Trafikverket föreläggs med mångmiljonvite
Transportstyrelsen har inom sitt tillsynsuppdrag noga följt processen med Tågplan 2023 för att se om Trafikverket – i egenskap av infrastrukturförvaltare – levt upp till de lagkrav som ställs på planeringen av trafiken på järnvägsspåren.
I arbetet med att ta fram Tågplan 2023 har Trafikverket använt ett nytt it-system och nya arbetssätt, som kallas MPK-lösningen. Arbetet har omgärdats av svårigheter och planeringen av tågtrafiken har fungerat dåligt. Tågbranschen har inte fått rätt förutsättningar att bedriva sin verksamhet. Det har lett till att tågresenärerna inte har kunnat köpa biljetter med rimlig framförhållning, vilket blev tydligt i samband med biljettförsäljningen inför jul- och nyårshelgerna. Tågbolagen har också tvingats tacka nej till affärer.
Tre problemområden har identifierats
Transportstyrelsen har ringat in tre problemområden där Trafikverket inte har levt upp till de lagkrav som ställs:
- Tidsschemat i planeringsprocessen har inte hållits. I oktober fastställdes en redan försenad tågplan, där det fortfarande fanns spårkonflikter kvar att lösa mellan olika aktörer.
- Skyldigheter som finns gentemot de sökande under planeringsfasen har inte uppfyllts. Det handlar till exempel om att tågbolagen inte fått den information de behöver och att information inte varit samstämmig.
- Villkoren i Järnvägsnätsbeskrivningen, JNB, har ändrats under pågående process utan att någon risk- och konsekvensanalys genomförts. JNB är den centrala beskrivningen av järnvägsnätet. Den innehåller bland annat information och villkor för hur kapacitet ska tilldelas till sökande, och hur ändringar av JNB ska genomföras.
Transportstyrelsen har nu beslutat att förelägga Trafikverket att åtgärda bristerna. Föreläggandet är förenat med vite kopplat till de tidsfrister som finns i tidsschemat för tågplanen. Sammantaget handlar det om 24 miljoner – åtta miljoner kronor för respektive tidsöverträdelse – som Trafikverket kommer behöva betala om man inte åtgärdar problemen.
När Transportstyrelsen bestämt vitesbeloppets storlek har vi tagit hänsyn till Trafikverkets ekonomiska förhållande, och framförallt MPK-projektets omfattning och betydelse för järnvägsmarknaden. Den första tidsfristen är i augusti i samband med att förslaget till tågplan senast ska offentliggöras.
– Vi ser en risk att det här kan komma att påverka tågtrafiken under hela 2023. Det är viktigt att Trafikverket så snabbt som möjligt kommer till rätta med problemen, så att inte resenärer och företag tvingas välja andra alternativ, säger Carl von Utfall Danielsson.
Fakta: Vad är en tågplan?
Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafiken på större delen av Sveriges järnvägar. Varje år gör Trafikverket en tågplan med tidtabeller som gäller från mitten av december och ett år framåt.
Senast i april ansöker tågbolagen om tåglägen i den kommande tågplanen. Efter att ansökningsperioden är slut bjuds tågbolagen in till samrådsmöten för att lösa eventuella konflikter, de sökande har också möjlighet att begära tvistlösning. Tågplanen bestäms i september och då får tågbolagen besked om vilka tåg de kan/får köra.
Nyckelord
Kontakter
Carl von Utfall DanielssonTransportstyrelsen, avdelning väg- och järnväg
Tel:010-495 61 22carl.vonutfalldanielsson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
17 personer omkom till sjöss 202413.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Det inträffade 17 olycksfall med dödlig utgång inom den svenska sjöfarten och båtlivet 2024. Av dem skedde fyra inom yrkessjöfarten, vilket är den högsta siffran på över 15 år. Det visar Transportstyrelsens preliminära olycksstatistik.
Trafikverket vitesföreläggs på grund av säkerhetsbrister10.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen har beslutat att förelägga Trafikverket med vite på grund av de brister som identifierades vid tillsynen av införandet av det nya systemet för tågplanering, MPK. – Säkerhetsbristerna är allvarliga. För att resenärer, tågföretag och underhållsföretag inte ska drabbas fortsättningsvis behöver bristerna åtgärdas snabbt, säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Försämrad tillgänglighet för många flygplatser10.1.2025 08:02:37 CET | Pressmeddelande
Möjligheten att ta sig till och från europeiska städer med flyg försämrades under 2024 jämfört med året innan. Detsamma gäller vid inrikesflygningar mellan svenska städer. Det visar en ny rapport från Transportstyrelsen.
Sänkt ålder för taxiförarlegitimation2.1.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Från och med den 1 januari sänks ålderskravet för taxiförarlegitimation från 21 år till 20 år: – Det innebär att en 20-åring som har haft B-körkort i minst två år nu kan ansöka om taxiförarlegitimation, säger Maria Åkerlund, utredare vid Transportstyrelsen.
Miljözonen i Stockholm city pausas19.12.2024 10:41:06 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen avslår överklagandet av inhibitionsbeslutet gällande miljözon klass 3 i Stockholm: – Det innebär att kommunens miljözonsbeslut inte gäller i avvaktan på att sakfrågan slutligt avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum