Teknikföretagen räknar på dilemman från högstadieelevers vardag – ska öka intresset för matematik

Arbetsgivar- och branchorganisationen Teknikföretagen lanserar nu webbserien ”Vi räknar på det!”. Genom filmer som ska illustrera vardagsproblem unga stöter på är syftet att öka matematikintresset bland högstadieelever. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – cirka 10 procent klarar inte de uppsatta målen. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på.

Vi räknar på det! med Hanna ”HanaPee” Persson.

Det kan vara svårt att veta om man ska klippa lugg – eller hur lång tid det tar att komma över sitt ex. Det är två av frågorna Teknikföretagen tar sig an i sin nya webbserie ”Vi räknar på det!”, med syfte att öka intresset för matematik.

Från och med juli 2019 införde regeringen ytterligare 105 timmar garanterad undervisningstid i matematik i högstadiet. En ökning som motsvarar en timme per vecka. Teknikföretagen anser även att bilden av matematik behöver justeras för att öka intresset, och lanserar nu därför sin mattesatsning.

Teknikföretagens mattesatsning går ut på att använda matematik i vardagssituationer och bygger på frågor som har tagits fram i samarbete med högstadieelever. Influencern Hanna ”HanaPee” Persson har producerat och programleder filmerna som ska stötta både elever och lärare.

Uträkningarna blir sedan till lektioner för matematiklärare att använda i sin undervisning.

- Vi vet att många elever upplever ängslan inför matematiken och det är inte alltid så enkelt att förstå vad man ska med matten till. Med serien vill vi tillgängliggöra och avdramatisera matten och visa att det går att göra rolig matematik. Förhoppningsvis kan vi stötta och inspirera både elever och lärare med materialet. Mattelärarna har en väldigt viktig uppgift och vi vill bidra på det sätt vi kan, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

I filmerna utspelar sig olika vardagsdilemman som besvaras med hjälp av matematikläraren Elin Gawell.

- Eleverna har varit delaktiga i att ta fram frågor från sin vardag, där jag i urvalet har tittat på det centrala innehållet för årskurs 7–9 för att skapa en relevans. Frågorna har överförts till högstadiematematik på ett trovärdigt sätt för att filmerna ska kunna användas i undervisningen – både för att introducera ett nytt arbetsområde eller för att jobba vidare med redan kända begrepp, säger Elin Gawell, matematiklärare på Gustavsbergs gymnasium.

Exempel på vardagsproblem som filmerna lyfter är ”Hur mycket energidryck behöver jag till mitt LAN?” ”Hur lång tid tar det att komma över mitt ex?” och ”Hur ofta kan jag kolla på min favoritserie utan att få ett glapp till nästa säsong?”. Åtta filmer har tagits fram och kommer primärt visas på Youtube och i sociala medier.

Vi räknar på det! med Hanna ”HanaPee” Persson.
Pressbild - Hanna ”HanaPee” Persson och matematikläraren Elin Gawell.
Pressbild - Vi räknar på det!

Vad gör regeringen för småföretagens exportmöjligheter?20.11.2019 07:00:00 CETPressinbjudan

Småföretagen står för den största delen av Sveriges exporttillväxt – och det är tydligt att dessa i framtiden kan få en ännu viktigare roll som exportörer och välståndsskapare. Men vad gör regeringen för att stärka svenska små- och medelstora företags möjligheter att nå ut på den globala marknaden, och vad betyder det egentligen när januariavtalet säger att Sveriges exportstrategi ska fokusera på hållbarhet? Hör den nya statssekreteraren Krister Nilsson (S) och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M) diskutera frågan på lunchseminarium hos Teknikföretagen.

En hårsmån från recession7.11.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Den globala avmattningen som inleddes runt årsskiftet 2017/2018 fortsätter, och det syns ännu inga tydliga tecken på att botten är nådd. Nu är det tydligt att avmattningen även slår till med full kraft mot svensk industri. Industrins avmattning smittar också av sig på resten av ekonomin. Arbetsmarknaden försvagas och arbetslösheten stiger rejält det närmaste året. Den bedömningen gör Teknikföretagen som presenterar sin nya konjunkturprognos idag.