Trafikverket föreläggs med mångmiljonvite

Transportstyrelsen har inom sitt tillsynsuppdrag noga följt processen med Tågplan 2023 för att se om Trafikverket – i egenskap av infrastrukturförvaltare – levt upp till de lagkrav som ställs på planeringen av trafiken på järnvägsspåren.
I arbetet med att ta fram Tågplan 2023 har Trafikverket använt ett nytt it-system och nya arbetssätt, som kallas MPK-lösningen. Arbetet har omgärdats av svårigheter och planeringen av tågtrafiken har fungerat dåligt. Tågbranschen har inte fått rätt förutsättningar att bedriva sin verksamhet. Det har lett till att tågresenärerna inte har kunnat köpa biljetter med rimlig framförhållning, vilket blev tydligt i samband med biljettförsäljningen inför jul- och nyårshelgerna. Tågbolagen har också tvingats tacka nej till affärer.
Tre problemområden har identifierats
Transportstyrelsen har ringat in tre problemområden där Trafikverket inte har levt upp till de lagkrav som ställs:
- Tidsschemat i planeringsprocessen har inte hållits. I oktober fastställdes en redan försenad tågplan, där det fortfarande fanns spårkonflikter kvar att lösa mellan olika aktörer.
- Skyldigheter som finns gentemot de sökande under planeringsfasen har inte uppfyllts. Det handlar till exempel om att tågbolagen inte fått den information de behöver och att information inte varit samstämmig.
- Villkoren i Järnvägsnätsbeskrivningen, JNB, har ändrats under pågående process utan att någon risk- och konsekvensanalys genomförts. JNB är den centrala beskrivningen av järnvägsnätet. Den innehåller bland annat information och villkor för hur kapacitet ska tilldelas till sökande, och hur ändringar av JNB ska genomföras.
Transportstyrelsen har nu beslutat att förelägga Trafikverket att åtgärda bristerna. Föreläggandet är förenat med vite kopplat till de tidsfrister som finns i tidsschemat för tågplanen. Sammantaget handlar det om 24 miljoner – åtta miljoner kronor för respektive tidsöverträdelse – som Trafikverket kommer behöva betala om man inte åtgärdar problemen.
När Transportstyrelsen bestämt vitesbeloppets storlek har vi tagit hänsyn till Trafikverkets ekonomiska förhållande, och framförallt MPK-projektets omfattning och betydelse för järnvägsmarknaden. Den första tidsfristen är i augusti i samband med att förslaget till tågplan senast ska offentliggöras.
– Vi ser en risk att det här kan komma att påverka tågtrafiken under hela 2023. Det är viktigt att Trafikverket så snabbt som möjligt kommer till rätta med problemen, så att inte resenärer och företag tvingas välja andra alternativ, säger Carl von Utfall Danielsson.
Fakta: Vad är en tågplan?
Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafiken på större delen av Sveriges järnvägar. Varje år gör Trafikverket en tågplan med tidtabeller som gäller från mitten av december och ett år framåt.
Senast i april ansöker tågbolagen om tåglägen i den kommande tågplanen. Efter att ansökningsperioden är slut bjuds tågbolagen in till samrådsmöten för att lösa eventuella konflikter, de sökande har också möjlighet att begära tvistlösning. Tågplanen bestäms i september och då får tågbolagen besked om vilka tåg de kan/får köra.
Nyckelord
Kontakter
Carl von Utfall DanielssonTransportstyrelsen, avdelning väg- och järnväg
Tel:010-495 61 22carl.vonutfalldanielsson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Många taxiföretag följer gällande lagkrav – men behöver sänka farten7.6.2023 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsens nya tillståndsmätning för taxi visar att i cirka 70 procent av kontrollerna framkommer inga brister: ”En utmaning är oftast inte fusk bland de som har tillstånd, utan konkurrens från svarttaxiverksamhet,” säger Mattias Andersson, utredare vid Transportstyrelsen.
Antal skadade i olyckor med elsparkcykel ökar kraftigt30.5.2023 08:35:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2022 skadades 3 334 personer och 4 personer dog i olyckor med elsparkcykel inblandad. Det är en ökning av antalet skadade med 35 procent jämfört med året innan. Det framkommer i Transportstyrelsens nya sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, 4-hjuling, snöskoter och elsparkcykel.
Fortsatt minskning av omkomna i fritidssjöfarten29.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Antalet omkomna inom fritidssjöfarten fortsatte att minska under 2022. Sammanlagt 16 personer omkom eller saknas. Det är den näst lägsta siffran på 50 år.
Skärpta studentflaksregler från och med i år22.5.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vid årsskiftet förtydligades reglerna som gör det möjligt att genomföra flakåkning i samband med exempelvis studentfiranden. För att det ska vara tillåtet måste åkningen ske i direkt anslutning till själva arrangemanget.
Bättre koll på mätarställningen ska minska mätarfusket16.5.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 21 maj ska obligatorisk kontroll av mätarställningen ske för att se om mätarställningen är högre än vid föregående besiktning: "Uppgifterna kommer tydligt finnas med på besiktningsprotokollet så att det enkelt går att kontrollera att allt står rätt till," säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum