Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé.

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim.

Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift).

Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på 340 kW (462 hk), med ett vridmoment på 700 Nm och en räckvidd med el på 43 km. Cayenne E-hybrid, som nu utrustats med ett partikelfilter för bensinmotorer, är nu åter beställningsbar.

Upp till 135 km/tim på el

Som alla Porsche plug-in hybrider är den nya toppmodellen i Cayenne-familjen också en av de sportigaste bilarna i premiumsegmentet – inte trots sitt hybrid-system utan tack vare det.

I Cayenne Turbo S E-Hybrid modellerna är elmotorn placerad mellan V8-motorn och den åttastegade automatlådan Tiptronic S. De två motorerna är sammankopplade via en separerande koppling inuti hybridmodulen, kallad Electric Clutch Actuator (ECA). I E-power-läge kan bilen nå en toppfart av 135 km/tim enbart med hjälp av elmotorn. I andra lägen kan den användas för att ge ett extra krafttillskott.

De olika inställningarna kan väljas via Sport Chrono-paketet (Hybrid Auto, Sport och Sport Plus) som ingår i standardutrustningen. Porsche har här valt samma boost-strategi som i supersport-modellen 918 Spyder.

Litiumjon batteriet är placerat under golvet i bagageutrymmet och har en kapacitet av 14,1 kW. Högspänningsbatteriet kan laddas fullt på 2,4 timmar med växelströmsladdaren på 7,2 kW som ingår i standardutrustningen, när man använder ett uttag med 400 volt och 16 amperes säkring. Laddningen tar sex timmar från ett vanligt eluttag med 230 volt och säkring med 10 ampere. Laddningen kan också styras via Porsche Communication Management (PCM) eller Porsche Connect app (för smartphones och Apple® Watch).

Aktiva krängningshämmare, luftfjädring och keramiska bromsar som standard

Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en omfattande standardutrustning, som till exempel det elektriska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), differentialspärr till bakaxeln Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), högprestanda-bromssystem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21 tums lättmetallfälgar i Aero-design, skärmbreddare i exteriörfärg, styrservo Power Steering Plus och Sport Chrono-paketet.

Den adaptiva trekammars luftfjädringen, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), garanterar ett brett spektrum av köregenskaper typiska för Porsche och samtidigt en bekväm resa. Lättmetallfälgar upp till 22 tum och bakaxelstyrning finns också som tillval.

Full uppkoppling

Alla Cayenne-modeller är som standard fullt uppkopplade. Det ger möjlighet till navigation online med trafikinformation i realtid, smart röststyrning online, och omfattande tjänster i Porsche Connect, inklusive sökning av publika laddstationer.

Andra tillval för alla Cayenne-modeller när det nya modellåret börjar är trådlös Apple CarPlay®, nya USB C-portar och förvaringsfack för smartphones med induktiv laddning. Alla hybridmodeller från Porsche har en hybridanpassad parkeringsvärmare som standard. Denna kan ställas in via PCM eller fjärrstyras via appen Porsche Connect och kan värma upp eller kyla ned bilen även när tändningen är frånslagen.

Alla Cayenne-modeller har LED-strålkastare, farthållare med hastighetsbegränsning, kamerabaserat fotgängarskydd och parkeringsassistans fram och bak, inklusive backkamera för Cayenne Coupé. Som tillval finns LED matrix-strålkastare, head-up display, Night Vision med värmekamera och digital förarassistent Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare, körfältsassistans, vägskyltsidentifiering, aktiv körfältsguide, vägkorsningsassistans och automatisk nödbrom.

Dubbeldebut, V6 och V8 hybrid

Med Cayenne Coupé har Porsche lagt till en ännu sportigare variant till sitt framgångsrika SUV-utbud. Kännetecknande för Coupé är skarpare linjer med ett unikt tak- och bakparti, en adaptiv bakspoiler, ett baksäte utformat som två separata stolar och två olika utformningar av taket; som ett fast panoramaglas eller som tillval ett tak i kolfiber.

Liksom SUV-modellen är SUV-coupén nu tillgänglig i två olika hybridversioner, antingen med en 4,0-liters V8 biturbo eller med en 3,0-liters V6 turbomotor. Nya Cayenne E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 340 kW (462 hk) och ett maximalt vridmoment på 700 Nm. Med Sport Chrono-paketet, som är standard, accelererar den från 0 – 100 km/tim på 5,1 sekunder (5,0 sekunder med lättviktssportpaketet) och har en toppfart på 253 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt New European Driving Cycle (NEDC) är 3,2 – 3,1 l/100 km (bensin) och 18,7 – 17,7 kWh/100 km (eldrift). Med enbart eldrift är räckvidden upp till 43 km.

Priser

Alla fyra hybridversionerna av Cayenne kan beställas från och med nu. Priserna börjar på 934 000 kronor för Cayenne E-Hybrid och 979 000 kronor för Cayenne E-Hybrid Coupé. Cayenne Turbo S E-Hybrid kommer att kosta från 1 725 000 kronor och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé börjar från 1 765 000 kronor.

För ytterligare information, bilder och fotomaterial besök Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Cayenne Turbo S E-Hybrid: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,9–3,7 l/100 km, elförbrukning 19,6–18,7 kWh/100 km, CO2-utsläpp 90–85 g/km

Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,9–3,7 l/100 km, elförbrukning 19,6–18,7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 90–85 g/km

Cayenne E-Hybrid: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,2–3,1 l/100 km, elförbrukning 18,5–17,6 kWh/100 km, CO2 utsläpp 74–70 g/km

Cayenne E-Hybrid Coupé: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,2–3,1 l/100 km, elförbrukning 18.7–17.7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 75–72 g/km.

Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid.
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé.
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé.
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid.
Interiören i nya Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid.
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera

911 Speedster - det sista exemplaret av 911 från 991-generationen lämnar bandet20.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Stuttgart. Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills - och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster. För ytterligare information om 991-generationens höjdpunkter använd gärna följande länk: https://newsroom.porsche.com/last991 Michael Steiner, chef för Forskning och Utveckling i Porsche AG säger: - Porsche står för både tradition och förnyelse. Ingenstans framgår det tydligare än i det som är märkets kärna - 911. 911 efterträdde modell 356 år 1963 och under de årtionden som gått sedan dess har vår svansmotormodell växt till en sportbilsikon utan motstycke. I synnerhet 991-generationen har satt en ny standard när det gäller prestanda, körbarhet och effektivitet. Det gör mig stolt men samtidigt litet sorgsen att tvingas pensionera den. För min egen del kan jag säga att den gett mig en enorm glädje. 991-serien - en ti