A Non Smoking Generation

Thaiboxaren Sanny Dahlbeck frontar ny Non Smoking-kollektion hos Stayhard

Dela
I våras tog thaiboxaren Sanny Dahlbeck ställning för alla barns hälsa i en kampanj då A Non Smoking Generation firar 40 år av tobaksförebyggande arbete 2019. Nu utökas samarbetet när Sanny frontar en ny klädkollektion hos webbshopen Stayhard. Kollektionen lanseras 10 oktober och består av t-shirts och hoodtröjor med Non Smoking-loggan, varav två plagg har ett unikt tryck designat av Sanny.

Sedan två år tillbaka har Stayhard ett samarbete med den tobaksförebyggande organisationen A Non Smoking Generation. Nu lanseras en ny klädkollektion i samband med att organisationen firar 40 år sedan starten 1979. Frontperson och modell är Sanny Dahlbeck, flerfaldig mästare i thaiboxning, som tidigare i år tog ställning för en tobaksfri generation genom att dela ett inlägg på sin Instagram iklädd en Non Smoking-tröja. Med inspiration från Sannys prestationer som elitidrottare har han designat ett eget tryck som pryder två av plaggen i kollektionen. En del av intäkterna från försäljningen hos Stayhard går direkt till A Non Smoking Generations arbete för barns rätt att förbli tobaksfria.

-       Det känns jättekul att vara ansiktet utåt för den nya kollektionen med Stayhard och stödja A Non Smoking Generations arbete. Om jag som idrottare och offentlig person dessutom kan påverka ungdomars liv i en mer hälsosam riktning är det en fantastisk bonus, säger Sanny Dahlbeck.

Organisationens årliga Novusundersökning visar att ”förebilder som använder tobak” kan vara en orsak till att unga börjar med tobak. Samtidigt utvecklar tobaksindustrin nya produkter som marknadsförs till barn och unga med hjälp av influencers i sociala medier. Som en motpol till detta genomfördes en kampanj från maj till juni 2019 där 50 kända profiler, däribland Sanny Dahlbeck, ställde upp obetalt till förmån för A Non Smoking Generation. Kampanjen har fått över 450 000 likes i sociala medier och försäljningen i organisationens egen webbshop ökade med hela 2100 procent i maj jämfört med april. Med hjälp av Stayhard kan organisationen sprida sitt budskap till ännu fler och öka intäkterna till arbetet för barns hälsa.

-       Vi är så glada för all positiv respons efter kampanjen, samarbetet med Stayhard och såklart insatsen från Sanny som är en positiv förebild för barn och unga. Det starka stödet vi har fått i samband med 40 års-jubiléet möjliggör för oss att ta ytterligare steg i arbetet för en tobaksfri generation, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Kollektionen finns ute till försäljning på stayhard.se den 10 oktober och består av exklusiva t-shirts och hoodtröjor i flera färger. Alla plagg har Non Smoking-loggan på bröstet, varav en t-shirt och en hoodtröja har ett unikt Sanny-tryck på ryggen.

Inför lanseringen anordnades ett event på Odenplan Fightgym där 30 influencers fick ta del av kollektionen, delta i ett thaiboxningspass med Sanny och mingla med A Non Smoking Generation.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.

Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye