Thomas Schäfer utnämnd till ny operativ chef för Volkswagen

Thomas Schäfer har utsetts till operativ chef (Chief Operating Officer, COO) för märket Volkswagen med tillträde den 1 april 2022. Han kommer sedan från och med den 1 juli 2022 att ta över som VD för märket Volkswagen.

Thomas Schäfer

Schäfer kommer även att ingå i koncernledningen som den medlem som ansvarar för varumärkesgruppen ”Volym”. Ralf Brandstätter fortsätter som VD för Volkswagen fram till den 30 juni 2022 och kommer därefter att ansvara för Kina-divisionen, med tillträde den 1 augusti 2022. Under en övergångsperiod från april till juli förbereder sig Brandstätter och Schäfer för en smidig överlämning av VD-posten.

Schäfer kommer inledningsvis att fortsätta som styrelseordförande för märket ŠKODA Auto, utöver sin funktion som operativ chef för Volkswagen. Hans efterträdare som styrelseordförande för ŠKODA AUTO från och med den 1 juli 2022 blir Klaus Zellmer, som för närvarande är medlem i ledningsgruppen för Volkswagen Personbilar med ansvar för försäljning, marknad och servicemarknad. Beslut om efterträdare till Klaus Zellmer meddelas senare.

Thomas Schäfer har lång erfarenhet från den internationella fordonsindustrin. Efter att ha avslutat sina studier som maskiningenjör startade Schäfer sin karriär 1994 hos Daimler AG i Stuttgart, där han hade olika chefsbefattningar.

Schäfer kom till Volkswagen-koncernen 2012 och var initialt chef för koncernens internationella produktionsenhet, där han ansvarade för CKD-projekt och förhandlingar om nya produktionsanläggningar. Schäfer tillträdde som ordförande och VD för Volkswagen Group South Africa 2015 och ansvarade för Volkswagens verksamhet i Sydafrika och utvecklingen av koncernens varumärken i regionen Afrika söder om Sahara. Schäfer utsågs till styrelseordförande för ŠKODA AUTO a. s. i augusti 2020.

Thomas Schäfer
Klaus Zellmer

År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Ett år med strategin ACCELERATE: Volkswagen stärker effektiviteten och påskyndar omställningen16.3.2022 13:42:48 CET | Pressmeddelande

Under det första året av sin ACCELERATE-strategi gjorde märket Volkswagen stora framsteg i omställningen till att bli ett teknikföretag. Viktiga milstolpar uppnåddes under 2021 vad gäller e-mobilitet, digitalisering och nya affärsmodeller. Samtidigt uppnåddes en hållbar ökning av effektiviteten i en utmanande konkurrensmiljö: Omsättningen, försäljningsmarginalen och rörelseresultatet ökade markant under det senaste räkenskapsåret, trots lägre försäljning av nya bilar.