Till internationella kvinnodagen lanserar IKEA ett online-spel för att inspirera till samtal om jämställdhet i hemmet

Kvinnor bär fortfarande största ansvaret för arbetet i hemmet. Globalt utför kvinnor upp till tre gånger mer obetalt hushållsarbete än vad män gör – detta enligt OECD*. Därför firar vi Internationella kvinnodagen med att lansera ett online-spel som ska hjälpa par att föra konstruktiva samtal om hur de bättre kan dela på ansvaret hemma.
Spelet, som vi kallar FiftyFifty, har utvecklats i samarbete med relationsexperten Jennie Miller och kan spelas kostnadsfritt via IKEA Instagram Stories i 31 länder. Via ett antal frågor tar spelet med par på en resa där roller och samspel i just deras hem benas ut. Tanken är att båda spelarna ska vinna genom att hitta lösningar på sina utmaningar i vardagen.
FiftyFifty lanseras i en tid då nedstängningar av samhället understryker frågor om livet hemma. Ny forskning** om effekterna av covid-19 visar att mängden extra hushållsarbete under pandemin har fördelats ojämlikt på just kvinnor.
- Även utan covid-19 kan uppdelningen av hushållsarbetet vara en utmaning och skapa onödig stress i ett förhållande. När nu dessutom hemarbete och hemundervisning tillkommer kan situationen förvärras, säger Jennie Miller och fortsätter:
- Eftersom kvinnor alltjämt tar hand om mer av arbetet hemma orsakar detta påfrestningar i många relationer, oavsett hur länge ett par har varit tillsammans eller var de befinner sig i livet. FiftyFifty erbjuder en pausknapp för att hjälpa oss alla, oavsett kön, att omvärdera och starta om våra liv där hemma. I många fall är ett öppet och konstruktivt samtal det första steget mot att lösa obalansen, säger hon.
Cornelia Kaufmann, People & Culture Manager på IKEA Sverige, menar att den ojämlika ansvarsfördelningen i hemmet håller kvinnor tillbaka, såväl privat som yrkesmässigt:
- Forskning visar att kvinnor i Sverige före pandemin utförde 35 % mer obetalt arbete i hemmet än män. Detta medan män utförde 25 % mer betalt arbete. Det finns ännu ingen svensk statistik som kan påvisa skillnaden under den pågående pandemin, men vår förhoppning är att vårt on-line-spel kan bidra till att många tar chansen att fundera över hur de kan fördela arbetet annorlunda och på ett sätt som passar just den egna familjen och bidra till en jämnare arbetsfördelning, säger Cornelia Kaufmann.
IKEA har åtagit sig att minska klyftan mellan könen i alla delar av sin verksamhet. Här är några exempel när det gäller en mer rättvis och inkluderande värld för såväl kunder som medarbetare:
• Ingka Group har lika många kvinnor som män i ledande befattningar.
• Senast 2022 ska vi ha lika många kvinnor som män i styrelser, varuhus och övrig verksamhet.
• Vi har åtagit oss att nå lika lön för lika arbete oavsett kön inom hela Ingka Group under 2021.
• År 2018 undertecknade samtliga 18 Ingka-länder inom EU sina egna mångfaldsstadgar och åtog sig därmed att arbeta för mångfald och lika möjligheter på arbetsplatsen och i samhället.
FiftyFifty kan spelas avgiftsfritt på IKEA Instagram Stories från och med den 2 mars.
*Organisation for Economic Co-operation and Development, Measuring Women’s Economic Empowerment Gender Policy Paper, www.oecd.org/dev/developmentgender/MEASURING-WOMENS-ECONOMIC-EMPOWERMENT-Gender-Policy-Paper-No16.pdf
**Womens Budget Group, wbg.org.uk
Om Ingka Group
Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess kontrollerade enheter) är en av tolv olika företagsgrupper som äger och driver IKEA detaljhandel enligt franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group har tre verksamhetsområden: IKEA Retail, Ingka Investments och Ingka Centers. Ingka Group är en strategisk partner i IKEA franchisesystemet som driver 378 IKEA varuhus i 30 länder. Dessa IKEA varuhus hade 706 miljoner besök under VÅ20 och 3,6 miljarder besök på www.IKEA.com. Ingka Group bedriver verksamhet enligt IKEA visionen – att skapa bättre dagliga liv för de många människorna genom att erbjuda ett brett sortiment av väldesignade och funktionsriktiga heminredningsprodukter till så låga priser att så många människor som möjligt har råd med dem.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum





