Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så har svenska folkets resvanor förändrats efter pandemin

Under två år av pandemi så avstod de flesta svenskar från utlandssemester, och även 2022 kom av sig som reseår på grund av passproblem, kaotiska flygplatser och inställda flyg - 51 procent av svenskarna hade velat resa mer än de gjorde under förra året enligt Tickets Sifoundersökning. I år planerar däremot nästan varannan svensk (46 procent) att resa utomlands, där de flesta (36 procent) planerar att resa utomlands 1-2 gånger.
- Trots stundande lågkonjunktur ser vi inte en minskning i hur många som uppger att de planerar resa under året. Efter tre år utan utlandsresor för många svenskar så ska det mycket till för att man inte ska boka in en semesterresa 2023. Det vi kan se är dock att omvärldshändelser har påverkat hur man bokar resor och vart man vill resa, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Semesterresor och ekonomin – höjda matpriser påverkar mest
Innan pandemin så uppgav 39 procent av svenskarna att de ändrat sina resvanor på grund av klimatförändring, tätt följt av terrordåd eller terrorhot vilket angavs av 33 procent. I årets undersökning var det drygt hälften så många, 20 procent, som nämnde miljöhot som en faktor som påverkat deras resande, medan bara 6 procent påverkats av terrorhot. I stället är det kriget i Europa och det ekonomiska läget som numera påverkar svenskarnas resande. Allra störst inverkan har höjda matpriser, tätt följt av minskat värde av inkomst (p.g.a. inflation) samt höjda elpriser, bränslepriser och boräntor. Trots detta uppger 33 procent att det ekonomiska läget inte kommer påverka deras semesterresande alls, medan 52% fortfarande tänker resa men däremot anpassar hur och var de reser. Endast 13 procent tänker helt avstå från semesterresa utomlands 2023.
Otrygg omvärld – tryggt resande
Efter tre år av kriser och restriktioner så är det trygghet, hängsle och livrem som gäller för svenskarna. Resandet ska vara enkelt och smidigt, till välbekanta semesterklassiker. Detta har bland annat gjort att en större andel väljer att boka en charter- eller paketresa i stället för att boka flyg och hotell var för sig. Den största förändringen i bokningsbeteende är att 28 procent uppger att de alltid ser till att boka avbokningsbara biljetter, så att man har möjlighet att ändra sig om något skulle hända i omvärlden eller i privatekonomin. Högst upp på listan av vad svensken värdesätter vid bokning av resor är att boka via en seriös och väletablerad aktör, och 59 procent uppger att detta är avgörande för var eller hos vem de bokar sin utlandssemester. Även personlig service och rådgivningsmöjligheter (20 procent) samt resebolagets tillgänglighet via telefon och e-mail (17 procent) har seglat upp som viktiga faktorer som avgör var man bokar sin resa.
- Under 2022 har vi märkt av det ökade behovet av trygghet vid bokning av resa, då de senaste åren tyvärr bestått av många oförutsedda händelser. Trenden av ökat behov av smidiga, trygga bokningar hänger kvar in i 2023, där många har fått erfara vikten av att få tillgång till råd och assistans om något oplanerat sker. På frågan om vad som var viktigast vid bokning av resa svarade en majoritet att en seriös och väletablerad väger tyngst 2023, medan priset hade störst inverkan vid val av vem man bokar med 2019. Detta trots det ekonomiska läget, vilket säger en del om hur högt tryggheten värdesätts nu, säger Sofia Eddelid.
Svensken längtar efter sol och värme
Den främsta anledningen till att man reser utomlands under 2023 är för att få sol och värme, det uppger 48 procent av svenskarna. Även att få kvalitetstid med sin partner eller familj, samt att komma bort från vardagen, är viktiga anledningar att boka in en utlandssemester under 2023 och uppges av drygt 40 procent. Detta gör att 6 av 10 resor på topplistan just nu består av resor till sol- och bad, där klassiska favoriter dominerar: Spanien och Thailand.
Ett urval av trendande semesterländer från Ticket Collection 2023:
- Årets förlorare: Långresor
Europa är årets vinnare, dit resandet ökar med 16 procent jämfört med samma period 2019. I stället har långresorna nästan halverats, men enstaka undantag som exempelvis Thailand. Detta beror på trenden mot tryggt och smidigt, helst inom EU, i kombination med höga bränslepriser som gör framför allt långflygningar dyrare.
- Årets vinnare: Spanien
Det allra mest populära resmålet är Spanien, dit bokningarna ökar med 24 procent jämfört med innan pandemin. Spanien är även det resmål flest svenskar vill resa till under 2023, enligt Tickets SIFO-undersökning. I synnerhet Kanarieöarna träder fram som pandemins vinnare. Ögruppen är i princip det enda resmålet i Europa som har sol- och badväder under vintern, och har kunnat välkomna mängder av resenärer som innan pandemin brukade resa till Miami eller Asien under vintern.
- Årets storstad: London
Svenskarnas favoritresmål för storstadsupplevelser vid sidan av New York har alltid varit London. Nu när man inte riktigt hittat tillbaka till långresor efter pandemin så lockar Storbritannien mer än USA, och resorna dit har ökat med 44 procent.
- Årets raketer: Grekland och Tyskland
Trenden mot sol- och badresor inom Europa gynnar Grekland, som är årets största klättrare med en bokningsökning på 84 procent jämfört med innan pandemin. Bland storstadsresenärerna har Tyskland snabbt seglat upp som en favorit, där bokningarna har ökat med 70 procent jämfört med 2019 – Berlin ligger i toppen tätt följt av München.
Tio i topp länder
1. Spanien (1)
2. Storbritannien (6)
3. Thailand (2)
4. Frankrike (5)
5. Tyskland (10)
6. USA (3)
7. Italien (9)
8. Grekland (NY)
9. Turkiet (8)
10. Portugal (7)
Källa: Tickets bokningsstatistik. Bokningar gjorda 1/11-2022-14/1-2023, siffra inom parantes står för placering samma period 2019.
Fullständig rapport finner du bifogat. För frågor eller önskan om specifik statistik, kontakta:
Sofia Eddelid
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
sofia.eddelid@ticket.se, 076-2732348
Nyckelord
Kontakter
Sofia EddelidPR och kommunikationsansvarig
Tel:0762732348Sofia.Eddelid@ticket.seBilder
Dokument
Om
Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo. Försäljningen uppgår till ca 7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Stigande matpriser påverkar 39 procent av svenskarnas resande, men få är villiga att helt avstå semesterresor28.3.2023 05:10:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt Tickets Sifoundersökning säger 39 procent av svenskarna att de höga matpriserna påverkat deras resande. Efter flera år utan utlandsresa för de flesta är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och majoriteten anpassar i stället destinationen eller resebudgeten. Semesterresandet har därför ökat med 7 procent jämfört med samma period innan pandemin.
Kraftig ökning av bokningar efter snöovädret17.3.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter förra veckans snöoväder som sträckte sig över Sverige har det totala antalet bokningar av flyg till varmare destinationer ökat med 40%, detta enligt Tickets bokningsstatistik. Resor till varmare destinationer är mest populära när svenska resenärer bokar flyg under den långvariga vintern - Malaga och Alicante ligger i topp.
15 procent av svenskarna saknar en reskamrat - 4 skäl till att våga testa på ensamresande14.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Att ekonomi och omvärldshändelser påverkar svenskarnas resande 2023 är de flesta överens om. Men även andra faktorer i ens närhet påverkar resefrekvensen, visar Tickets SIFO-undersökning. Hela 15 procent uppger att de skulle resa mer 2023 om de hade haft någon annan att resa med, medan endast 5 procent föredrar att resa helt själva utan sällskap. Ticket listar skäl till att våga prova på att resa ensam, så inte uteblivet sällskap hindrar en från att utforska världen.
Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 20238.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste åren är det många som fått avstå resa, och därmed byggt upp en lust att upptäcka världen – och med det mäktiga landmärken. Överst på önskelistan hamnar den gamla inkastaden Machu Picchu uppe i Andernas berg i Peru följt av Colosseum i Rom och Eiffeltornet i Paris, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.
Bubblarlistan: Vårens weekendstäder2.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Våren i Sverige kan vara lynnig – och vintern kan överraska oss långt fram i april. Att möta våren med en weekendresa till en storstad i Europa ger oftast större vårgaranti än på hemmaplan. Paris, London och Rom är klassiker som lockar vårtörstande svenskar. Men vilka resmål utanför topp-10-listan trendar mest? Ticket har tagit fram en lista på bubblare med de största ökningarna bland vårens weekendstäder.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum