Tidlös bostad vinner Guldstolen för bästa inredning

Arkitekterna Jägnefält Milton och Mats Theselius samt beställaren Glommen & Lindberg, som står bakom bostadshuset Biblioteket No. 5, har mottagit Guldstolen för 2018 års bästa inredning. Utdelningen skedde på Sveriges Arkitekters Arkitekturgala den 19 mars på Konserthuset i Stockholm. Juryn prisar ett hållbarhetstänkande som vilar på en väldesignad grund.

Vinnare av Guldstolen 2018. Foto: Jonas Malmström

– Att tänka och driva igenom hållbarhet är nödvändigt i vilken skala av arkitekturen du än jobbar med. Inredningar har tyvärr ofta alltför kort livslängd och rivs ut i onödan. Därför är det positivt att Guldstolen i år går till ett tidlöst stycke inredningsarkitektur med ambitionen att bestå genom generationer av brukare, säger Sveriges Arkitekters ordförande, arkitekt SAR/MSA Tatjana Joksimović.

Biblioteket No. 5 i centrala Stockholm är en liten, personligt utformad bostadsrättsförening i ett äldre bostadshus. Arkitekterna har jobbat med material i högsta kvalitet samt många specialritade lösningar och detaljer, allt hantverksmässigt utfört. Jägnefält Milton är husarkitekter och nominerades 2017 till Sveriges Arkitekters Bostadspris, då för Chokladfabriken i Stockholm som också är ett ombyggnadsprojekt. Mats Theselius är inredningsarkitekt som har ritat flera välkända och unika möbler. Han har tidigare varit professor vid HDK i Göteborg.

Juryns vinnarmotivering:

Guldstolens vinnare påminner oss om att inlevelse i miljö och omsorg om detaljer ger livskvalitet som kommer många generationer tillgodo. Inredningsarkitekturen präglas av tillit mellan beställare och arkitekt, förståelse för de boendes vardag liksom förmågan att berätta historien vidare genom hundra år av skråmor och poesi, patina och guldkant, alldagligt och unikt.

De övriga nominerade var Atrium Ljungbergs huvudkontor i Nacka, ritat av Koncept Stockholm, och Boulebar Liljeholmen i Stockholm, ritad av Bornstein Lyckefors Arkitekter.

Guldstolen delas ut till en ny svensk inredning av hög arkitektonisk kvalitet. Miljön ska ha högt konstnärligt, innovativt värde samt vara funktionell och välgestaltad. Guldstolens jury utses av Sveriges Arkitekters akademi för inredningsarkitektur. Årets jury består av arkitekt SAR/MSA Fredric Benesch, arkitekt MSA och journalist Malin Zimm, arkitekt SIR/MSA Anna Harbom, konstnär Mikael Pauli, arkitekt SIR/MSA Molly Möller. Jurysekreterare är Ina Flygare, grafisk formgivare på Sveriges Arkitekter.

Vinnare av Guldstolen 2018. Foto: Jonas Malmström
Biblioteket No. 5. Foto: Henrik Nero
Biblioteket No. 5. Foto: Henrik Nero

Göteborgs krematorium får ännu ett arkitekturpris4.10.2019 07:10:00 CESTPressmeddelande

Göteborgs krematoriums finstämda lugn, materialkänsla och fina detaljer övertygade även juryn för Sveriges Arkitekter Västra Götaland. Krematoriet i Kviberg mottog den 3 oktober föreningens arkitekturpris vid en ceremoni på Pustervik, i konkurrens med fyra andra nominerade. Det har tidigare fått såväl Per och Alma Olssons pris för Årets byggnadskonst 2018 som priset Årets Arkitektur 2019 av tidskriften Rum.

The Swedish Kasper Salin Prize 2018 is awarded to Hamra studio dwelling22.3.2019 11:13:54 CETPress release

In competition with big and well-known building projects such as the New National Museum and Malmö Market hall by Wingårdhs, as well as the dwelling 79 & Park by Bjarke Ingels Group, the small-scale studio dwelling in Hamra on the island Gotland was awarded the Kasper Salin Prize for 2018. Architect Anna Chavepayre, Collectif Encore, and the commissioners Birgitta and Staffan Burling received Architects Sweden’s oldest and most prestigious award at the Architectural Gala on March 19th.

Göteborgsskildrare vinner Sveriges Arkitekters Kritikerpris19.3.2019 21:38:58 CETPressmeddelande

Journalist Mark Isitt mottog Sveriges Arkitekters Kritikerpris på Arkitekturgalan den 19 mars. Han har under längre tid skildrat den arkitektoniska utvecklingen i Göteborg och fick brett genomslag under 2018, bland annat i radioserien Stadsinspektionen. Juryn belönar Mark Isitts folkbildningsgärning, som populariserar utan att bli populistisk, och hans outtröttliga fokus på det byggda resultatet.