Tre präster och en diakon vigd av biskop Marika

Söndag den 29 januari vigdes en diakon och tre präster av biskop Marika Markovits i Linköpings domkyrka. För Marika Markovits blev vigningen hennes första stora uppdrag som biskop.
Ida Andrae, ledarhunden Ona, Johanna Olovson, biskop Marika Markovits, Roger Karlsson och Lars Rauséus efter vigningen i Linköpings domkyrka. Foto: Katarina Sandström Blyme

I vigningstalet pratade Marika Markovits om vikten av att be om hjälp. Präster, diakoner och biskop behöver inte kunna och veta allt bäst. Det är inte farligt att be om hjälp, det är till och med nödvändigt.

”Hjälp signalerar att det är vi tillsammans som är Kristi kyrka i världen och att vårt handlingsutrymme och därmed vårt hopp ökar när vi åstadkommer saker tillsammans”, sa hon.

De nya prästerna och diakonen är:

Lars Rauséus - diakon
54 år. Uppvuxen i Enköping och bor nu utanför Norrköping tillsammans med hustru, hund och katt. Under uppväxten var han mycket aktiv i Kyrkans Ungdom. Lars Rauséus har jobbat i över 30 år som församlingspedagog i Norrköping, främst med ungdomar och konfirmander. På fritiden tar han gärna långpromenader med familjen. Gillar att pyssla med hus och trädgård och tittar gärna på fotboll.

Lars Rauséus kommer att tjänstgöra i Östra Husby och Jonsbergs församlingar, (Östra Vikbolandets pastorat).

Ida Andrae - präst
32 år. Uppvuxen i och bor i Vånga, på landet mellan Linköping och Norrköping. Hon har tidigare arbetat med hundar och hästar. Under utbildningstiden har hon varit tjänstebiträde i Borgs församling i Norrköpings pastorat.

Ida Andrae kommer att tjänstgöra i domkyrkoförsamlingen (Linköpings domkyrkopastorat).

Roger Karlsson - präst
52 år. Uppvuxen i Bromölla och bor nu i Linköping. Han har arbetat som svetsare, journalist, personlig tränare och massör. Efter en omvälvande frälsningserfarenhet för 11 år sedan började han betrakta sig som kristen. Har ett förflutet som aktiv ateist. Roger Karlsson fick sin kallelse att bli präst under en ignatiansk 30-dagarsretreat som intagen på Kumlaanstalten.

Roger Karlsson kommer att tjänstgöra i S:t Olofs församling (Norrköpings pastorat).

Johanna Olovson - präst
26 år. Uppvuxen i Vadstena och bor nu i Linköping. Hon har tidigare varit kyrkvaktmästare och fritidsledare i Vadstena och Dals församlingar.

Johanna Olovson kommer att tjänstgöra i Lambohovs församling (Slaka-Nykils pastorat).

Diakoner och präster är de yrkesgrupper i Svenska kyrkan som vigs till tjänst. Det första året tjänstgör en ny präst som pastorsadjunkt i en så kallad missivförsamling, en introduktionsförsamling. Diakoner är däremot behöriga att tillträda diakontjänster direkt efter vigningen.

Linköpings stift är en av Svenska kyrkans 13 regionala enheter och omfattar Östergötland och norra Småland. Stiftsnivåns uppgift är att stötta de 102 församlingarna i området och att förvalta kyrkans tillgångar. Biskop i Linköpings stift är Marika Markovits.