Trots extrem tillväxt: Företag fortsatt tveksamma till e-handel

E-handeln har accelererat under pandemin. Ändå arbetar de flesta företag fortfarande inte med digital försäljning till andra företag. Och många har inga planer på att börja. Rapporten Digital försäljning från Svea avslöjar samtidigt att företagen inser att kunderna i dag förväntar sig ett helt annat digitalt erbjudande.

För fjärde året i rad presenterar bank- och finansgruppen Svea sin rapport Digital försäljning. Undersökningen visar att majoriteten av svenska företag inte arbetar med digital försäljning till andra företag. Hälften av dessa säger att det inte heller är aktuellt att implementera det i verksamheten.

Det börjar dock ske en förändring hos företagen om än marginellt. I år uppger 16 procent att de överväger att införa digital försäljning i sin verksamhet. En ökning från fjolårets rapport där motsvarande siffra låg på 13 procent. Bland de tillfrågade företagen som inte arbetar med digital försäljning i dag uppger majoriteten att orsaken är att det inte passar deras målgrupp eller erbjudande.

– Digitaliseringen visade sig under pandemin vara en nödvändighet för de svenska företagens överlevnad. Det är därför förvånande att det fortfarande råder en stor tveksamhet till att införa digital försäljning. Det är viktigt att företag utvärderar sina verksamheter, möter konsumenternas förändrade behov och ser möjligheterna med att bli mer digitala, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Ökade krav på digitala försäljningslösningar

Årets rapport visar även att företagen anser att förväntningar på digitala lösningar har ökat under pandemin. I år uppger hela 69 procent av de tillfrågade att företagskunder har större förväntan på digitala lösningar i dag än för tre år sedan, alltså före pandemin. Bland de verksamheter som enbart riktar sig till privatpersoner svarar 71 procent att privatpersoner förväntar sig digitala lösningar i högre utsträckning i dag.

Bilaga

Sker någon del av er försäljning till andra företag digitalt? (t.ex. webbutik eller återförsäljarsida och liknande?) Flervalsalternativ

37 %

32 %

Nej, men vi funderar på det

16 %

13 %

Nej, och det är inte aktuellt

45 %

54 %

60 %

67 %

3 %

1 %

Varför är det inte aktuellt för ert företag att starta digital försäljning?

Digital försäljning passar inte vårt erbjudande

20 %

57 %

Digital försäljning passar inte vår målgrupp

15 %

42 %

Vi saknar kompetens och resurser

8 %

2 %

Vi ser inget värde i digital försäljning

11 %

Annat

4 %

1 %

Upplever du att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i dag än för tre år sedan? Flervalsalternativ

Totalt

Ja,

69 %

Ja, absolut

43 %

Ja, kanske

26 %

25 %

6 %

Upplever du att privatkunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning i dag än för 3 år sedan? Flervalsalternativ

Totalt

Ja,

71 %

Ja, absolut

49 %

Ja, kanske

22 %

13 %

16 %

Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Black Friday slår nytt rekord men Black Month är framtiden27.11.2021 08:14:19 CET | Pressmeddelande

Black Friday slår nya rekord medan Black Week – och framförallt Black Month – har en ännu starkare tillväxt. Det konstateras när Prisjakt och Svea Ekonomi summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Ekonomi ökade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 4,1 procent, medan Black Week och Black Month hittills haft en tillväxt på 8,1 % respektive 13,2 % procent. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2021: Nu startar årets entreprenörstävling4.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige framställs ofta som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och antalet webbutiker ökar för varje dag som går. För att uppmuntra unga att starta företag har Svea Ekonomi och Payson instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. I år startar tävlingen den 6 oktober. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.

Snåla och slösaktiga: Pengar är en anledning till avslutad vänskap5.8.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Är du snål-Ove i kompisgänget? Då riskerar du att förlora en vänskap. Närmare var tionde person har någon gång avslutat en relation med en vän av ekonomiska skäl. Vanligaste anledningen uppges vara att vännen varit för snål. I kärleksrelationer tycks dock inte privatekonomin vara en lika vanlig källa till uppbrott. Endast två procent uppger att de avslutat en romantisk relation av ekonomiska skäl.