TRRs Insiktskompass navigerar arbetslivet post-Corona

TRR har som ledande omställningsaktör stor kunskap om det privata näringslivets syn på det nya arbetslivet, arbetsmarknaden och kompetensbehovet. För att hjälpa tjänstemän och företag att navigera framåt lanseras nu TRRs Insiktskompass – ett paraply för kvalitativa analyser signerade TRR. Först ut är undersökningar och insikter på tema arbetslivet post-Corona.

TRRs uppgift är att bidra till framgångsrika omställningar och rörlighet på den privata arbetsmarknaden. Förutom erfarenhet krävs kunskap om arbetsliv och arbetsmarknad utifrån ett omvärlds-, forsknings- och målgruppsperspektiv.

Därför lanserar TRR en egen Insiktskompass. Först ut är en studie som summerar hur chefer och tjänstemän i det privata näringslivet ser på arbetslivet post-Corona inklusive tre analyser på temat, som bygger på TRRs arbetslivsexpertis och erfarenhet.

– Vi ser ett stort värde av Insiktskompassen i rådgivningssammanhang för att coacha våra tjänstemän vidare i arbetsliv och studier. Den är också ett värdefullt inspel till debatten om arbetslivet som kommer att fortsätta byta skepnad över tid, säger Lennart Hedström, vd på TRR.

Flexibilitet, självledarskap och rätt förmågor värderas allt högre

TRRs Insiktskompass visar att det inte finns något nytt normalläge utan flera. Och att förmågor och egenskaper värderas allt högre i framtidens rekrytering.

Enligt undersökningarna* som ligger till grund för den första Insiktskompassen kommer distansarbetet att fortsätta framöver. 82 procent av tjänstemännen anser att det kommer vara vanligt att arbeta hel- eller deltid hemifrån även efter pandemin. 74 procent av tjänstemännen tror att det kommer att bli vanligare att styra sin egen arbetstid i framtiden. Självledarskap ses som en framgångsfaktor av såväl chefer som tjänstemän.

Om specifika kunskaper stod i fokus tidigare så visar TRRs Insiktskompass att förmågor som exempelvis social kompetens och stresstålighet kommer bli allt viktigare på morgondagens arbetsmarknad. Både chefer och tjänstemän ser ett ökat värde av det som tidigare betraktades som mjuka egenskaper.

*Undersökningarna till grund för TRRs Insiktskompass post-Corona genomfördes av två separata undersökningsföretag under våren 2021.  Tjänstemannaenkäten är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Totalt 1008 tjänstemän inom privat sektor i Sverige intervjuades via internet. Undersökningsföretaget PFM Research i Sverige AB intervjuade ett slumpmässigt urval beslutsfattare/chefer inom privat sektor med 10+ anställda. Totalt 3150 tillfrågades och 1000 telefonintervjuer genomfördes.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexandra Carmback, tf pressansvarig TRR
Mejl: kommunikation@trr.se

TRR är en aktör inom omställning och arbetslivscoaching. Vi stöttar uppsagda tjänstemän på vägen mot en ny anställning, studier eller att starta eget företag. TRR har 35 000 anslutna medlemsföretag där totalt 950 000 tjänstemän arbetar. Målet är att vägen från ett jobb till en annan positiv lösning ska vara så kvalitativ, effektiv och meningsfull som möjligt. Vi är cirka 270 engagerade medarbetare, som finns över hela Sverige. TRR drivs som en stiftelse utan vinstintresse och initierades 1974 av parterna på den privata arbetsmarknaden, arbetsgivarförbunden inom Svenskt Näringsliv och fackförbunden inom PTK. Styrelsen består av representanter för PTK och Svenskt Näringsliv. Läs mer på www.trr.se

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Västra Götaland under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Västra Götaland har sett mycket ljus ut under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 1054 tjänstemän i Västra Götaland just nu i omställning. Detta visar färska siffror från TRR – omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Stockholm under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Stockholmsregionen fortsätter att vara stark under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 1729 tjänstemän i omställning i Stockholms län. Detta visar färska siffror från trygghetsrådet TRR - omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Norrland under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Norrland fortsätter att vara mycket stark under första kvartalet 2022. Trots orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 420 tjänstemän i omställning i Gävleborgs län, Jämtlands län, Västerbotten, Västernorrland och Norrbotten. Detta visar färska siffror från TRR - omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.