Transporter får guldmedalj och rankas högst i nytt säkerhetstest

När Euro NCAP nyligen genomförde ett test av säkerhetssystemen hos 19 lätta transportbilar fick Volkswagen Transporter högsta betyget av alla och sätter därmed standarden för övriga att följa.

Transporter bäst i test av säkerhetssystem.

Hannover / Södertälje, 17 december 2020 – Euro NCAP, ett konsortium som ägs av Trafikverket och motsvarande myndigheter i andra europeiska länder, bilklubbar, försäkringsbolagsföreningar och testinstitut, har nyligen genomfört tester på 19 olika lätta transportbilar. Testet har fokuserat på vilken tillgänglighet av säkerhetssystem som erbjuds och själva funktionen av dessa system. Volkswagen Transportbilars Transporter 6.1 fick högst betyg och en guldstjärna från Euro NCAP.

Den ökade e-handeln och renoveringsboomen har ökat antalet lätta transportbilar som rör sig i tätbefolkade områden. En bra anledning för NCAP att undersöka och testa tillgängligheten och funktionen på assistans- och säkerhetssystemen på transportbilarna i B och C/D segmenten där totalvikten understiger 3,5 ton.

Efter omfattande testande har NCAP kommit till slutsatsen att ”Transporter erbjuder kunderna möjlighet att köpa till en mängd olika väl fungerande säkerhetssystem och förtjänar en guldstjärna i Euro NCAP’s test. Transporter sätter ribban för klassen inför 2021."

I Sverige ingår flera säkerhetssystem i standardutrustningen på Transporter. Bland standardutrustningen finns som exempel Front Assist autobroms som även kan reagera på fotgängare och cyklister, farthållare med hastighetsbegränsare, sidovindsassistent och krockkudde även på passagerarsidan. Sedan finns förstås en rad effektiva säkerhetssystem som tillval, till exempel Lane Assist filhållningsassistent, adaptiv farthållare och Side Assist dödavinkelvarning.

Vi på Volkswagen Transportbilar är också i lanseringsfasen av en helt ny Caddy, en kategori transportbilar som inte testats denna gång av NCAP. Nya Caddy kommer att få ännu några fler säkerhetsfunktioner än vad som erbjuds idag till Transporter. På så sätt säkerställer vi att vi att vi kan fortsätta leverera klassledande säkerhet till våra kunder.

Transporter bäst i test av säkerhetssystem.
Autobroms är standard på Transporter
Sveriges populäraste modell i klassen rankas också som säkrast
Guldmedalj för Transporter i Euro NCAP's test

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Världspremiär: Nya Caddy California med minikök, panoramaglastak och fristående tältlösning2.9.2020 19:39:01 CESTPressmeddelande

Hannover/Södertälje 2 september 2020 – Volkswagen Transportbilar visar nu upp den nya Caddy California för första gången. Omarbetad och nydesignad från grunden med sin bas i den helt nya Caddy generation 5. Till och med namnet är nytt och det säger egentligen allt. När Caddy Beach nu blir Caddy California så ansluter den till Volkswagen Transportbilars framgångsrika familj av Campers. Det numret större syskonet California har byggts av fabriken sedan generation T3 och är idag vid sin generation T6.1 världens mest framgångsrika campingbil genom tiderna. 2019 lanserade Volkswagen Transportbilar dessutom den ännu större Grand California, baserad på Crafter. Från nu finns det alltså tre modeller som bär det klassiska California-namnet vilket innebär att det finns en California för varje plånbok, resa och äventyr.