Tobias Olsson medlem i juryn för Guldhemmet

Sveriges Arkitekters förbundsdirektör Tobias Olsson ingår i juryn som utser vinnarna i Guldhemmet 2020. Det är bostadsportalen Hemnets gala som hyllar bostadsbranschens främsta profiler och starkaste insatser.

Förbundsdirektör Tobias Olsson. Foto: Joel Nilsson

– Jag ser verkligen fram emot att ta plats i den här både härliga och vassa juryn! Där vill jag ta chansen att lyfta bostadsarkitektur som både gör att folk trivs där de bor och ger något tillbaka till platsen, säger Tobias Olsson.

Guldhemmet anordnades för första gången i mars i år och hyllade 2019 års vinnare. Bland de som prisades var Riksbyggens Brf Viva i Göteborg för Årets bostadsutvecklare och Våningen & Villan Nybyggt som Årets mäklarkontor. För 2020 finns två nya kategorier för bostadsutveckling, Årets innovation i branschen och Årets bostadsprojekt.

I juryn ingår sammanlagt nio namnkunniga branschföreträdare. Förutom Tobias Olsson är bland andra arkitekt SAR/MSA Kajsa Crona, bostadsarkitekt på Sweco och adjungerad professor på Chalmers, medlem.

Nomineringsperioden startar den 16 november och pågår till den 31 januari. Galan och prisutdelningen äger rum i vår, Hemnet avvaktar pandemiutvecklingen innan exakt datum beslutas.

Förbundsdirektör Tobias Olsson. Foto: Joel Nilsson

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige, vare sig de jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vårt mål är att arkitekter ska ha en bred och ledande roll i planering och samhällsbyggnad. Vår vision är bra arkitektur, som möter behoven hos dem som ska uppleva den byggda miljön i dag och i morgon.

Möt de svenska arkitekterna på Archtober19.10.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Under den årliga arkitekturmånaden Archtober i New York presenterar tre svenska arkitekter hur de innovativt arbetar med trä, en tidlös och förnybar råvara som möter den senaste tekniken i svensk träarkitektur. Genom tre unika hus i Sverige visualiseras hur arkitekterna reducerat byggets klimatpåverkan med 50 procent och minskat byggtiden med 70 procent. Men också hur den svenska skogens återväxt kan skapa material för ett åttavåningshus, på en minut.

Regeringsuppdrag stöttar offentliga byggherrar16.6.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Dagens regeringsuppdrag ger bättre stöd till offentliga byggherrar att i upphandlingar kunna prioritera största möjliga värde för pengarna. Bostadsminister Per Bolund ger Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att kvalitet i arkitektur och gestaltad livsmiljö får större tyngd vid offentlig upphandling. Det är en viktig pusselbit för att det offentliga ska agera förebildligt, som på sikt ger en bättre byggd miljö.