Tillfällig stängning av framdörren på Västtrafiks bussar

Från och med imorgon kan du som reser med Västtrafik återigen behöva kliva på bussen genom de bakre dörrarna. Då stängs framdörren på de flesta busslinjer på grund av den ökade smittspridningen av coronaviruset.
Framdörrarna stängs på de flesta linjer. Foto: Eddie Löthman

Tillsammans med sina trafikföretag har Västtrafik beslutat att de främre dörrarna på flera av Västtrafiks bussar tillfälligt stängs från torsdag den 13 januari. Orsaken är en tilltagande smittspridning i samhället och oro hos förarna.

För de linjer som bara kör i Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö stängs alla framdörrar medan det i övriga regionen varierar. Beslut om att stänga framdörren tas utifrån hur förutsättningarna ser ut lokalt.

- Förarnas och resenärernas trygghet är högsta prioritet och det är viktigt att vi kan upprätthålla kollektivtrafiken för samhällets skull. Vi hoppas att situationen är bättre om några veckor och att vi då kan börja planera för ett öppnande igen. Till dess är det viktigt att vi fortsätter visa omtanke om varandra, hålla avstånd och använda munskydd om det är trångt, säger Anna Johansson, affärsenhetschef på Västtrafik.

Stängningen är tillfällig och gäller i dagsläget till den 9 februari.

Detta gäller från den 13 januari:

• Framdörren och området närmast föraren stängs av från och med den 13 januari på de flesta busslinjer.
  • I appen Västtrafik To Go kommer det framgå vilka linjer som fortsatt har öppen framdörr med påstigning fram.
  • Som resenär behöver man även fortsatt ha en giltig biljett. Biljetten köps enklast i Västtrafiks app Västtrafik To Go, i en Västtrafikbutik eller hos ett ombud.
  • Västtrafik förstärker med kundvärdar för att hjälpa resenärerna rätt.

Det här är en av flera åtgärder Västtrafik gör utifrån det rådande läget i samhället. Tidigare åtgärder är att utöka trafiken med fler avgångar och kommunikation till resenärerna om att hålla avstånd och använda munskydd vid trängsel. I spårvagnstrafiken stängdes framdörrarna i dialog med Göteborgs Spårvägar den 11 januari.

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.

Framdörrarna stängs på de flesta linjer. Foto: Eddie Löthman
Anna Johansson, affärsenhetschef på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson