Myndigheten för press, radio och tv

Textning och tolkning av tv-program ökar

Dela

Tv-sändningar ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Myndigheten för press, radio och tv:s granskning visar att det är fler leverantörer som uppfyllt kraven jämfört med föregående år.

TV4 AB har särskilt höga krav på att tillgängliggöra sina sändningar i kanalerna TV4, Sjuan och TV12. Bolaget uppfyller kraven vad gäller textning, teckenspråkstolkning och syntolkning. När det gäller uppläst text har bolaget inte uppfyllt kravet. TV4 har dock investerat i en ny teknik som är tänkt att finnas tillgänglig bland annat i det digitala marknätet och på CMore.se.

Av de 44 leverantörer som omfattas av det lägre kravet på att göra program tillgängliga har 34 leverantörer uppfyllt kraven. Det är fler än föregående period. Textning är den mest använda tekniken samtidigt som fler program teckenspråktolkas jämfört med tidigare.

Fyra aktörer som inte har uppfyllt kraven har förelagts med hot om vite.

Myndigheten för press, radio och tv ställer krav på tillgänglighet på leverantörer som sänder tv. Kraven följs upp årligen. För public service-bolagen SVT och UR är det däremot regeringen som ställer krav på tillgänglighet. Granskningsnämnden kommer att följa upp de kraven i juni 2020.

Senaste redovisningen gäller perioden 1 juli 2018 – 30 juni 2019. Länk tillsammanställningen hittar du här nedan.

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum