Tidningen i Skolan byter namn till Mediekompass
Tidningen i Skolan, som 20 000 lärare aktivt använder sig av, byter namn till Mediekompass (www.mediekompass.se). Idag lanseras den nya verksamheten. - Det nya namnet på TU:s och dagstidningarnas verksamhet visar att vi i ännu större utsträckning vill vara en navigatör i den komplexa, nya medievärld som omger oss alla, elever som lärare och andra vuxna i ungas närhet, säger verksamhetsledare Lena Victorin.
Mediekompass kommer, precis som föregångaren Tidningen i Skolan, att ge konkreta verktyg för undervisning om och med medier, från förskola till vuxenutbildning, i alla ämnen. Här får även lärare hjälp med att sätta sig in i digitala medier och ungas mediekonsumtion. Dagstidningar och andra medier är med sitt aktuella samhällsinnehåll ett utmärkt läromedel. Veckovis sätter Mediekompass samman pedagogiska upplägg kring de största och mest intressanta nyheterna. Några exempel är våldtagna ”Linnea” i Bjästa, vulkanaskan, det belgiska lagförslaget mot burkor och kritiserad grisuppfödning. Vad är nytt? • Mediekompass har två sajter. En för lärare och en för unga/elever • På Mediekompass sajt för unga finns lättillgängliga, interaktiva övningar kring pressetik, tryck- och yttrandefrihet och nyheter. Mediekompass sajt för unga kan också användas i undervisningssammanhang. • Mediekompass går från fokus på medieproduktion (skriva journalistiska texter, göra egen skoltidning) till fokus på mediekonsumtion. Syftet är att få elever att reflektera över sin roll som mediekonsumenter (frågor som berör källkritik, pressetik, medie- och samhällskunskap). • Mediekompass blir en faktabas för forskning och rapporter kring ung mediekonsumtion. • Mediekompass regionala verksamhet förstärks genom ett flertal mediecenter, såsom Dalarnas Tidningars, Sydsvenskans, Tekniska Museets och DN/Expressens mediecenter. - Medielandskapet i Sverige har på kort tid ändrats dramatiskt. Medieutvecklingen har en fantastisk demokratisk potential, men är inte oproblematisk. 40 procent av alla unga tar aldrig del av konventionella nyhetsmedier. Nyhetsmedier som sätter trovärdighet, pressetik och sitt demokratiska uppdrag som granskande makt högst. Det är i detta nya medielandskap Mediekompass vill vara en navigatör, faktabank och inspirationskälla. Mediekunskap är en oerhört viktig medborgarkunskap, säger Lena Victorin. För mer information kontakta: Verksamhetsledare Lena Victorin 0709-223 777, lena.victorin@tu.se Pressbild på Lena Victorin finns här: http://www.mediekompass.se/iskolan/images/stories/Bilder/MK_personer/Lena_Victorin_press.jpg Mer om Mediekompass: Mediekompass är en icke-kommersiell och politiskt- och religiöst obunden verksamhet som drivs av Tidningsutgivarna (TU) och dess medlemmar, Sveriges dagstidningar. Mediekompass hette tidigare "Tidningen i Skolan", en verksamhet som har funnits sedan 1963. Mediekompass är idag en nationell verksamhet med regionala mediekonsulenter och mediecenter anslutna till den centrala ledningen i Stockholm. Mediekompass har också motsvarigheter i mer än 30 länder runt om i världen.
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD/CEO
Tel:070-624 45 56jeanette.gustafsdotter@tu.seOm
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.
Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Följ oss gärna på LinkedIn!
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Enade rekommendationer om affiliatelänkar19.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
Stor mediesatsning på Almedalsveckan10.6.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka går en rad medieorganisationer ihop om att hyra en gemensam scen för seminarier om aktuella mediefrågor. Såväl politik som ekonomi och teknik tas upp.
Morgonpressens läsarintäkter oförändrade - men annonsintäkterna fortsätter falla22.5.2024 13:55:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Tydligt att public service-uppdraget är ljud och bild13.5.2024 14:47:30 CEST | Pressmeddelande
Att public service-bolagen ska uppfylla sitt uppdrag genom ljud och rörlig bild är ett viktigt besked från public service-kommittén, men det är olyckligt att kommittén inte tydligt definierar hur det ska säkerställas att så också sker. Det säger Tidningsutgivarna i en första kommentar till det utredningsförslag som presenterades i dag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum