Thon Property's köpcentrum omsätter 14 miljarder kronor 2018

Olav Thon Gruppens svenska fastighetsdivision, Thon Property, äger och förvaltar *Sveriges största köpcentrumportfölj.

BILD: Sollentuna Centrum. © Thon Property

– Vi är mycket nöjda med omsättningen i våra köpcentrum i Sverige där vi har haft fin utveckling under 2018. Gränshandeln går fortsatt väldigt starkt och även våra köpcentrum ute i landet håller fin utveckling, säger Hallgeir Åndal, VD Thon Property.

Den totala omsättningen 2018 utgjorde 14 miljarder svenska kronor och jämfört med fjolåret är omsättningsväxten på 3,4%.

– För att nämna några så ökar Sollentuna Centrum sin omsättning med 7,8%, Mitt i City (Sveriges bästa citygalleria 2018) i Karlstad ökar med 5% och Nordby Shoppingcenter ökar med 5,5% som därmed passerar 4,5 miljarder i omsättning, fortsätter Åndal.

Utvecklingsplaner

Stora projekt pågår i flera av Thon Propertys köpcentrum. Lagom till påsk 2019 så öppnar bland annat Töcksfors Shoppingcenter upp 9000 nya kvadratmeter. På Torp köpcentrum i Uddevalla pågår en större utbyggnad om 16 500 m2 med planerad öppning under hösten 2020. Dessa projekt utgör tillsammans en investering på ca 1 miljard kronor.

– Thon Property befinner sig i en oerhört spännande period och vi kommer satsa offensivt de kommande åren. Strategiskt viktiga val står för dörren och vi ser fram emot ett mycket intressant 2019, fortsätter Åndal.

Ta även del av Olav Thon Gruppens pressmeddelande: Omsetningstall for Olav Thon Gruppens kjøpesentre i 2018

*Högst total omsättning per köpcentrumporfölj 2017 enligt HUI/DATSCHA.

BILD: Sollentuna Centrum. © Thon Property

Thon Property - En del av Olav Thon Gruppen

Thon Property är den svenska fastighetsdivisionen i Olav Thon Gruppen som ägs av Olav Thon Stiftelsen. Olav Thon Gruppen äger c:a 500 fastigheter i Norge och 25 i utlandet samt äger/förvaltar 90 köpcenter i Norge och 11 i Sverige.