Business Wire

TINE förbättrar logistiken med Quintiqs ruttoptimering

Dela

Quintiq, dotterbolag till Dassault Systèmes och världsledande inom planering och optimering av personal, logistik, och produktion (supply chain planning and optimization, SCP&O), meddelade i dag att företagets logistiklösning för taktisk planering har resulterat i mer kostnadseffektiva rutter för TINE AS. Efter detta framgångsrika projekt har Norges ledande mejeriproducent nu inlett en andra projektfas för att ytterligare förbättra företagets taktiska planering och utöka lösningen till att omfatta även operativ planering.

Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20180222005938/sv/

Credit: Bo Mathisen

Credit: Bo Mathisen

Förra året driftsatte TINE den första fasen av Quintiqs lösning, särskilt utformad för att optimera TINE:s leveranser av mjölkprodukter på en taktisk nivå. TINE:s planerare har under årets gång använt Quintiq för att planera leveransrutter till kund från centrala distributionscentraler över hela Norge. De har i och med detta lyckats hantera komplexa byten av släp, olika typer av resurser, flexibla leveransfönster, och färjeförbindelser i Norge – allt detta utan att bryta kylkedjan. Första fasen har resulterat i betydande utgiftsbesparingar, en minskning av den totala körsträckan, samt bättre leveransprecision.

TINE går nu in i fas två, som kommer att genomföras av Quintiqs implementeringspartner The Logic Factory. TINE kommer i denna fas att förbättra den befintliga lösningen för taktisk planering och utöka den till att omfatta daglig operativ planering. Denna expansion av lösningen kommer att ge TINE bättre hantering av beställningar, förbättrad prestanda, och ökade möjligheter för störningshantering med hjälp av återkoppling i realtid och en bättre insikt i försörjningskedjan.

”Vi valde Quintiq för att vi ville stärka vår ledande marknadsposition och för att kunna fortsätta tillhandahålla våra kunder färska, högkvalitativa produkter”, berättar Trond Vidar Aske, IT-direktör på TINE. ”Projektets första fas blev mycket lyckad tack vare Quintiq-teamets fantastiska drivkraft att överträffa nuvarande branschstandarder. Vi är övertygade om att nästa fas med Quintiq och The Logic Factory kommer att vara minst lika lyckad.”

I och med fas två kommer TINE att kunna dra större nytta av utökade lösningar för taktisk planering och företaget kommer att kunna fatta mer välgrundade beslut i den dagliga operativa planeringen. När störningar inträffar kommer Quintiqs lösning ge TINE:s planerare beslutsstöd vad gäller snabb omplanering av leveranser i syfte att bibehålla kundnöjdheten på en hög nivå, utan att tumma på TINE:s affärsmål.

”Samarbetet med TINE befäster vår position som livsmedelsindustrins främsta leverantör av planeringslösningar”, säger Rob van Egmond, VD på Quintiq. ”Med hjälp av Quintiqs optimeringsteknologi får TINE uppleva de många fördelarna med att ha en överlägsen planering, där den viktigaste fördelen är att kunna tillgodose kundernas växande efterfrågan på högsta möjliga kvalitet på produkterna – i alla lägen.”

Om TINE AS

TINE är Norges största tillverkare, distributör, och exportör av mejeriprodukter med 11 400 medlemmar (ägare) och 9 000 kooperativa gårdar. TINE har en produktportfölj som omfattar över 1 300 produktlinjer som produceras i 31 mejerier över hela Norge. TINE äger två centrallager och två terminaler, samt flera hel- eller delägda dotterbolag, både i Norge och utomlands.

Om The Logic Factory

The Logic Factory är en av Quintiqs främsta implementeringspartners. De erbjuder fullskaliga projekt, projektledning, samt konsult- och utvecklingsexpertis för Quintiqs programvara för planering och optimering. The Logic Factory specialiserar sig på att utveckla lösningar för kunder i olika branscher som logistik, tillverkningsindustri, sjöfart, och luftfart. The Logic Factory har huvudkontor i Nederländerna, samt kontor i USA, Storbritannien, och Indien.

Mer information finns på thelogicfactory.com.

Om Quintiq

Alla företag ställs inför problem vad gäller planering. Vissa problem är stora, vissa är mer komplicerade, och vissa kan verka helt omöjliga att lösa. Quintiq har sedan 1997 lyckats lösa alla dessa typer av planeringspussel med hjälp av sin standardplattform. I dag förlitar sig branschledande företag världen över på Quintiqs programvara vid planering och optimering av personal, logistik, och produktion. Quintiq är en del av Dassault Systèmes (Euronext Paris: #13065, DSY.PA) med huvudkontor i Nederländerna och USA, och kontor över hela världen.

För mer information, besök quintiq.com eller följ Quintiq på Twitter, Facebook, LinkedIn , och YouTube.

Contact information

Presskontakter:
Nordamerika
Quintiq
Caitlin Noah
Tel: +1 484 586 3232
caitlin.noah@3ds.com
eller
EMEA
Weber Shandwick
Richard Ratcliffe
+44 207 067 0846
quintiq@webershandwick.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Box presenterar Box Zones med lagringsmöjligheter i flera regioner24.5.2018 09:00Pressmeddelande

Idag på Box World Tour Europe presenterade Box (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, sitt flaggskepp Box Zones med stöd för flera regioner som ger kunderna möjlighet att lagra data och samarbeta smidigt i Box alla befintliga sju zoner, allt från en enda Box-instans. Box Zones lanserades första gången 2016 och bröt ny mark inom molnbaserad innehållshantering när kunderna fick möjlighet att lagra sina data i valfri region för första gången. Idag står företag inför en situation med nya och alltmer komplexa globala regler och efterlevnad. Box gör det möjligt för företag att ha ännu bättre kontroll över sin datahemvist samtidigt som användarna har en helt friktionsfri samarbetsupplevelse oavsett var de arbetar. "Branschen har aldrig haft ett högre tempo och samtidigt gör regelförändringar som dataskyddsförordningen och den ständigt föränderliga säkerhetsmiljön det ännu mer komplext, och det blir allt svårare att skapa en digital arbetsplats där anställda får den

Fujitsu väljer Box för att stärka samarbetet på sin interna globala kommunikationsplattform9.5.2018 01:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelar idag att Fujitsu har valt att implementera Box som samarbetsverktyg på sin globala kommunikationsplattform, för att stärka samarbetet mellan sin personal, kunder och leverantörer. Box har redan lanserats till 80 000 anställda i Japan och implementeras nu (sedan december 2017) globalt för all personal. Fujitsu främjar intern kommunikation med hjälp av den senaste tekniken, och det gör det möjligt för de anställda att arbeta från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst. Fujitsu har valt Box för att stärka samarbetet mellan intern personal och kunder, och för säker delning av innehåll med personer utanför företaget. Fujitsus globala kommunikationsplattform använder Microsofts Office 365 för kommunikations- och kunskapsutbyte mellan företagen i gruppen. Fujitsu har valt Box, som är integrerat med Office 365, för molnbaserad innehållshantering i en säker miljö som möjliggör förbättrat samarbet

Usabilla B.V.: Hur användarfeedback hjälper BSH Home Appliances AB att bli mer kundcentrerad3.5.2018 07:05Pressmeddelande

Usabilla B.V. (www.usabilla.com) är stolta över att ha blivit utvalda av BSH Home Appliances AB, med bl.a. Bosch, Siemens och Neff som varumärken, till företagets Voice of Customer-lösning, för att samla in användarfeedback i realtid på deras webbplatser. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180503005023/sv/ BSH Home Appliances AB, den största tillverkaren av hushållsapparater i Europa och ett av världens ledande företag inom branschen, har implementerat Usabilla som sin Voice of Customer-lösning. För att stödja sin kundcentrerade strategi, har BSH Home Appliances AB valt att samla in feedback i realtid från sina webbplatsbesökare. Enligt Torbjörn Persson, Webb Manager på BSH Home Appliances AB: "Usabilla kommer att stödja vår kundfokuserade strategi i och med att vi kan samla in data i realtid från våra kunder, vilket utgör grunden för att optimera våra digitala kanaler och förbättra kundupplevelsen fort

Digital Element ingår samarbete med Discovery Inc. för att förbättra noggrannheten i företagets videorättigheter med hjälp av system som baseras på geografiska data25.4.2018 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-geografisk lokalisering, meddelade idag att det globala mediaföretaget, Discovery Inc., har börjat använda NetAcuity för hyperlokal IP-geografisk lokalisering. Syftet är att se till att rätt personer ser rätt innehåll samt att uppfylla de geografiska rättigheter som gäller i Europa. Discovery har över tre miljarder tittare globalt i över 220 länder och områden och erbjuder många ledande TV-kanaler inklusive Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet med flera. Varumärket är välkänt internationellt och når tittare med digitala program från bland annat Group Nine Media, Discovery VR och Eurosport Player. Europeiska telekommunikationsföretag arbetar ofta över flera områden och distribuerar IP-adresser till flera regioner. Hanteringen av geografiska TV-rättigheter kan därmed bli komplicerad. Genom NetAcuity som är Digital Elements IP Intelligence-lösning kan Discovery identifiera tittarnas exakta geografiska plats och tillåta åtko

Cobra Biologics tilldelas Queen’s Award for Enterprise in International Trade21.4.2018 08:00Pressmeddelande

Cobra Biologics (”Cobra”) är en internationellt ledande organisation för kontraktsutveckling och tillverkning som i dag offentliggör att företaget har tilldelats Queen’s Award 2018 for Enterprise, i kategorin internationell handel. Detta prestigefyllda pris är ett erkännande av Cobras kommersiella framgångar som tjänsteleverantör till företagets globala kundbas. Queen’s Awards har sedan 52 år tillbaka uppmärksammat exceptionella brittiska företag. Nu när Cobra blir en del av denna tradition kommer företaget att närvara vid en mottagning på Buckingham Palace. Därefter kommer priset att överlämnas av en representant för Hennes Majestät Drottningen på Cobras anläggning i Storbritannien senare i år. Cobra har under 20 år arbetat inom life science med kontraktsutveckling och tillverkning av biofarmaceutiska produkter, från prekliniska och kliniska försök till kommersiell tillverkning. Företaget exporterar just nu 85 % av sina tjänster från anläggningarna i Storbritannien och Sverige. Cobras

VGR utrustar läkare med UpToDate, det evidensbaserade beslutsstödet från Wolters Kluwer15.3.2018 15:02Pressmeddelande

Wolters Kluwer meddelar idag att Västra Götalandsregionen (VGR) nu utrustar sina läkare med UpToDate Anywhere – ett mobilanpassat kliniskt beslutsstöd som tillhandahåller den senaste informationen i samband med diagnostik och behandling av patienter. UpToDate anywhere erbjuds till sjukvårdspersonal på regionens samtliga nio sjukhus. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20180315005869/sv/ With UpToDate Anywhere, VGR ensures access to the same high quality, evidence-based content across its nine regional general hospitals. (Photo: Business Wire) Västra Götalandsregionen (VGR) ansvarar för sjukvård och medicinsk behandling till över en och en halv miljon invånare. Med UpToDate Anywhere kan VGR säkra samma högkvalitativa, evidensbaserade diagnostik och behandling på samtliga nio allmänna sjukhus i regionen. Det nya beslutsstödet ska minska risken för onödiga och omoderna behandlingsmetoder, och samtidigt säkerst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum