Svensk Handel

Tillväxten i e-handeln tog ny fart i oktober

Dela

E-handelns tillväxttakt vände upp igen i oktober, efter en viss avmattning i september. Totalt växte e-handeln i Sverige med 7 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för den totala e-handeln, där även svenska konsumenters köp från utländska e-handlare ingår, var 12 procent. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för oktober.

Hittills i år ligger tillväxten i e-handeln på 16 procent jämfört med samma period förra året.
Hittills i år ligger tillväxten i e-handeln på 16 procent jämfört med samma period förra året.

– Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Till och med oktober i år växte den inhemska försäljningen av kläder och skor på nätet med 23 procent jämfört med samma period förra året. Hemelektronik växte med 22 procent, möbler och heminredning med 20 procent. För e-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, är ökningen 11 procent till och med oktober.

16 procents e-handelstillväxt hittills i år

Hittills i år, från januari till oktober, ligger e-handelstillväxten på 16 procent jämfört med samma period förra året. En viktig förklaring är förstås den betydligt högre omsättningen under första kvartalet i år jämfört med 2020. 

Innan pandemin slog till med full kraft i mars förra året var omsättningen i e-handeln lägre. Men även under månaderna april till oktober i år har den totala e-handelsomsättningen varit högre än under 2020.

– Det var nog få som trodde på så höga tillväxttal för e-handeln i år efter rekordtillväxten under 2020. Det är dock inte så många fler i befolkningen som handlar på nätet, förklaringen till den fortsatta tillväxten är snarare fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp bland dem som redan handlar på nätet, säger Johan Davidson.

Köpen från utländska e-handlare ökar

E-handeln från utlandet ökade under oktober. Framför allt var det kläder och skor som bidrog till tillväxten. Räknat för alla varukategorier har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor från utländska e-handlare de senaste tolv månaderna.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Hittills i år ligger tillväxten i e-handeln på 16 procent jämfört med samma period förra året.
Hittills i år ligger tillväxten i e-handeln på 16 procent jämfört med samma period förra året.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum