Lidl Sverige

Too Good To Go flyttar in hos Lidl Sverige

Dela
Att minska matsvinn och spara resurser är en viktig del av Lidl Sveriges hållbarhetsarbete. Att rädda mat från att slängas är centralt för Too Good To Go. Tillsammans blir arbetet än mer effektivt. Från och med idag finns Too Good To Go i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.
Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.

Lidl Sverige har som mål att minska matsvinnet med 50 procent till och med år 2025. En rad insatser har genomförts och för att accelerera arbetet inleds ett test tillsammans med social-impact företaget Too Good To Go, som verkar för att minska matsvinnet. Genom Too Good To Go-appen har konsumenterna nu möjlighet att till en tredjedel av priset rädda bra, osåld mat i Lidl butikerna.

- Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.

Inom ramen för det matsvinnkoncept Lidl kallar för ”Ta Vara på” arbetar Lidl på alla nivåer i livsmedelskedjan, från lager till butik, för att minska matsvinnet. I butikerna erbjuds kunderna redan idag att köpa frukt och grönt med exempelvis stötmärken eller skönhetsfläckar samt gårdagens bröd till ett kraftigt reducerat pris. Samarbetet med Too Good To Go ska bidra till ett ytterligare minskat matsvinn. 

- Vi är väldigt glada över samarbetet med Too Good To Go. Lidl Sverige arbetar för att minska matsvinnet i alla led och detta blir ytterligare ett steg för att minska svinnet i butik. Utöver den mat som prissänks i butik har vi i dagsläget donationssamarbeten i mer än hälften av våra butiker. Det är en andel som hela tiden ökar, säger Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.

I ett första steg kommer Too Good To Go och ett tjugotal av Lidls butiker i Stockholm erbjuda Lidls kunder att köpa frukt och grönt-kassar genom appen för att tillsammans nå målet om att halvera matsvinnet till 2025. Sedan 2017/18 har andelen matsvinn på Lidl minskat från 1,62 procent till 1,40 procent (2020/21). Vilket innebär en minskning med 14 procent jämfört med basåret då målet halverat matsvinn till 2025 sattes.

-Det känns jätteroligt att vi är igång med samarbetet med Too Good To Go. Jag och kollegorna i butik, bland annat 25 engagerade butikschefer i Stockholmsområdet, ser fram emot att arbeta för att minska matsvinnet, säger Victor Wolf, Försäljningschef, Lidl Sverige.

Om Too Good To Go:
Too Good To Go startades i Danmark 2016 och finns idag på 17 marknader. Företaget har räddat över 100 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både restauranger, butiker, caféer och användare att rädda mat som annars skulle slängas. Konceptet ger alla en möjlighet att enkelt bekämpa matsvinnet. Användaren får bra mat till reducerat pris och hjälper samtidigt matställena att minska sitt matsvinn.

Om Lidl:
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och har sedan dess utmanat marknaden. Idag har Lidl Sverige vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 202 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Huvudkontoret ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och Lidl har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro samt fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.


Too Good To Go kommer att återfinnas i butikerna: Upplands Väsby, Märsta, Sveavägen, Sundbyberg, Täby, Täby Arninge, Danderyd, Åkersberga, Järfälla Barkarby, Järfälla Jakobsberg, Upplands Bro Kungsängen, Bålsta, Kista, Vanadisplan, Hässelby, Rinkeby, Vällingby, Vallentuna, Sollentuna Edsberg, Norrtälje, Sollentuna, Östermalmstorg, Spånga, Solna Centrum samt Lidingö.

Kontakter

Pressansvarig Too Good To Go
Åsa Sandberg, 070-815 46 52

Bilder

Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
Ladda ned bild
Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go, Victor Wolf, Försäljningshef  och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go, Victor Wolf, Försäljningshef och Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
Ladda ned bild
Från och med idag finns Too Good To Go i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.
Från och med idag finns Too Good To Go i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye