Thomas Lilja invald i Studentbostadsföretagens styrelse

På Studentbostadsföretagens föreningsstämma den 5 maj valdes Thomas Lilja, VD på Studentbostäder i Linköping in i som ledamot i styrelsen.

- Jag tackar för förtroendet att få vara med och driva Studentbostadsföretagens och studentbostadsbranschens viktiga frågor. Digitaliserings- och bostadsutvecklingsfrågor intresserar mig och jag ser att vi har mycket spännande utmaningar framför oss inom dessa områden och jag ser med nyfikenhet fram emot att få jobba med dessa frågor ur ett branschperspektiv, säger Thomas Lilja, vd på Studentbostäder i Linköping.

Studentbostadsföretagen är branschorganisationen för de som äger, utvecklar, förvaltar och förmedlar studentbostäder i Sverige. Studentbostadsföretagen har cirka 70 medlemsföretag och representerar cirka 80 procent av landets studentbostäder. Det innebär över 75 000 studentbostäder från Kiruna i norr till Malmö i söder. Föreningen startades 2001 och har sitt säte i Göteborg.

- Det är mycket glädjande att Thomas tar plats i Studentbostadsföretagens styrelse. Det är värdefullt för koncernen Stångåstaden att vi nätverkar och driver branschfrågor på nationell nivå. Detta är positivt och stärker vårt studenterbjudande lokalt i Linköping, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

På stämman valdes även Jenny Wikström (fastighetschef på Uppsalahem med ansvar för företagets studentbostäder) till ny styrelseordförande samt Marit Appelgren (ByggVesta Fastighetsförvaltning) till ny ledamot i styrelsen.

Länk till hela styrelsen finns här: https://studentbostadsforetagen.se/om-oss/styrelsen/

Stångåstaden har fått en ny look16.6.2022 13:16:32 CEST | Nyheter

Lagom till sommaren har Stångåstaden fått en ny look, en digitalt anpassad kostym som leder bolaget in i framtiden utan att förlora igenkänning. Det klassiska S:et behåller sin välkända form men har moderniserats och optimerats för digital kommunikation. En lekfull färgpalett har arbetats fram, typsnitt har uppdaterats och bolagets uppdrag har förtydligats i nya budskap som sammanfattar vad varumärket Stångåstaden står för. Hela Stångåstaden-koncernen, inklusive dotterbolag, samlas under den nya grafiska profilen.

Byggkostnadsutvecklingen stoppar investeringar1.6.2022 11:39:12 CEST | Blogginlägg

Jag har ett hyggligt stort kontaktnät med många kollegor ute i landet, både i allmännyttiga och privata fastighets- och bostadsbolag och kostnadsutvecklingen är den stora snackisen just nu. Bilden ute i landet är väldigt samstämmig. I princip samtliga vittnar om kostnader som är så höga att projekt riskerar att pausas. Många har också fattat beslut om att inte investera i dagsläget. Det finns därför en överhängande risk att väldigt många projekt stoppas och att det kommer att påverka arbetsmarknaden.

Vikten av bra nätverk11.5.2022 11:51:20 CEST | Blogginlägg

Jag tror att nätverk är en nyckel till framgång. Bostadsbranschen är bra på att omvärldsbevaka och via olika nätverk delar vi med oss av insikter och erfarenheter. Nätverken finns på många nivåer i bolagen och vi inspirerar varandra i hur vi kan utveckla våra verksamheter. Jag har precis varit och träffat några duktiga kollegor i branschen som arbetar i större bolag ute i landet. Vi brottas med samma utmaningar och att få möjlighet till gemensamma diskussioner är väldigt värdefullt. Här kommer en lägesbild över frågor som många jobbar med just nu.