Tidningen i Skolan byter namn till Mediekompass

Tidningen i Skolan, som 20 000 lärare aktivt använder sig av, byter namn till Mediekompass (www.mediekompass.se). Idag lanseras den nya verksamheten. - Det nya namnet på TU:s och dagstidningarnas verksamhet visar att vi i ännu större utsträckning vill vara en navigatör i den komplexa, nya medievärld som omger oss alla, elever som lärare och andra vuxna i ungas närhet, säger verksamhetsledare Lena Victorin.

Mediekompass kommer, precis som föregångaren Tidningen i Skolan, att ge konkreta verktyg för undervisning om och med medier, från förskola till vuxenutbildning, i alla ämnen. Här får även lärare hjälp med att sätta sig in i digitala medier och ungas mediekonsumtion. Dagstidningar och andra medier är med sitt aktuella samhällsinnehåll ett utmärkt läromedel. Veckovis sätter Mediekompass samman pedagogiska upplägg kring de största och mest intressanta nyheterna. Några exempel är våldtagna ”Linnea” i Bjästa, vulkanaskan, det belgiska lagförslaget mot burkor och kritiserad grisuppfödning. Vad är nytt? • Mediekompass har två sajter. En för lärare och en för unga/elever • På Mediekompass sajt för unga finns lättillgängliga, interaktiva övningar kring pressetik, tryck- och yttrandefrihet och nyheter. Mediekompass sajt för unga kan också användas i undervisningssammanhang. • Mediekompass går från fokus på medieproduktion (skriva journalistiska texter, göra egen skoltidning) till fokus på mediekonsumtion. Syftet är att få elever att reflektera över sin roll som mediekonsumenter (frågor som berör källkritik, pressetik, medie- och samhällskunskap). • Mediekompass blir en faktabas för forskning och rapporter kring ung mediekonsumtion. • Mediekompass regionala verksamhet förstärks genom ett flertal mediecenter, såsom Dalarnas Tidningars, Sydsvenskans, Tekniska Museets och DN/Expressens mediecenter. - Medielandskapet i Sverige har på kort tid ändrats dramatiskt. Medieutvecklingen har en fantastisk demokratisk potential, men är inte oproblematisk. 40 procent av alla unga tar aldrig del av konventionella nyhetsmedier. Nyhetsmedier som sätter trovärdighet, pressetik och sitt demokratiska uppdrag som granskande makt högst. Det är i detta nya medielandskap Mediekompass vill vara en navigatör, faktabank och inspirationskälla. Mediekunskap är en oerhört viktig medborgarkunskap, säger Lena Victorin. För mer information kontakta: Verksamhetsledare Lena Victorin 0709-223 777, lena.victorin@tu.se Pressbild på Lena Victorin finns här: http://www.mediekompass.se/iskolan/images/stories/Bilder/MK_personer/Lena_Victorin_press.jpg Mer om Mediekompass: Mediekompass är en icke-kommersiell och politiskt- och religiöst obunden verksamhet som drivs av Tidningsutgivarna (TU) och dess medlemmar, Sveriges dagstidningar. Mediekompass hette tidigare "Tidningen i Skolan", en verksamhet som har funnits sedan 1963. Mediekompass är idag en nationell verksamhet med regionala mediekonsulenter och mediecenter anslutna till den centrala ledningen i Stockholm. Mediekompass har också motsvarigheter i mer än 30 länder runt om i världen.

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Följ oss gärna på LinkedIn!