Gotlands Bryggeri

Tre tillfälliga syrliga nyheter med svenska smaker från Gotlands Bryggeri

Måndagen den 5 juni finns tre nya Sour Bulldog-öl från Gotlands Bryggeri på Systembolaget. – Sour Bulldog Spruce Tip och Lemon/Elder. Sedan 8 maj finns Sour Bulldog Raspberry. Samtliga kommer på 33cl glasflaska, priset är 26,90kr. Artikelnummer är 39481 (Spruce Tip), 39480 (Lemon/Elder) och 39261 (Raspberry).
Surölstrion Sour Bulldog. Från vänster; Raspberry, Spruce Tip och Lemon/Elder

Den syrliga trenden inom ölhåller i sig och fortsätter att växa. Lagom till sommaren lanseras tre somriga och syrliga nyheter från Gotlands Bryggeri – Sour Bulldog Raspberry, Sour Bulldog Lemon/Elder och Sour Bulldog SpruceTip.

Lina Strand, produktchef på Gotlands Bryggeri, är stolt över resultatet.

– Alla tre har en diskret, frisk syrlighet och smakinspiration från den svenska naturen. Vi försöker alltid ha lokala leverantörer när det är möjligt, honungen vi använt är härifrån från ön till exempel. Hittills har intresset varit stort.

Att brygga syrlig öl, eller suröl som det ofta kallas, skiljer sig inte så mycket från den vanliga processen som man kanske tror. Robin Rundqvist, bryggtekniker och produktutvecklare, förklarar:

Alla tre är så kallade kettle sours, alltså en typ av suröl som innebär att man syrar vörten med mjölksyrabakterier vilket ger det färdiga ölet en balanserad syra. Själva bryggningen skiljer sig inte så mycket jämfört med andra ölstilar, däremot tar det en extra dag eftersom brygden kräver extra jäsning över natten.

Under utvecklingens gång har det experimenterats för fullt inne på St: Hansgatan i Visby. De tre smakerna var nämligen inte helt givna från början.

Vi testade allt möjligt - persika, blåbär & lime och mandarin för att nämna några. Många blev bra men vi är mest nöjda med de tre som lanseras. Syrlig öl är en vattendelare, vissa gillar det inte alls medan andra tycker att det ska vara så surt att det drar i käkarna. Vi ville hålla dessa öl hyfsat publikvänliga och som en övergång till surölens värld. Det är suröl för nybörjare. Lagom syrliga och framförallt väldigt goda!

Sour Bulldog Spruce Tip Gose med poppig ljusgrön etikett är en spännande öl i gose-stil. Gose kommer ursprungligen från Tyskland och kännetecknas av man tillsätter salt och korianderfrön i koket. Utöver dessa två, är SpruceTip smaksatt med färska granskott.

Sour Bulldog Lemon/Elder är klädd i en soligt gul etikett och bjuder på syrliga sommarkänslor. Precis som namnet antyder är den smaksatt med fläderblommor och citronzest. En väl avvägd mängd lokalproducerad honung balanserar upp brygdens syra.

Sour Bulldog Raspberry är en syrligt uppfriskande smakupplevelse. Den piggt ljusrosa brygden är smaksatt med hallonpuré och den franska humlesorten Barbe Rouge. Humlen har tydlig arom av röda bär för att förstärka hallonens arom och smak.

Sour Bulldog Spruce Tip Gose
Artikelnummer: 39481
Alkoholhalt:4,6%
Släpps: 5 juni 2023

Sour Bulldog Lemon/Elder Kettle Sour
Artikelnummer: 39480
Alkoholhalt: 4,9%
Släpps: 5 juni 2023

Sour Bulldog Raspberry Kettle Sour
Artikelnummer: 39261
Alkoholhalt: 4,6%
Släpptes: 8 maj 2023

För mer information och produktprover kontakta Tobias Göth på tobias.goth@gotlandsbryggeri.se.

Surölstrion Sour Bulldog. Från vänster; Raspberry, Spruce Tip och Lemon/Elder
Sour Bulldog Lemon/Elder
Sour Bulldog Raspberry
Sour Bulldog Spruce Tip
Sour Bulldog Lemon/Elder
Sour Bulldog Raspberry
Sour Bulldog Spruce Tip

Om

Insprängt i det gotländska kulturarvet, innanför Visbys medeltida ringmur, ligger Gotlands Bryggeri. Två koppar­­­pannor, tre bryggmästare och tonvis av idéer har sedan starten 1995 producerat några av de mest älskade ölerna i Sverige.

Följ Gotlands Bryggeri

Senaste pressmeddelandena från Gotlands Bryggeri