Truppen till herrlandslagets EM-kval uttagen

Förbundskapten Hugo Lopez har tagit ut landslagstruppen inför de avgörande EM-kvalmatcherna mot Danmark och Vitryssland nästa månad. 14-mannatruppen bygger vidare på den trupp som besegrade Vitryssland i november - och Viktor Gaddefors är tillbaka!
Foto: Anders Tillgren

Viktor Gaddefors missade det senaste EM-kvalfönstret i november på grund av en muskelskada i framsida lår. Med sin inställning och passion är han en av de ledande spelarna i herrlandslaget, och blir ett viktigt tillskott när det ska avgöras.

- Det är alltid skönt att ha Viktor med och redo att spela, han är en stor del av den här gruppen, vilket han också visade i Uppsala senast genom att vara på plats och stötta laget från dag 1, säger förbundskapten Hugo Lopez.
- Vi vill såklart alltid att alla är friska och redo att vara med i landslaget.

Tyvärr kan inte Simon Birgander vara med i de två kommande EM-kvalmatcherna. Då en tidigare skada på vänster knä inte läkt som man hoppats har Simons klubb Divina Seguros Joventut bestämt att han ska rehabilitera sig kommande tre månader. Istället får André Nilsson från Umeå BSKT en plats i truppen, och chansen att göra seniorlandslagsdebut.

Efter Sveriges 28-poängsseger över Vitryssland (och Danmarks förlust mot Vitryssland) ligger vägen öppen för herrlandslaget att placera sig på den åtråvärda förstaplatsen i gruppen - men då krävs det seger mot Danmark. Eftersom Sverige förlorade mot Danmark med fyra poäng (76-72) i september behövs det seger med minst fem poäng när lagen möts igen i Baltiska Hallen i Malmö 21 februari.

- Danmark är ett mycket talangfullt lag med trepoängshot och starka spelare under korgen. Vi måste kontrollera den defensiva returtagningen och var redo att svara på deras olika försvarsspel, resonerar Lopez.
- Våra svenska fans gav oss mycket stöd i förra hemmamatchen, och förhoppningsvis blir det samma sak i Malmö!

Förbundskapten Lopez fick en drömstart in sin nya roll, och nu väntar ett oerhört viktig kvalfönster. Skulle Sverige inte placera sig etta i gruppen väntar istället ytterligare en runda av förkvalet till EM-kvalet i augusti 2019 - något man vill undvika.

- Vi kommer att möta två mycket bra motståndare. Vi måste bara ta det ett steg i taget. Vi har mycket respekt för båda länderna, och vi vet hur viktig den här veckan är för våra framtida mål, säger Lopez.

Euroleague och FIBA
Eftersom Euroleague inte tar hänsyn till FIBA:s tävlingskalender när de lägger sina omgångar gör det - precis som under tidigare VM- och EM-kvalomgångar - att spelare i ligan inte kan spela med sina landslag. Detta gör att Jeffery Taylor, Marcus Eriksson och Melwin Pantzar inte kan delta i landslagsfönster under pågående säsong.

Av de 14 kallade spelarna kommer 12 att spela mot Danmark, respektive mot Vitryssland. Truppen samlas i Malmö för förberedelser innan EM-kvalmatchen på hemmaplan den 21 februari, och bortamatchen 24 februari.

Följande spelare är kallade till landslagsfönstret 18-25 februari:

Namn Födelseår Aktuell klubb Moderklubb
Alexander Lindqvist 1991 Södertälje BBK Täby Basket
André Nilsson 1990 Umeå BSKT Sundsvall Dragons
Christopher Czerapowicz 1991 Niszhny Novgorod (RYS) Mölndal
Elijah Clarance 1998 Fraport Skyliners Frankfurt (TYS) Malbas
Carl Engström 1991 Free agent KFUM Ystad Basket
Ludvig Håkanson 1996 Movistar Estudiantes (SPA) Alvik Basket
Johan Löfberg 1995 CB Breogan (SPA) KFUM Göteborg
Nicholas Spires 1994 Monbus Obradoiro (SPA) Södertälje BBK
Charles Barton Jr 1992 Kangaroes Mechelen (BEL) Högsbo Basket
Thomas Massamba 1985 BC Luleå KFUM Linköping
Viktor Gaddefors 1992 Antibes Sharks (FRA) Uppsala Basket
Denzel Andersson 1996 BC Luleå Hudik Basket
Erik Rush 1988 Happy Casa BR (ITA) South Carolina (USA)
Mikael Lindquist 1983 Norrköping Dolphins Alvik Basket

Reserver: Adam Ramstedt (Södertälje Kings), Martin Pahlmblad (Södertälje Kings), Adam Rönnqvist (Jämtland Basket), Anton Gaddefors (MKS Start Lublin, Polen)

Biljetter
Biljetter till Sverige-Danmark finns ute för försäljning och går att köpa här.

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar förkval för kvalificera sig till EM-kvalet. Länderna möts i dubbelmöten under tre fönster (september -18, november -18 och februari -19). Ettan i gruppen går vidare direkt till det stora EM-kvalet 2019. Tvåan och trean får ytterligare en chans att kvala sig in i augusti 2019.

Sveriges kommande EM-kvalmatcher:
21 februari 18.30 Danmark (Baltiska Hallen, Malmö), 24 februari Vitryssland (borta).

Ackreditering
Mediarepresentanter och fotografer skickar sin ackrediteringsförfrågan till Sverige-Danmark 21 februari till robin.svensson@basket.se
Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser inför EM-kvalmatchen kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Förbundskapten Hugo Lopez, +34 661 505 595
Landslagsansvarig Fredrik Joulamo, 070-950 81 19
Pressansvarig seniorlandslagen Robin Svensson, robin.svensson@basket.se, 073-832 99 99

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

Tel:0738329999robin.svensson@basket.se

Foto: Anders Tillgren