Trafikverket ställer nya krav på leverantörer av asfalt
Trafikverket introducerar nya klimatkrav för asfalt efter att ha testat dem i ett antal projekt.
–Vi vill visa vår målinriktning och ge en tydlig beställning för att stimulera branschen mot omställningen till klimatneutralitet, säger Åsa Lindgren teknisk expert hållbarhet på Trafikverket.
Målet för Trafikverket är att vara klimatneutralt till år 2040. Det innebär att nettoutsläppen då ska vara noll för växthusgaser. Kraven för utsläpp av växthusgaser i tillverkningen av asfalt kommer att skärpas successivt. De nya kraven från Trafikverket som införs i juni i år kommer att innebära en 30-procentig minskning.
–Vi tar det första steget nu, 2025 kommer nästa, säger Åsa Lindgren. För att tänka klimatsmart i ett vägprojekt, måste alla aspekter tas med i beräkningen, från tillverkningsprocessen till asfaltens livscykel. Asfalten ska vara så miljövänligt framställd som möjligt men behöver också hålla över tid och vara återvinningsbar.
–Vi måste tänka på asfalt som en värdefull resurs. Vi behöver hitta rätt kvalitet till rätt plats. Det är inte klimatsmart eller ekonomiskt försvarbart om asfaltsbeläggningen har en kort livslängd, säger hållbarhetsexpert Åsa Lindgren.
Det är i huvudsak tre aspekter som bidrar till minskade CO2-utsläpp. Dels handlar det om att byta ut bränslet i asfaltverken, från fossilt till biobränsle. Ytterligare ett sätt är att återanvända gammal asfalt.
–Om man tillsätter returasfalt i produktionen av asfalt ger det besparingar i form av minskade utsläpp av växthusgaser. Temperaturen i tillverkningsprocessen är också av viss betydelse ur klimathänseende, säger Åsa Lindgren.
En ny teknik som håller på att utvecklas är ersätta en del av bitumenet, det svarta i asfalten som fungerar som bindemedel, med biogena alternativ som tallolja eller lignin.
–Här behöver vi mer kunskap för att kunna säkerställa kvalitet och livslängd, säger Åsa Lindgren.
Kontakter
För mer information
Åsa Lindgren, teknisk expert hållbarhet, Trafikverket, 010-123 73 65, asa.lindgren@trafikverket.se
Camilla Hentschel, kommunikatör,Trafikverket, 010-125 98 40, camilla.hentschel@trafikverket.se
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
E4 förbifart Skellefteå tar form19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag startar Trafikverket samrådet för E4 förbifart Skellefteå. Syftet är att presentera de korridorförslag som vi jobbar med och få in synpunkter på dessa.
Lyckat spårbyte på Malmbanan12.9.2024 11:21:57 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.
Malmbanan först ut med nytt signalsystem – etapp ett är inkopplad6.9.2024 09:15:37 CEST | Pressmeddelande
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum