Teknikföretagen räknar på dilemman från högstadieelevers vardag – ska öka intresset för matematik

Det kan vara svårt att veta om man ska klippa lugg – eller hur lång tid det tar att komma över sitt ex. Det är två av frågorna Teknikföretagen tar sig an i sin nya webbserie ”Vi räknar på det!”, med syfte att öka intresset för matematik.
Från och med juli 2019 införde regeringen ytterligare 105 timmar garanterad undervisningstid i matematik i högstadiet. En ökning som motsvarar en timme per vecka. Teknikföretagen anser även att bilden av matematik behöver justeras för att öka intresset, och lanserar nu därför sin mattesatsning.
Teknikföretagens mattesatsning går ut på att använda matematik i vardagssituationer och bygger på frågor som har tagits fram i samarbete med högstadieelever. Influencern Hanna ”HanaPee” Persson har producerat och programleder filmerna som ska stötta både elever och lärare.
Uträkningarna blir sedan till lektioner för matematiklärare att använda i sin undervisning.
- Vi vet att många elever upplever ängslan inför matematiken och det är inte alltid så enkelt att förstå vad man ska med matten till. Med serien vill vi tillgängliggöra och avdramatisera matten och visa att det går att göra rolig matematik. Förhoppningsvis kan vi stötta och inspirera både elever och lärare med materialet. Mattelärarna har en väldigt viktig uppgift och vi vill bidra på det sätt vi kan, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.
I filmerna utspelar sig olika vardagsdilemman som besvaras med hjälp av matematikläraren Elin Gawell.
- Eleverna har varit delaktiga i att ta fram frågor från sin vardag, där jag i urvalet har tittat på det centrala innehållet för årskurs 7–9 för att skapa en relevans. Frågorna har överförts till högstadiematematik på ett trovärdigt sätt för att filmerna ska kunna användas i undervisningen – både för att introducera ett nytt arbetsområde eller för att jobba vidare med redan kända begrepp, säger Elin Gawell, matematiklärare på Gustavsbergs gymnasium.
Exempel på vardagsproblem som filmerna lyfter är ”Hur mycket energidryck behöver jag till mitt LAN?” ”Hur lång tid tar det att komma över mitt ex?” och ”Hur ofta kan jag kolla på min favoritserie utan att få ett glapp till nästa säsong?”. Åtta filmer har tagits fram och kommer primärt visas på Youtube och i sociala medier.
Nyckelord
Kontakter
Anna LööfPresschef
Tel:+46 72-523 25 80anna.loof@teknikforetagen.seElin ÖstblomUngdomskommunikatör
Tel:+46 70-372 32 20elin.ostblom@teknikforetagen.seBilder





Länkar
Om
VI ÄR TEKNIKSVERIGE
Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.
Följ Teknikföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Teknikföretagen
Teknikindustrin: ljusglimtar i svårt affärsläge11.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Orderingången i teknikindustrin har sammantaget utvecklats positivt jämfört med för tre månader sedan. Det är framför allt företag inom maskinindustrin, metallvaruindustrin och försvarsindustrin som bidrar till ökningen. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets fjärde kvartal.
Så stärker vi energisystemets motståndskraft25.11.2025 09:34:01 CET | Pressmeddelande
Sverige behöver stärka beredskapen för sitt energisystem så att det kan fungera i händelse av kris eller rentav krig. Det är huvudbudskapet i en ny rapport som Teknikföretagen presenterar idag.
Klarar Sveriges elsystem nästa kris?19.11.2025 11:04:05 CET | Pressinbjudan
I händelse av krig är energisystemet en uppenbar måltavla, men redan vid kriser kan allvarliga störningar i elsystemet lamslå delar av landet med allvarliga konsekvenser för välfärden, livsmedelsförsörjningen och näringslivet.
Inför valet 2026: Teknikindustrins krav för ett starkare Sverige17.11.2025 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Sverige står inför en ny tid av historiska prövningar. Vi har krig i vårt närområde, alarmerande klimatförändringar och knivskarp konkurrens från omvärlden. Samtidigt har Sverige ett gott utgångsläge. Svenska teknikföretag står idag för 43 procent av Sveriges totala FoU-investeringar och en tredjedel av Sveriges totala export. Vi har en högteknologisk och kunskapsintensiv teknikindustri som investerar stort för att vinna marknadsandelar med grön och banbrytande teknologi – och en befolkning som gillar teknik och som vill att Sverige ska gå före.
Digital studievägledare hjälper unga att göra medvetna gymnasieval5.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
För över 100 000 niondeklassare präglas hösten av gymnasiemässor, öppna hus och informationsletande inför gymnasievalet. För att hjälpa fler unga att göra välgrundade val lanseras Ada – en digital studievägledare som ger råd och inspiration kring studie- och yrkesval.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
