Tre projekt till final i tävlingen Allmännyttans bästa nyproduktion 2023

Nu har juryn enats om vilka av de tio projekt nominerats till Allmännyttans bästa nyproduktion 2023 som går vidare i tävlingen. – De tre projekt som nu går till final har verkligen lyckats med både hållbarhet och en mycket fin gestaltning som lyfter den plats som de nya bostäderna intar, säger tävlingsgeneralen Sofia Hansdotter, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta.

Tävlingen arrangeras av Sveriges Allmännytta för att hitta goda exempel på hyreshusbyggande och därmed kunna sprida kunskap om bra och innovativa byggprojekt.

Tio nyproduktionsprojekt nominerades till årets upplaga av tävlingen. En fristående jury har sedan granskat de nominerade projekten utifrån tolv kriterier om bland annat arkitektonisk gestaltning, anpassning till platsen, hållbarhet, nytänkande och lägenheternas funktionalitet.

– Höga krav på hållbarhet är i dag en hygienfaktor i våra tävlande projekt! Det är så roligt att se hur hållbarhetsambitionerna prioriterats i alla nominerade nyproduktionsprojekt, säger Sofia Hansdotter.

Tre av de tio nominerade projekten valdes av juryn ut för att skärskådas ytterligare genom besök på plats. Efter studiebesöken har juryn enats om vilka projekt som går till final.

2023 års jury:
Anna Heide, affärsutvecklingschef på fastighetsbolaget Trianon
Johanna Bocian Östberg, studiochef på Okidoki Arkitekter
Kristina Mjörnell, affärs- och innovationsområdeschef på forskningsinstitutet Rise
Pia Lundgren, projektområdeschef på SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB)
Örjan Wikforss, arkitekt, professor och teknisk doktor

Här är de tre finalisterna:

LKF – Kvarteret Gränden

Åtta nya byggnader som vävs samman med den äldre bebyggelsen från 1960-talet. En tidigare baksida i ett bostadsområde har transformerats till en variationsrik stadsmiljö.

Antal bostäder: 153 hyreslägenheter och 10 servicelägenheter
Plats: Fäladen, Lund
Byggherre: Lunds Kommuns Fastighets AB
Arkitekt: Fojab Arkitekter
Entreprenör: Byggnadsfirman Otto Magnusson

Juryns motivering:
”Överraskande och skicklig förvandling av ödslig parkeringsgata till vacker stadsmiljö. Husen är omsorgsfullt anpassade till platsen och den befintliga bebyggelsen men tillför också en harmonisk variation i höjd och materialval. Husen har hög kvalitet med fina detaljer och det syns att allt är välgjort. Stor omsorg har även lagts på utemiljöer och gröna tak.  Här finns även solceller på taken och elbilspooler för att göra det lättare att leva hållbart. Hög ambition för framtidens förvaltning av området där fastigheten finns som digital tvilling. Kommunikation till hyresgäster sker digitalt.”

Mimer – Kvarteret Högne

Ett äldre, otryggt parkeringshus har ersatts av en ny byggnad med lägenheter, kafé och 334 parkeringsplatser.

Antal lägenheter: 54
Plats: Kopparbergsvägen, Västerås
Byggherre: Bostads AB Mimer
Arkitekt: White Arkitekter
Entreprenör: Asplunds Bygg

Juryns motivering:
”Ny levande entré till stadens centrum med säker formgivning. Huset med sina mäktiga träfasader kontrasterar modigt mot den befintliga bebyggelsen i kvarteret. Här har varje tidsålder satt sitt egetavtryck. En mycket intressant påbyggnad på ett parkeringshus med fokus på hållbarhet utifrån de globala målen. Här vill man lyfta möjligheten till social samvaro för alla och samtidigt bidra till att öka tryggheteni kvarteret. Huset innehåller flera samvarorum utanför den egna lägenheten liksom stora gemensamma balkongeroch en vacker innergård med intima mått. Högne bidrar till att ge liv åt stadsdelen och att den åter kan nå sin fulla potential.”

Micasa – Kvarteret Kvarndörren

Ett vård- och omsorgsboende med fokus på att skapa hemlika förhållanden.

Antal lägenheter: 90 lägenheter för vård och omsorg
Plats: Rinkeby, Stockholm
Byggherre: Micasa
Arkitekt: Winroth Arkitekter
Entreprenör: NCC

Juryns motivering:
”Fint gestaltat vård- och omsorgsboende med fokus på att skapa hemlika förhållanden för de boende och god arbetsmiljö för medarbetarna. Byggnaden är väl anpassad till platsen med sina kraftfulla fasader i reliefmönster mot gatan och generösa balkonger och utblickar mot gårdssidan. Det korridorlösa boendets smarta planlösning är ett resultat av användarundersökningar av äldres önskemål, systematisk erfarenhetsåterföring och kunskapsdelning mellan medarbetarna i företaget. Det syns också på resultatet där vardagslivets alla praktikaliteter är vackert och ekonomiskt lösta in i minsta detalj. Fastigheten är certifierad Miljöbyggnad silver och har både solceller, frikyla och bergvärme för bästa energi och fastighetsdrift som är samordnat i ett sofistikerat digitalt driftsystem.”

Finalisterna berättar mer om sina projekt under Allmännyttans Fastighetsdagar i Jönköping 3–4 maj. Därefter presenteras vinnaren under festliga former.

Läs mer om alla nominerade projekt här:

Läs mer om jurymedlemmarna och vad de tycker om tävlingar här:

Läs mer om tävlingen Allmännyttans bästa nyproduktion här:

Kontaktperson:

Sofia Hansdotter, expert fastighetsutveckling Sveriges Allmännytta, tel 08-406 55 21

mail: sofia.hansdotter@sverigesallmannytta.se