Trafikverket föreläggs med mångmiljonvite
Transportstyrelsen har inom sitt tillsynsuppdrag noga följt processen med Tågplan 2023 för att se om Trafikverket – i egenskap av infrastrukturförvaltare – levt upp till de lagkrav som ställs på planeringen av trafiken på järnvägsspåren.
I arbetet med att ta fram Tågplan 2023 har Trafikverket använt ett nytt it-system och nya arbetssätt, som kallas MPK-lösningen. Arbetet har omgärdats av svårigheter och planeringen av tågtrafiken har fungerat dåligt. Tågbranschen har inte fått rätt förutsättningar att bedriva sin verksamhet. Det har lett till att tågresenärerna inte har kunnat köpa biljetter med rimlig framförhållning, vilket blev tydligt i samband med biljettförsäljningen inför jul- och nyårshelgerna. Tågbolagen har också tvingats tacka nej till affärer.
Tre problemområden har identifierats
Transportstyrelsen har ringat in tre problemområden där Trafikverket inte har levt upp till de lagkrav som ställs:
- Tidsschemat i planeringsprocessen har inte hållits. I oktober fastställdes en redan försenad tågplan, där det fortfarande fanns spårkonflikter kvar att lösa mellan olika aktörer.
- Skyldigheter som finns gentemot de sökande under planeringsfasen har inte uppfyllts. Det handlar till exempel om att tågbolagen inte fått den information de behöver och att information inte varit samstämmig.
- Villkoren i Järnvägsnätsbeskrivningen, JNB, har ändrats under pågående process utan att någon risk- och konsekvensanalys genomförts. JNB är den centrala beskrivningen av järnvägsnätet. Den innehåller bland annat information och villkor för hur kapacitet ska tilldelas till sökande, och hur ändringar av JNB ska genomföras.
Transportstyrelsen har nu beslutat att förelägga Trafikverket att åtgärda bristerna. Föreläggandet är förenat med vite kopplat till de tidsfrister som finns i tidsschemat för tågplanen. Sammantaget handlar det om 24 miljoner – åtta miljoner kronor för respektive tidsöverträdelse – som Trafikverket kommer behöva betala om man inte åtgärdar problemen.
När Transportstyrelsen bestämt vitesbeloppets storlek har vi tagit hänsyn till Trafikverkets ekonomiska förhållande, och framförallt MPK-projektets omfattning och betydelse för järnvägsmarknaden. Den första tidsfristen är i augusti i samband med att förslaget till tågplan senast ska offentliggöras.
– Vi ser en risk att det här kan komma att påverka tågtrafiken under hela 2023. Det är viktigt att Trafikverket så snabbt som möjligt kommer till rätta med problemen, så att inte resenärer och företag tvingas välja andra alternativ, säger Carl von Utfall Danielsson.
Fakta: Vad är en tågplan?
Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafiken på större delen av Sveriges järnvägar. Varje år gör Trafikverket en tågplan med tidtabeller som gäller från mitten av december och ett år framåt.
Senast i april ansöker tågbolagen om tåglägen i den kommande tågplanen. Efter att ansökningsperioden är slut bjuds tågbolagen in till samrådsmöten för att lösa eventuella konflikter, de sökande har också möjlighet att begära tvistlösning. Tågplanen bestäms i september och då får tågbolagen besked om vilka tåg de kan/får köra.
Nyckelord
Kontakter
Carl von Utfall DanielssonTransportstyrelsen, avdelning väg- och järnväg
Tel:010-495 61 22carl.vonutfalldanielsson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nya allmänna råd om färd med breda eller långa fordon19.4.2024 11:19:34 CEST | Nyheter
Från och med den 19 april 2024 gäller nya allmänna råd om undantag för färd med breda fordon och fordon med bred odelbar last – samt nya allmänna råd om undantag för färd med långa fordon, fordonståg eller lång odelbar last.
Pressinbjudan: Media och drönare – så flyger du rätt17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen bjuder in representanter från mediekåren till ett kunskapsseminarium om att flyga drönare. Medverkar gör också representanter från LFV och Polismyndigheten. Syftet är att informera om vilka regler som gäller vid drönarflygning.
Färre flyger inrikes12.4.2024 09:41:55 CEST | Pressmeddelande
Passagerarsiffrorna för inrikesflyget fortsätter nedåt. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
Vägledning förenklar för laddplatser vid flerbostadshus5.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den lagstiftning vi har är tillräcklig för att kommunerna ska kunna anordna laddplatser på allmän platsmark. Det framkommer i det uppdrag som i dag presenteras för regeringen: – Vi ger i rapporten vägledning som stöd till kommunerna om hur lagstiftningen bör tolkas när de ska fatta beslut om laddplatser, säger Lars Carlsson, utredare vid Transportstyrelsen.
”Körkortsturism” - Så här agerar Transportstyrelsen27.3.2024 14:26:22 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radio Ekot har i flera inslag rapporterat om att det sker organiserade resor till Rumänien i syfte att byta in utländska körkort till rumänska körkort. De rumänska körkorten byts därefter in till svenska. Transportstyrelsen vill därför beskriva hur vi arbetar med frågan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum