Tidigareläggning och lånefinansiering föreslås för att förbättra infrastrukturen i norr
Trafikverket föreslår tidigareläggningar för att möta pågående och planerade industriinvesteringar kopplade till den gröna omställningen i norra Sverige. Det framgår av den rapport som Trafikverket idag överlämnar till regeringen.
- Under vårt arbete med regeringsuppdraget har vi sett att behovet av åtgärder på infrastrukturen i norra Sverige har ökat. Etableringarna kopplade till den gröna industrialiseringen pågår och planeras nu samtidigt som gods- och persontransporter på järnväg ökar i norra Sverige, säger Helena Eriksson, Regional Direktör vid Trafikverket, region Nord.
Flera olika infrastruktursatsningar har redan pekats ut som viktiga. Kapaciteten på sträckan Luleå-Boden och Boden-Kiruna behöver öka för att fler transporter på järnväg ska få plats. En utbyggnad av järnvägsinfrastrukturen är en förutsättning för att möta framtida företagsetableringar och -expansioner. Norrbotniabanan ses som viktig för att öka godskapaciteten mellan norra och södra Sverige samt för att möta kommande behov av arbetspendling i området. Vi bedömer att E4 förbifart Skellefteå är en viktig åtgärd för företagsetableringarna i Skellefteå och samhällsutvecklingen i området.
Lånefinansiering har bäst förutsättningar
För att möjliggöra ett snabbare och effektivare genomförande ser Trafikverket att lånefinansiering skapar bäst förutsättningar där anslag eller medfinansiering saknas.
- Vi behöver starta byggnationerna så snart som möjligt och för att kunna göra det föreslår Trafikverket en lånefinansiering. Det är tidskritiskt att börja med åtgärderna för att möta behoven som uppstår redan före 2030, säger Helena Eriksson, Regional Direktör vid Trafikverket, region Nord.
Vi föreslår en tidigareläggning av kapacitetshöjande åtgärder på järnvägen Luleå-Kiruna, byggnation av dubbelspår Luleå-Boden och Norrbotniabanan i sin helhet samt E4 förbifart Skellefteå.
Trafikverket arbetar med flera initiativ för att kapa ledtider i kommande och pågående projekt för att snabbare få ut effekter och minska störningar när vi arbetar i anläggningen.
Trafikverket lämnar nu över detta uppdrag till regeringen för fortsatt hantering och beslut om finansiering, byggstartsbeslut med mera.
Kontakter
Helena Eriksson, Regional Direktör region Nord, 010-123 93 74
Tid för intervjuer finns mellan 11:10 och 13:00 via telefon eller på plats i Luleå
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Pilotprojekt på E14 avslutas20.1.2025 11:57:16 CET | Pressmeddelande
Trafikverket väljer att avsluta projektet med en ”gles” 2+1-väg mellan Ånge och Bräcke i Västernorrlands- och Jämtlands län.
Nordisk samverkan inom transportberedskap utvidgas och fördjupas17.1.2025 11:25:10 CET | Pressmeddelande
De nordiska länderna intensifierar det gränsöverskridande samarbetet Nordic Transport Preparedness Cooperation (NTPC) för att tillsammans hantera transportbehov i kris och i värsta fall krig.
Besvärligt väglag i norra Sverige14.1.2025 16:14:30 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen drar ett område med regn och underkylt regn in över stora delar av norra Sverige vilket kan ge upphov till mycket halt väglag. Trafikverket uppmanar trafikanter att ha gott om tid samt anpassa hastigheten till rådande väglag.
Färre döda i vägtrafiken, men fler insatser behövs för att nå Nollvisionen14.1.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen rapporterar en positiv trend inom trafiksäkerhet. Under 2024 omkom 210 personer i vägtrafiken, vilket är det lägsta antalet sedan coronapandemin.Trots framsteg krävs fler insatser för att nå målet om max 130 omkomna år 2030. Fokusområden inkluderar säkra vägar, fordonssäkerhet och hastighetsefterlevnad för att uppnå Nollvisionen.
Trafikverket medverkar vid seminarium om elektrifiering9.1.2025 15:57:20 CET | Pressinbjudan
Välkommen till avslutningsseminariet för elektrifieringsprojektet av banavsnittet Laurila-Torneå-Haparanda måndagen den 27 januari 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum