Tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas tre beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, fredagen den 24 januari 2020.

Namn:                     Leon Bristedt
Förening:                Rögle BK
Adress:                   Ishallsvägen, 26254 ÄNGELHOLM
Matchdatum:          2020-01-23
Mellan:                    Linköping HC - Rögle BK, SHL
Domare/Anmälare Situationsrummet
Böter                      5 000:- betalas senast 2020-02-23

BESLUT
Efter match mellan Linköping HC och Rögle BK, SHL, den 23 januari 2020 åläggs Leon Bristedt, Rögle BK, följande straff för diving.
Böter 5000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Leon Bristedt samt en filmsekvens av händelsen.
Anmälan: När det återstår ca 3 minuter av första perioden och det är spel i Linköpings försvarszon så händer en situation framför Linköpings mål. Linköpingsspelaren nr 53 Larsson som hakar upp Röglespelaren nr 67 Bristedt under hans högra armhåla. Bristedt klämmer då fast Larssons klubba och då rycker Larsson lös sin klubba. Bristedt tar sig då för ansiktet på ett flagrant sätt och försöker få domaren att ta en utvisning för hög klubba.
Leon Bristedt har uppgett följande. Hitta vinkeln från andra sidan så kan ni klart se att klubban tar på hakan. Bilder från den sida kommer visa var klubban tar. Kan ni visa bilder från min höger sida som visar att klubbspetsen inte kommer upp på hakan så betalar jag gladeligen böterna.
Hittar ni inga bilder från den vinkeln så kan ni omöjligt veta om hans blad kommer upp på hakan eller inte. Hans klubba är under min arm och bladet pekar upp och skrapar hakan. Jag har ett märke på hakan och visade det för domarna innan 2a perioden. Ni får gärna fråga dem. I händelse av att detta skulle ignoreras kommer jag överklaga och bevisa min oskuld.
Disciplinnämnden gör följande bedömning: Genom filmsekvensen finner nämnden det utrett att Leon Bristedt gjort sig skyldig till diving som påstås i anmälan. Nämnden anser att den är av sådan art att den bör leda till bestraffning i form av ett måttligt bötesstraff.
Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 65.

Namn:                         Marcus Nilsson
Förening:                    Färjestad BK
Adress:                       Box 318, 65108 KARLSTAD
Matchdatum:              2020-01-23
Mellan:                        Färjestad BK - Växjö Lakers HC, SHL
Domare/Anmälare     Sören Persson
Avstängningsperiod 2020-01-24 - 2020-01-28 - 2 match(er)

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Färjestads BK och Växjö Lakers, SHL, den 23 januari 2020 åläggs Marcus Nilsson, Färjestad BK, följande straff för otillbörligt uppträdande mot funktionär (abuse of officials):
Avstängning fr.o.m. 24 januari 2020 t.o.m. 28 januari 2020. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara två matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan och ett yttrande från Marcus Nilsson.
Anmälan: FBK Markus Nilsson åker på ett Abuse of officials efter slutsignal. Han får först ett GM för att han säger, ”Bra jobbat ni förstör matchen”. Jag ber honom lämna isen utan att säga något mer så stannar det på GM. På vägen av isen ropar han ”Du suger” vilket bekräftas av LD Simon Hillborg. Då får han ett MP för Abuse of officials.
Marcus Nilsson har uppgett följande. Markus Nilsson säger till Sören Persson att det var mindre bra dömt och att dom förstör matchen och ropar sen uselt och inte ”du suger”.
Disciplinnämnden gör följande bedömning Det saknas skäl att ifrågasätta uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Marcus Nilsson gjort sig skyldig till otillbörligt uppträdande mot funktionär. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

• Det är fråga om ett otillbörligt språkbruk riktat mot en funktionär

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 7 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 39.

Namn:                         Mattias Kalin
Förening:                    Västerås IK
Adress:                       ABB Arena Nord, 72217 VÄSTERÅS
Matchdatum:              2020-01-22
Mellan:                        Västerås IK - Tingsryds AIF, HockeyAllsvenskan
Domare/Anmälare      Wolmer Edqvist
Avstängningsperiod 2020-01-23 - 2020-02-12 - 6 match(er)
Böter                          9 919:- betalas senast 2020-02-23

BESLUT
Efter match penalty i match mellan Västerås IK och Tingsryds AIF, HockeyAllsvenskan, den 22 januari 2020, åläggs Mattias Kalin, Västerås IK, följande straff för huvudtackling (checking to the head):

1. Avstängning fr.o.m. den 23 januari 2020 t.o.m. den 12 februari 2020. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  2. Böter om 9 919 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara sex matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan, ett yttrande från Mattias Kalin samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter 6,35 in i tredje perioden så tacklar Västerås spelare nr:16 Mattias Kallin Tingsryds spelare nr:17 Joseph Jonsson. Tacklingen utförs från blindside och är uppåtdrivande och våldsam. Kraften i tacklingen riktas mot Josephs huvud och Joseph är oförmögen att försvara sig själv.
Mattias Kalin har uppgett följande. Jag backcheckar hem och vill sätta stop i spelet innan blålinjen, tyvärr kommer jag helt fel in i situationen och tacklingen blir riktigt dålig och jag kände direkt att den tog illa och är väldigt ångerfylld kring min handling. Är glad att Tingsrydspelaren klarade från en allvarlig skada och kunde spela vidare.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Mattias Kalin gjort sig skyldig till en bestraffningsbar huvudtackling. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara sex matcher inklusive den automatiska avstängningen som följer av ett match penalty. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• Tacklingen är våldsam, respektlös och utdelas med hög fart mot en spelare som befinner sig i en försvarslös position
  • Tacklingen utdelas med en uppåtgående rörelse
  • Stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

Johan NordinVice ordförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Tel:070 - 181 26 30