A Non Smoking Generation

Tiktok-stjärnorna Iza och Elle nya ambassadörer för A Non Smoking Generation

Dela

Två av Sveriges mest inflytelserika ungdomar i sociala medier, systrarna Iza och Elle, har valt att engagera sig för en tobaksfri generation. Som ambassadörer för den ideella organisationen A Non Smoking Generation ska de använda sina kanaler för att främja alla barns rätt till god hälsa och samtidigt öka kunskapen om tobakens globala effekter.

Med 5,1 miljoner följare på Tiktok och nästan en miljon följare på Instagram är de 15-åriga tvillingsystrarna Iza och Elle två av Sveriges mest populära profiler bland unga. Nu inleder de ett långsiktigt samarbete med A Non Smoking Generation, som arbetar med att förebygga tobaksbruk bland barn och unga. Engagemanget i tobaksfrågan startade när systrarna deltog i två av organisationens senaste kampanjer och fick positivt gensvar från deras följare. Som A Non Smoking Generations officiella ambassadörer ska de nu fortsätta engagera sig för en tobaksfri generation och använda sina kanaler för att sprida budskap som kan motivera ungdomar att säga nej till tobak.

-       Vi är jätteglada och stolta över att få bli ambassadörer för A Non Smoking Generation, och vill gärna uppmuntra andra i vår ålder att välja en hälsosam och hållbar livsstil, säger Iza och Elle.

Parallellt med skolgång och sociala medier är Iza och Elle aktiva inom idrott. De har bland annat spelat fotboll under många år och dansar, även utanför Tiktok. Personligen har systrarna alltid tagit avstånd från tobak av hälsoskäl och vill nu stödja A Non Smoking Generation för att öka kunskapen om tobakens negativa konsekvenser för både hälsa, miljö och hållbarhet.

-       Vi är oerhört tacksamma att Iza och Elle vill hjälpa oss att nå ut till de miljontals ungdomar som ser upp till dem. Idag när allt för många unga möter tobaksreklam i sociala medier är det särskilt viktigt med förebilder som inspirerar till att ta hand om sig själv, sin omgivning och vår omvärld, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Under hösten driver organisationen projektet Tobaksbarn, med föreläsningsturnén ”Barnarbete i ny förpackning”, för att informera unga om att alla tobaks- och nikotinprodukter medför allvarliga hälsorisker och hållbarhetsproblem. Föreläsningen uppmärksammar att allt nikotin framställs av tobak som odlas av barnarbetare och orsakar massiv skogsavverkning. Förra året svarade 92 procent av tillfrågade elever att föreläsningen innehåller argument för att avstå tobak.

-       Det nya samarbetet är extra värdefullt i år eftersom corona-restriktionerna gör att vi inte kan besöka och föreläsa för lika många elever, men genom olika digitala lösningar och Iza och Elles kanaler kommer vi kunna sprida livsviktig kunskap till många fler, säger Helen Stjerna.

För mer information om samarbetet, vänligen kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: 073-339 36 44

Stina Cryssanthander, Iza och Elles manager: 070-180 81 80

Nyckelord

Bilder

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Ny kampanjfilm avslöjar ”Barnarbete i ny förpackning”23.10.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Inför FN-dagen 2020 lanserar A Non Smoking Generation en ny version av kampanjfilmen "Du Bestämmer Själv". Filmen avslöjar att vitt snus och e-cigaretter, som blir alltmer populära bland unga, framställs av tobak som odlas av barnarbetare och orsakar enorma miljöproblem. Under hösten visas filmen i organisationens föreläsningsturné ”Barnarbete i ny förpackning” för att tusentals ungdomar runtom i Sverige ska få kunskap om hur tobak motverkar FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Ungdomar tror att nya tobaksprodukter är mindre farliga28.9.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

A Non Smoking Generation släpper ny rapport om ungas attityder till tobak. Rapporten baseras på en ny Novusundersökning och visar att ungdomar i hög grad påverkas av tobaksindustrins reklam. Var femte ungdom uppgav att de har testat det nya vita snuset och lika många svarade att de ofta ser tobaksreklam. Fler än 6 av 10 tror att unga testar nya produkter för att de ”verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter” och 4 av 10 anger ”tilltalande smaksättningar” som en anledning.

Allt fler vill se fler tobaksfria miljöer1.7.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

En ny Novusundersökning, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att över 80 procent av allmänheten anser att lekplatser, uteserveringar, badplatser och perronger bör vara rökfria. Opinionen för rökfria miljöer har ökat signifikant sedan det utökade rökförbudet trädde i kraft 1 juli förra året. Nästan 80 procent av både vuxna och unga anser också att det borde införas ett förbud mot tobak under skoltiden.

Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid26.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Downtown Camper by Scandic inleder nu ett samarbete med A Non Smoking Generation, en organisation som förebygger tobaksbruk bland unga, som ett led i hotellets arbete med att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. 5 mars lanseras partnerskapet under ett event som kombinerar löpning med kunskapsutbyte om tobaksfrihet som en investering i både hälsa och hållbar utveckling.

A Non Smoking Generation lanserar nikotinsemla25.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Inför fettisdagen 25 februari lanserade A Non Smoking Generation en nikotinsemla – helt fri från tobak. Bakverket är kärnan i en reklamkampanj som uppmärksammar hur tobaksindustrin vilseleder konsumenter genom att marknadsföra nya nikotinprodukter som tobaksfria. Kampanjen är en bluff utformad för att belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum