Tillväxten i e-handeln tog ny fart i oktober
E-handelns tillväxttakt vände upp igen i oktober, efter en viss avmattning i september. Totalt växte e-handeln i Sverige med 7 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för den totala e-handeln, där även svenska konsumenters köp från utländska e-handlare ingår, var 12 procent. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för oktober.

– Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Till och med oktober i år växte den inhemska försäljningen av kläder och skor på nätet med 23 procent jämfört med samma period förra året. Hemelektronik växte med 22 procent, möbler och heminredning med 20 procent. För e-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, är ökningen 11 procent till och med oktober.
16 procents e-handelstillväxt hittills i år
Hittills i år, från januari till oktober, ligger e-handelstillväxten på 16 procent jämfört med samma period förra året. En viktig förklaring är förstås den betydligt högre omsättningen under första kvartalet i år jämfört med 2020.
Innan pandemin slog till med full kraft i mars förra året var omsättningen i e-handeln lägre. Men även under månaderna april till oktober i år har den totala e-handelsomsättningen varit högre än under 2020.
– Det var nog få som trodde på så höga tillväxttal för e-handeln i år efter rekordtillväxten under 2020. Det är dock inte så många fler i befolkningen som handlar på nätet, förklaringen till den fortsatta tillväxten är snarare fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp bland dem som redan handlar på nätet, säger Johan Davidson.
Köpen från utländska e-handlare ökar
E-handeln från utlandet ökade under oktober. Framför allt var det kläder och skor som bidrog till tillväxten. Räknat för alla varukategorier har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor från utländska e-handlare de senaste tolv månaderna.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder


Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Hans Tjernström Carraro ny kommunikationschef för Svensk Handel21.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I slutet av augusti tillträder Hans Tjernström Carraro som ny kommunikationschef för Svensk Handel.
Fortsatt nedgång i handlarnas framtidstro21.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för juni månad visar att den dystra trenden håller i sig. Svenska handlare uppvisar för tredje månaden i rad negativa framtidsförväntningar. Ljuspunkten finns inom dagligvaruhandeln, där framtidsförväntningarna stiger från låga nivåer.
Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar20.6.2022 15:01:00 CEST | Pressmeddelande
Efter två års midsommarfiranden på sparlåga finns ett uppdämt behov av att återigen få umgås i goda vänners lag och fira midsommar. Handeln förbereder sig därefter och laddar upp med populära varor som sill, insektsmedel och gräddfil och åtta av tio dagligvaruhandlare uppger att midsommar är viktig för försäljningen. Det visar årets upplaga av Svensk Handels rapport om sommarhandeln.
Helsingborg – en prisbelönt handelsstad som står inför utmaningar17.6.2022 10:59:15 CEST | Pressmeddelande
I Helsingborg finns både Kullagatan, Sveriges äldsta gågata, samt Väla, ett av landets största köpcentrum. Goda förutsättningar finns alltså för att Helsingborg ska förbli en levande handelsstad. Men staden står inte utan utmaningar. Trygghetsfrågan måste tas på än större allvar och strategier för den växande staden måste tas fram. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.
Äldre minskar sitt e-handlande, kvinnor driver e-handeln mer än män16.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för maj månad visar att e-handelns omsättning minskar med 8 procent jämfört med samma månad föregående år. Omsättningen fortsätter därmed som tidigare under året att backa men inte lika kraftigt som februari, mars och april då den föll med i genomsnitt 16 procent per månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum