjeckien, 12–17 april

Johan Rosén, förbundskapten för Team 17 herr, har tagit ut truppen som möter Finland, Slovakien, Schweiz och Tjeckien i en 5-nationers i Plzen, Tjeckien, 12–17 april.

– Det här blir något av en examensturnering för oss, med matcher mot fyra lag vi mött tidigare under säsongen. Vi vill bygga vidare på vår prestation och det uppträdande som vi har utvecklat under säsongens fem samlingar, samt att vi vill addera lite segrar så klart, säger Johan Rosén, förbundskapten för Team 17 herr.

– Den här truppen innehållet en mix av spelare som varit med tidigare under året, fem nygamla spelare kommer in om man jämför med vår senaste samling. Truppen känns välbalanserad, men med en liten övervikt åt att vara skills- och spelskicklighet, säger Johan Rosén.

– Då det är säsongens sista samling, blir det ett bra test för oss att sy ihop ett bra lagspel där vi kan få fram spelarnas enskilda kvaliteter. Vi har under året blandat och gett resultatmässigt, men totalt sett har vi lärt oss mycket under de tidigare turneringarna och tagit med oss saker att utveckla. Det gäller alltså att fortsätta bli bättre på den internationella scenen, avslutar Johan Rosén.

TRUPPEN

26 Alexander Zetterberg
28 Filip Holst-Persson

Spelprogram

Sveriges matcher sänds i svenskhockey.tv.

Onsdag 12 april
14.30 Sverige–Finland Ice Arena Plzen

Fredag 14 april
18.00 Slovakien–Sverige Ice Arena Plzen

Lördag 15 april
18.00 Schweiz–Sverige Ice Arena Plzen

Söndag 16 april
16.00 Tjeckien–Sverige Ice Arena Plzen

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle.