Teknikföretagen räknar på dilemman från högstadieelevers vardag – ska öka intresset för matematik
Det kan vara svårt att veta om man ska klippa lugg – eller hur lång tid det tar att komma över sitt ex. Det är två av frågorna Teknikföretagen tar sig an i sin nya webbserie ”Vi räknar på det!”, med syfte att öka intresset för matematik.
Från och med juli 2019 införde regeringen ytterligare 105 timmar garanterad undervisningstid i matematik i högstadiet. En ökning som motsvarar en timme per vecka. Teknikföretagen anser även att bilden av matematik behöver justeras för att öka intresset, och lanserar nu därför sin mattesatsning.
Teknikföretagens mattesatsning går ut på att använda matematik i vardagssituationer och bygger på frågor som har tagits fram i samarbete med högstadieelever. Influencern Hanna ”HanaPee” Persson har producerat och programleder filmerna som ska stötta både elever och lärare.
Uträkningarna blir sedan till lektioner för matematiklärare att använda i sin undervisning.
- Vi vet att många elever upplever ängslan inför matematiken och det är inte alltid så enkelt att förstå vad man ska med matten till. Med serien vill vi tillgängliggöra och avdramatisera matten och visa att det går att göra rolig matematik. Förhoppningsvis kan vi stötta och inspirera både elever och lärare med materialet. Mattelärarna har en väldigt viktig uppgift och vi vill bidra på det sätt vi kan, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.
I filmerna utspelar sig olika vardagsdilemman som besvaras med hjälp av matematikläraren Elin Gawell.
- Eleverna har varit delaktiga i att ta fram frågor från sin vardag, där jag i urvalet har tittat på det centrala innehållet för årskurs 7–9 för att skapa en relevans. Frågorna har överförts till högstadiematematik på ett trovärdigt sätt för att filmerna ska kunna användas i undervisningen – både för att introducera ett nytt arbetsområde eller för att jobba vidare med redan kända begrepp, säger Elin Gawell, matematiklärare på Gustavsbergs gymnasium.
Exempel på vardagsproblem som filmerna lyfter är ”Hur mycket energidryck behöver jag till mitt LAN?” ”Hur lång tid tar det att komma över mitt ex?” och ”Hur ofta kan jag kolla på min favoritserie utan att få ett glapp till nästa säsong?”. Åtta filmer har tagits fram och kommer primärt visas på Youtube och i sociala medier.
Nyckelord
Kontakter
Anna LööfPresschef
Tel:+46 72-523 25 80anna.loof@teknikforetagen.seElin ÖstblomUngdomskommunikatör
Tel:+46 70-372 32 20elin.ostblom@teknikforetagen.seBilder
Länkar
Om
VI ÄR TEKNIKSVERIGE
Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.
Följ Teknikföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Teknikföretagen
Ekonomiska förutsättningar inför avtalsrörelsen15.4.2024 10:19:02 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas seminarium inför nästa avtalsrörelse!
Svagare konjunktur i teknikindustrin11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Affärsläget för teknikindustrin i Sverige minskar fortsatt under första kvartalet och är under normalnivå. Orderingången minskar i tilltagande omfattning jämfört med sista kvartalet förra året, mest för de två största delbranscherna som är maskin- och transportmedelsindustri. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets första kvartal
Storskaligt samverkansinitiativ ska leda Sveriges tillverkningsindustri mot klimatneutralitet27.2.2024 13:46:59 CET | Pressmeddelande
Idag har Impact innovations programmet Net Zero Industry godkänts som strategiskt innovationsprogram och blir en del av Sveriges innovationssatsning för 2030-talet. Innovationsprogrammet kommer att drivas av Teknikföretagen och RISE mot målet att bidra till att minska den svenska tillverkningsindustrins koldioxidavtryck med upp till 75 procent.
Teknikföretagen presenterar sitt nya varumärke på Techarenan21.2.2024 15:30:02 CET | Pressmeddelande
Teknikföretagen byter skepnad. En ny visuell identitet och bärande idé för all kommunikation kommer att presenteras i samband med The Tech Arena 2024. – En spännande och efterlängtad uppväxling, säger Julia Valentin, kommunikationschef på Teknikföretagen.
Teknikföretagen + Sveriges största teknikevent = sant!19.2.2024 10:46:36 CET | Pressmeddelande
Teknikföretagen samlas tillsammans med svensk och internationell tekniksektor i slutet av veckan på nationalarenan Friends i Solna, den 22–23 februari. Då går The Tech Arena av stapeln med ett myller av svenska och internationella gäster.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum