Tech Awards 2022 hyllar branschen - här är årets vinnare!

Skogs-AI, e-leg och smarta larm bland vinnarna vid Tech Awards 2022, TechSveriges och IDG:s prisgala som hyllar goda förebilder inom tech. Drygt 350 personer deltog vid prisutdelningen. "I utmanande tider känns det extra viktigt att samlas och belöna de som bidrar till något gott", säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör Tech Sverige tillika juryns ordförande.

Nu står det klart vilka som tog hem priserna vid Tech Awards - TechSveriges och IDG:s prisgala som hyllar goda förebilder inom tech. Vinnare belönades i sex kategorier: Årets Kompetenspris, Årets Hållbarhetspris, Årets Säkerhetspris, Årets Mest Värdefulla användning av Tech, Årets mest inflytelserika person inom Tech samt Årets Techföretag.

- I utmanande tider som dessa känns det extra viktigt att samlas och belöna de som bidrar till något gott, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör Tech Sverige och juryns ordförande.

Tech Awards är ett nytt initiativ där TechSverige och IDG gemensamt uppmärksammar och hyllar de som utmärkt sig och fungerat som goda förebilder i techbranschen. Bland vinnarna återfinns allt från fintech-bolag till samhällstjänster. Gemensamt är att de utmärkt sig under året och tydligt visar nyttan och goda möjligheter med tech.

- Det har varit enormt spännande och intressant att ta del av alla nominerade bidrag och utvärdera dem tillsammans med vår eminenta jury. Inget lätt arbete att välja, men det vi framför allt kan konstatera är den enorma bredd som finns idag inom techbranschen och vilken betydelse tech och digitalisering spelar i dagens samhälle - inom allt från hållbarhet till cybersäkerhet, säger Åsa Zetterberg.

Priserna delades ut den 22 mars inför drygt 350 personer som deltog fysiskt vid TechAwards-galan på Sergel Hub i Stockholm.

Tanken är att det ska bli ett årligt återkommande evenemang. Vi hoppas på lika god uppslutning 2023.

Pristagare och jurynsmotiveringar TechAwards 2022

Årets Kompetenspris – Tech Skills & Talent Award

Vinnare: Tjejer Kodar – Technigo digital programmeringsutbildning

Juryns motivering: Vinnaren av årets kompetenspris har gjort stora insatser för kompetensutveckling och jämställdhet i Sverige. Genom sitt visionära och innovativa synsätt på utbildning har man nått ut till en bred målgrupp med både män och kvinnor, i synnerhet unga kvinnor i början av sin karriär och kvinnor mitt i yrkeslivet som vill skola om sig eller fördjupa sina kunskaper inom tech. Med imponerande engagemang och målmedvetenhet har Tjejer Kodar med utbildningsprogrammet Technigo framgångsrikt kompetensstärkt tusentals personer och därmed bidragit till målet att öka intresset för techbranschen och framtida kompetensförsörjning i breda målgrupper.

Årets Hållbarhetspris – Sustainability in Tech Award

Vinnare: Skogsstyrelsen – AI för att upptäcka kostsamma skador på skog

Juryns motivering: Hållbarhet och digitalisering går hand i hand – och tech är en viktig möjliggörare. Det blir allt tydligare för alla som bryr sig om vår framtid. Vinnaren av Årets hållbarhetspris är ett föredöme, som tillsammans med branschen tagit ett viktigt techsprång för att främja hållbar utveckling och biologisk mångfald. Med hjälp av spjutspetsteknik som AI och drönare har man skapat en innovativ men enkel lösning ett konkret och kostsamt problem. Resultatet är hållbart, både vad gäller ekonomi och ekologi. Dessutom har lösningen potential att hjälpa andra organisationer att bekämpa liknande problem. Projektet bidrar inte bara till en positiv, hållbar miljöutan inspirerar också andra att våga ta steget och dra nytta aAI och tech.

Årets Säkerhetspris – Security Tech Award

Vinnare: Freja Eid – E-legitimation

Juryns motivering: I ett digitaliserat samhälle behöver systemen vara tillgängliga - men också säkra, robusta och redundanta. Att cybersäkerhet fått en allt viktigare och mer framträdande roll visar den senaste tidens utveckling med skrämmande tydlighet. Vinnaren av Årets säkerhetspris bidrar i högsta grad till det digitala samhällets säkerhet, robusthet och redundans. Med en bankoberoende e-legitimation säkerställs inkludering, då fler får tillgång till e-tjänster. Samtidigt minskar den fatala samhällsrisken förknippad med att en enskild dominant aktör blir en ”single-point-of-failure”.

En digital plånbok och e-leg, som kan användas för att säkert logga in till fler än 300 tjänster online och över 5 000 ställen fysiskt. Som i dagsläget kommit upp i över en halv miljon användare och som är godkänd av EU. Freja eID, har under året gått från klarhet till klarhet och vinner Årets Säkerhetspris.

Årets Mest värdefulla användning av tech – Best Useof Tech Award

Vinnare: Amido– Smart Passage för SOS Alarm

Juryns motivering: När tech är som bäst är värdet ovärderligt! Med sin smarta, sömlösa teknik visar vinnaren av Årets mest värdefulla användning av tech hur en digital lösning kan göra verklig skillnad. Företaget har framgångsrikt effektiviserat en viktig samhällsfunktion och löser en komplex utmaning på ett elegant och enkelt sätt – som spar värdefulla minuter, förenklar arbete och ytterst räddar liv. När larmet går och varje sekund räknas ersätter Amido brandyxan med digitala nycklar så att räddningspersonal kan ta sig in snabbt och undsätta nödställda. Låt den rätte komma in – och det med rätta!

Tech50 – mest inflytelserika person inom tech

Vinnare: Maria Henriksson, Kommundirektör Kalix Kommun

Juryns motivering: När andra väljer att tiga, valde vår vinnare att gå ut i media och berätta allt– med glasklartydlighet, transparens och rättframhet som skapadeförtroende och ingav respekt i hela riket. En sann ledare som de flesta av oss skulle önska att vi vore, eller hade att luta oss emot i svåra stunder. Som tog ansvar och stod upp för sina medarbetare och sin kommun när ransomeware slog ut alla it-system mitt i vintern. Och som gav cybersäkerhet ett mänskligt ansikte. Med sitt rättframma agerande har hon gjort mer för att lyfta frågorna om it- och cybersäkerhet än de flesta. Årets mest inflytelserika person inom tech är en sann förebild för alla. Kommundirektören som klev fram när det var som tuffast–Maria Henriksson, i Kalix kommun.

Årets techföretag – Tech Business Award

Vinnare: Getswish, företaget bakom Swish

Juryns motivering: Det är lite som med Internet – få minns hur det var innan det fanns, men nu är det en självklarhet. Årets techföretag är en aktör som banat ny väg sedan starten och som radikalt förändrat förutsättningarna för Sveriges medborgare – och på senare år även företag. En innovatör i gränslandet mellan startup och storbolag som fortsätter att förnya sig och hitta nya tillämpningar för sin tjänst – i stad och land, bland gamla och unga, konsumenter och företag, för affärer och välgörenhet. Sedan starten 2012 har över sju miljoner svenskar anslutit sig till det som närmast kan beskrivas som en folkrörelse. De genomför i snitt 2 miljoner betalningar per dag - mobilt, kontantlöst och kontaktlöst – i dess system. Och vilket företag kan stoltsera med ett eget verb? Att ”swisha” finns med i svenska akademins ordbok sedan 2015, vilket tydligt visar det folkliga genomslaget. Det är imponerande!

102 04 Stockholm

TechSverige är en medlemsorganisation för alla företag inom techsektorn. Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för tech. Vi är idag cirka 1 400 medlemsföretag som tillsammans har närmare 100 000 medarbetare och är ett av nio samverkande förbund inom Almega.