Tidningen i Skolan byter namn till Mediekompass
Tidningen i Skolan, som 20 000 lärare aktivt använder sig av, byter namn till Mediekompass (www.mediekompass.se). Idag lanseras den nya verksamheten. - Det nya namnet på TU:s och dagstidningarnas verksamhet visar att vi i ännu större utsträckning vill vara en navigatör i den komplexa, nya medievärld som omger oss alla, elever som lärare och andra vuxna i ungas närhet, säger verksamhetsledare Lena Victorin.
Mediekompass kommer, precis som föregångaren Tidningen i Skolan, att ge konkreta verktyg för undervisning om och med medier, från förskola till vuxenutbildning, i alla ämnen. Här får även lärare hjälp med att sätta sig in i digitala medier och ungas mediekonsumtion. Dagstidningar och andra medier är med sitt aktuella samhällsinnehåll ett utmärkt läromedel. Veckovis sätter Mediekompass samman pedagogiska upplägg kring de största och mest intressanta nyheterna. Några exempel är våldtagna ”Linnea” i Bjästa, vulkanaskan, det belgiska lagförslaget mot burkor och kritiserad grisuppfödning. Vad är nytt? • Mediekompass har två sajter. En för lärare och en för unga/elever • På Mediekompass sajt för unga finns lättillgängliga, interaktiva övningar kring pressetik, tryck- och yttrandefrihet och nyheter. Mediekompass sajt för unga kan också användas i undervisningssammanhang. • Mediekompass går från fokus på medieproduktion (skriva journalistiska texter, göra egen skoltidning) till fokus på mediekonsumtion. Syftet är att få elever att reflektera över sin roll som mediekonsumenter (frågor som berör källkritik, pressetik, medie- och samhällskunskap). • Mediekompass blir en faktabas för forskning och rapporter kring ung mediekonsumtion. • Mediekompass regionala verksamhet förstärks genom ett flertal mediecenter, såsom Dalarnas Tidningars, Sydsvenskans, Tekniska Museets och DN/Expressens mediecenter. - Medielandskapet i Sverige har på kort tid ändrats dramatiskt. Medieutvecklingen har en fantastisk demokratisk potential, men är inte oproblematisk. 40 procent av alla unga tar aldrig del av konventionella nyhetsmedier. Nyhetsmedier som sätter trovärdighet, pressetik och sitt demokratiska uppdrag som granskande makt högst. Det är i detta nya medielandskap Mediekompass vill vara en navigatör, faktabank och inspirationskälla. Mediekunskap är en oerhört viktig medborgarkunskap, säger Lena Victorin. För mer information kontakta: Verksamhetsledare Lena Victorin 0709-223 777, lena.victorin@tu.se Pressbild på Lena Victorin finns här: http://www.mediekompass.se/iskolan/images/stories/Bilder/MK_personer/Lena_Victorin_press.jpg Mer om Mediekompass: Mediekompass är en icke-kommersiell och politiskt- och religiöst obunden verksamhet som drivs av Tidningsutgivarna (TU) och dess medlemmar, Sveriges dagstidningar. Mediekompass hette tidigare "Tidningen i Skolan", en verksamhet som har funnits sedan 1963. Mediekompass är idag en nationell verksamhet med regionala mediekonsulenter och mediecenter anslutna till den centrala ledningen i Stockholm. Mediekompass har också motsvarigheter i mer än 30 länder runt om i världen.
Nyckelord
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD/CEO
Tel:070-624 45 56jeanette.gustafsdotter@tu.seOm
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.
Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Följ oss gärna på LinkedIn!
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Ukrainian Media Fund flyttar till Norden och blir Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:24:16 CET | Pressmeddelande
Ukrainian Media Fund får det nya namnet Ukrainian Media Fund Nordic när ansvaret för verksamheten får nordiskt ledarskap och huvudkontor i Danmark.
Offentlighetspriset 2024 tilldelas Sveriges geologiska undersökning (SGU)11.12.2024 11:46:05 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas Offentlighetspris går i år till Sveriges geologiska undersökning, för att som första svenska myndighet erbjuda helt öppna och kostnadsfria data.
TU välkomnar AI-kommissionens tydliga ställningstagande för upphovsrätten26.11.2024 13:17:16 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna (TU) välkomnar AI-kommissionens förslag om utveckling av en nationell språkmodell samt kommissionens slutsats att upphovsrätten behöver säkerställas med en långsiktigt hållbar licensmodell.
Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen13.11.2024 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum