Thaiboxaren Sanny Dahlbeck frontar ny Non Smoking-kollektion hos Stayhard
Sedan två år tillbaka har Stayhard ett samarbete med den tobaksförebyggande organisationen A Non Smoking Generation. Nu lanseras en ny klädkollektion i samband med att organisationen firar 40 år sedan starten 1979. Frontperson och modell är Sanny Dahlbeck, flerfaldig mästare i thaiboxning, som tidigare i år tog ställning för en tobaksfri generation genom att dela ett inlägg på sin Instagram iklädd en Non Smoking-tröja. Med inspiration från Sannys prestationer som elitidrottare har han designat ett eget tryck som pryder två av plaggen i kollektionen. En del av intäkterna från försäljningen hos Stayhard går direkt till A Non Smoking Generations arbete för barns rätt att förbli tobaksfria.
- Det känns jättekul att vara ansiktet utåt för den nya kollektionen med Stayhard och stödja A Non Smoking Generations arbete. Om jag som idrottare och offentlig person dessutom kan påverka ungdomars liv i en mer hälsosam riktning är det en fantastisk bonus, säger Sanny Dahlbeck.
Organisationens årliga Novusundersökning visar att ”förebilder som använder tobak” kan vara en orsak till att unga börjar med tobak. Samtidigt utvecklar tobaksindustrin nya produkter som marknadsförs till barn och unga med hjälp av influencers i sociala medier. Som en motpol till detta genomfördes en kampanj från maj till juni 2019 där 50 kända profiler, däribland Sanny Dahlbeck, ställde upp obetalt till förmån för A Non Smoking Generation. Kampanjen har fått över 450 000 likes i sociala medier och försäljningen i organisationens egen webbshop ökade med hela 2100 procent i maj jämfört med april. Med hjälp av Stayhard kan organisationen sprida sitt budskap till ännu fler och öka intäkterna till arbetet för barns hälsa.
- Vi är så glada för all positiv respons efter kampanjen, samarbetet med Stayhard och såklart insatsen från Sanny som är en positiv förebild för barn och unga. Det starka stödet vi har fått i samband med 40 års-jubiléet möjliggör för oss att ta ytterligare steg i arbetet för en tobaksfri generation, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Kollektionen finns ute till försäljning på stayhard.se den 10 oktober och består av exklusiva t-shirts och hoodtröjor i flera färger. Alla plagg har Non Smoking-loggan på bröstet, varav en t-shirt och en hoodtröja har ett unikt Sanny-tryck på ryggen.
Inför lanseringen anordnades ett event på Odenplan Fightgym där 30 influencers fick ta del av kollektionen, delta i ett thaiboxningspass med Sanny och mingla med A Non Smoking Generation.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
Brynäs IF, Gävle Kommun och A Non Smoking Generation i samarbete för nikotinfria barn och unga26.9.2024 14:40:34 CEST | Pressmeddelande
Allt fler ungdomar luras in i ett nikotinberoende genom godisliknande vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar även bruket av traditionella cigaretter bland skolelever runt om i landet. Den här utvecklingen vill Brynäs IF och Gävle kommun vända på tillsammans med A Non Smoking Generation.
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum