Tips och inspiration inför höstvandringen

- Vi försöker inspirera fler människor att komma ut och hämta kraft från och njuta av naturen. Vi har gjort undersökningar* som tyvärr visar att många avstår från att vandra i naturen för att de saknar kunskap och sammanhang, något vi vill ändra på säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

Vandring behöver inte vara svårt och kräver inte så mycket utrustning som man kan tro. Här följer tio Lundhagstips för hur man bäst kommer i gång och höstvandrar:

1. Kolla vädret och välj en vacker höstdag.
  2. Börja enkelt där du bor. Du behöver inte resa bort för att vandra. Naturen finns ofta i vår närhet. I de flesta kommuner finns dessutom naturreservat med vacker natur och fina vandringsleder.
  3. Dela vandringsupplevelsen med någon. Ta med en vän eller sök dig till en förening som Friluftsfrämjandet eller STF. De arrangerar ofta dagsvandringar.
  4. Välj bra skor eller kängor. På stigar fungerar det mesta, men ska du ut i skog och mark ta gärna de lite grövre skorna eller kängor om du har.
  5. Klä dig inte för varmt, utan lager på lager på lager. Vandring gör dig varm och du ska inte svettas.
  6. Ha alltid med förstärkningsplagg som du kan ta på dig när du rastar. En extra tröja eller jacka, en tunnare mössa och ett par handskar är skönt att ha med.
  7. Ta med ett litet sjukvårdskit med skavsårsplåster, första förband mm.
  8. Ta med ett sittunderlag.
  9. Glöm inte matsäcken. Det räcker med en termos och några mackor och kanske en frukt.
  10. Ta med regnkläder och packa allt i en ryggsäck.

För mer inspiration och tips, titta gärna på vår YouTubeserie med William "Kulan" Forslund.

* Intresset för att vistas ute i naturen har ökat mycket beroende på pandemin som hindrat oss från att resa. Enligt en undersökning som vi låtit SIFO göra så uppgav 34 procent att de spenderade mer tid i naturen under 2020 jämfört med 2019. Bland de yngsta (18-29 år) svarar 20 procent att deras naturupplevelser hindras av att de saknar sällskap eller ett sammanhang (förening, aktivitet eller liknande). Samma grupp svarar också att de både saknar kunskap om var de kan åka och om vad de kan göra i naturen.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Fler videor