Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så har svenska folkets resvanor förändrats efter pandemin
Under två år av pandemi så avstod de flesta svenskar från utlandssemester, och även 2022 kom av sig som reseår på grund av passproblem, kaotiska flygplatser och inställda flyg - 51 procent av svenskarna hade velat resa mer än de gjorde under förra året enligt Tickets Sifoundersökning. I år planerar däremot nästan varannan svensk (46 procent) att resa utomlands, där de flesta (36 procent) planerar att resa utomlands 1-2 gånger.
- Trots stundande lågkonjunktur ser vi inte en minskning i hur många som uppger att de planerar resa under året. Efter tre år utan utlandsresor för många svenskar så ska det mycket till för att man inte ska boka in en semesterresa 2023. Det vi kan se är dock att omvärldshändelser har påverkat hur man bokar resor och vart man vill resa, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Semesterresor och ekonomin – höjda matpriser påverkar mest
Innan pandemin så uppgav 39 procent av svenskarna att de ändrat sina resvanor på grund av klimatförändring, tätt följt av terrordåd eller terrorhot vilket angavs av 33 procent. I årets undersökning var det drygt hälften så många, 20 procent, som nämnde miljöhot som en faktor som påverkat deras resande, medan bara 6 procent påverkats av terrorhot. I stället är det kriget i Europa och det ekonomiska läget som numera påverkar svenskarnas resande. Allra störst inverkan har höjda matpriser, tätt följt av minskat värde av inkomst (p.g.a. inflation) samt höjda elpriser, bränslepriser och boräntor. Trots detta uppger 33 procent att det ekonomiska läget inte kommer påverka deras semesterresande alls, medan 52% fortfarande tänker resa men däremot anpassar hur och var de reser. Endast 13 procent tänker helt avstå från semesterresa utomlands 2023.
Otrygg omvärld – tryggt resande
Efter tre år av kriser och restriktioner så är det trygghet, hängsle och livrem som gäller för svenskarna. Resandet ska vara enkelt och smidigt, till välbekanta semesterklassiker. Detta har bland annat gjort att en större andel väljer att boka en charter- eller paketresa i stället för att boka flyg och hotell var för sig. Den största förändringen i bokningsbeteende är att 28 procent uppger att de alltid ser till att boka avbokningsbara biljetter, så att man har möjlighet att ändra sig om något skulle hända i omvärlden eller i privatekonomin. Högst upp på listan av vad svensken värdesätter vid bokning av resor är att boka via en seriös och väletablerad aktör, och 59 procent uppger att detta är avgörande för var eller hos vem de bokar sin utlandssemester. Även personlig service och rådgivningsmöjligheter (20 procent) samt resebolagets tillgänglighet via telefon och e-mail (17 procent) har seglat upp som viktiga faktorer som avgör var man bokar sin resa.
- Under 2022 har vi märkt av det ökade behovet av trygghet vid bokning av resa, då de senaste åren tyvärr bestått av många oförutsedda händelser. Trenden av ökat behov av smidiga, trygga bokningar hänger kvar in i 2023, där många har fått erfara vikten av att få tillgång till råd och assistans om något oplanerat sker. På frågan om vad som var viktigast vid bokning av resa svarade en majoritet att en seriös och väletablerad väger tyngst 2023, medan priset hade störst inverkan vid val av vem man bokar med 2019. Detta trots det ekonomiska läget, vilket säger en del om hur högt tryggheten värdesätts nu, säger Sofia Eddelid.
Svensken längtar efter sol och värme
Den främsta anledningen till att man reser utomlands under 2023 är för att få sol och värme, det uppger 48 procent av svenskarna. Även att få kvalitetstid med sin partner eller familj, samt att komma bort från vardagen, är viktiga anledningar att boka in en utlandssemester under 2023 och uppges av drygt 40 procent. Detta gör att 6 av 10 resor på topplistan just nu består av resor till sol- och bad, där klassiska favoriter dominerar: Spanien och Thailand.
Ett urval av trendande semesterländer från Ticket Collection 2023:
- Årets förlorare: Långresor
Europa är årets vinnare, dit resandet ökar med 16 procent jämfört med samma period 2019. I stället har långresorna nästan halverats, men enstaka undantag som exempelvis Thailand. Detta beror på trenden mot tryggt och smidigt, helst inom EU, i kombination med höga bränslepriser som gör framför allt långflygningar dyrare.
- Årets vinnare: Spanien
Det allra mest populära resmålet är Spanien, dit bokningarna ökar med 24 procent jämfört med innan pandemin. Spanien är även det resmål flest svenskar vill resa till under 2023, enligt Tickets SIFO-undersökning. I synnerhet Kanarieöarna träder fram som pandemins vinnare. Ögruppen är i princip det enda resmålet i Europa som har sol- och badväder under vintern, och har kunnat välkomna mängder av resenärer som innan pandemin brukade resa till Miami eller Asien under vintern.
- Årets storstad: London
Svenskarnas favoritresmål för storstadsupplevelser vid sidan av New York har alltid varit London. Nu när man inte riktigt hittat tillbaka till långresor efter pandemin så lockar Storbritannien mer än USA, och resorna dit har ökat med 44 procent.
- Årets raketer: Grekland och Tyskland
Trenden mot sol- och badresor inom Europa gynnar Grekland, som är årets största klättrare med en bokningsökning på 84 procent jämfört med innan pandemin. Bland storstadsresenärerna har Tyskland snabbt seglat upp som en favorit, där bokningarna har ökat med 70 procent jämfört med 2019 – Berlin ligger i toppen tätt följt av München.
Tio i topp länder
1. Spanien (1)
2. Storbritannien (6)
3. Thailand (2)
4. Frankrike (5)
5. Tyskland (10)
6. USA (3)
7. Italien (9)
8. Grekland (NY)
9. Turkiet (8)
10. Portugal (7)
Källa: Tickets bokningsstatistik. Bokningar gjorda 1/11-2022-14/1-2023, siffra inom parantes står för placering samma period 2019.
Fullständig rapport finner du bifogat. För frågor eller önskan om specifik statistik, kontakta:
Sofia Eddelid
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
sofia.eddelid@ticket.se, 076-2732348
Nyckelord
Kontakter
Sofia EddelidPR och kommunikationsansvarig
Tel:0762732348Sofia.Eddelid@ticket.seBilder
Dokument
Om
Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo. Försäljningen uppgår till ca 7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.
Mest prisvärda julmarknaderna i Europa27.11.2024 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Europas julmarknader är fyllda av stämning, tradition och charm. Här tipsar resebyrån Ticket om de mest prisvärda julmarknaderna i några av Europas vackraste städer, dit kan man resa för att njuta av julens magi utan att behöva betala dyrt för flyg och hotell.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum