Toppmodell av Panamera Sport Turismo – med laddhybridteknik

Porsche utökar sitt hybridutbud med ytterligare en kraftfull plug-in hybrid. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kombinerar en fyra liters V8:a med en elektrisk motor vilket resulterar i totalt 500 kW/680 hk.

Redan från strax över tomgångsvarv erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ett vridmoment på 850 Nm. Det betyder att den accelererar från 0 – 100 km/tim på bara 3,4 sekunder och når en toppfart av 310 km tim. Enligt NEDC, New European Driving Cycle, är bränsleförbrukningen vid blandad körning 3,0 liter per 100 km och det nya flaggskeppet i Panamera Sport Turismo-serien kan köras upp till 50 km på enbart eldrift med noll utsläpp. Det är inte bara balansen mellan prestanda och effektivitet som gör Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo unik i sitt segment; det spatiala konceptet, inklusive stor baklucka, låg lastkant, utökad bagagerumsvolym och en 4+1 säteskonfiguration innebär att den nya toppmodellen också är praktisk till vardags. Porsche kombinerar unik design och förstklassig vardagsduglighet med prestanda i världsklass och maximal effektivitet.

0-100 km/h på 3,4 sekunder och bränsleförbrukning på 3,0 liter per 100 km

Med Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo demonstrerar Porsche återigen att hybridtekniken har stor prestandapotential. Strategin för hur krafttillskottet från elmotorn levereras i den fyrhjulsdrivna bilen kommer från supersportbilen Porsche 918 Spyder. Redan från 1 400 varm/min levererar biturbo-V8-motorn (404 kW/550 hk) i kombination med den elektriska motorn (100 kW/136 hk) ett maximalt vridmoment om 850 Nm. Frånkopplaren som är integrerad i hybridmodulen aktiveras elektromekaniskt av ett elektriskt kopplingsställdon, Electric Clutch Activator (ECA). Resultatet är kort svarstid och hög komfort. Den snabbväxlande dubbelkopplingslådan Porsche Dubbelkupplung (PDK) med åtta växlar används för att överföra kraften till det adaptiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management (PTM), som är standard.

I läget E-performance accelererar den nya toppmodellen till 100 km/h på 3,4 sekunder. Det tar endast 8,5 sekunder ytterligare att nå 200 km/h. Toppfarten är 310 km/h. Trots den höga prestandanivån är den nya plug-in hybriden också extremt effektiv: Bränsleförbrukningen enligt NEDC, New European Driving Cycle, för plug-in hybridmodeller uppgår till 3,0 liter per 100 km och 17,6 kW/h per 100 km med eldrift. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan köras upp till 50 km och med en topphastighet på 140 km/h på enbart eldrift, vilket då resulterar i noll utsläpp. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjon-batteri med en energikapacitet av 14,1 kWh som kan laddas på 2,4 till 6 timmar beroende på laddare och strömförsörjning.

Unik design, adaptiv takspoiler och 4+1 säteskonfiguration

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo erbjuder alla de innovationer som lanserades med den andra generationen av Panamera. Det inkluderar den digitaliserade Porsche Advanced Cockpit som standard och banbrytande assistanssystem som Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare och bakaxelstyrning som tillval. En annan innovation, som är unik i sitt segment, är takspoilern, vars vinkel kan justeras i tre lägen beroende på körsituationen och på fordonsinställningarna och som ger extra marktryck på upp till 50 kg på bakaxeln. Vid hastigheter upp till 170 km/tim förblir det aerodynamiska hjälpmedlet – en central del i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i sin indragna position med en vinkel på minus sju grader för att följa taklinjen. Över 170 km/tim ställer takspoilern automatiskt in sig i prestandaläget med en vinkel på plus en grad för att öka stabiliteten vid körning rakt fram och vid kurvtagning. Vid inställningen Sport och Sport Plus intar takspoilern automatiskt prestandaläget i hastigheter från 90 km/tim och uppåt. PAA hjälper också aktivt till när takluckan är öppen, genom att anpassa takspoilerns lutning till plus 26 grader i hastigheter från 90 km/tim, för att minimera den turbulens som då skapas.

Konceptuellt erbjuder den nya toppmodellen tack vare sin avant-garde design alla de fördelar Sport Turismo-modellerna har. Den förhöjda taklinjen på Sport Turismo gör det lättare att kliva i och ur bilens baksäte och ger också bättre huvudutrymme. Den breda bakluckan, som öppnas och stängs elektriskt som standard, och har en lasthöjd på bara 628 mm, gör bagageutrymmet mer användbart. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo är också utrustad med tre säten bak. De två yttre är utförda som individuella säten – i linje med modellens anspråk på sportiga prestanda med maximal komfort för de åkande – och åstadkommer därmed en 2 + 1 konfiguration bak. Som tillval kan Panamera Sport Turismo också erbjudas som fyrsitsig med två elektriskt justerbara individuella säten bak. Mätt till övre kanten på baksätena erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo 425 liters lastvolym. Baksätenas ryggstöd kan fällas ned tillsammans eller individuellt (40:20:20) och låses upp elektriskt från bagageutrymmet. Med alla baksäten nedfällda blir lastutrymmet nästan helt slätt och lastvolymen ökar 1 295 liter.

Generös standardutrustning inklusive keramiska bromsar

I standardutrustningen för Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ingår det elektriska krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive det elektriskt styrda bakre differentiallåset Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), det keramiska högprestandabromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-tums lättmetallfälgar i 911 Turbo-design, servostyrning Power Steering Plus, Sport Chrono-paket och fjärrstyrd hybridspecifik tillsatsvärmare. Som med alla Panamera Sport Turismo-modeller som levererar mer än 324 kW (440 hk) är den nya toppmodellen också utrustad med trekammars­luftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), som erbjuder ännu större skillnad mellan de dynamiska och mer komfortorienterade chassi­inställningarna.

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo går att beställa redan nu och priserna i Sverige börjar på 1 880 000 kronor.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning och utsläpp

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo: blandad körning 3,0 l/100 km, elförbrukning 17,6 kWh/100 km. CO2-utsläpp 69 g/km,

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension