TT lanserar bildtjänst med AI

Sara Perers och Tobias Röstlund på TT Nyhetsbyrån i samband med lansering av Mediebanken. Foto Christine Olsson/TT

AI gör Mediebanken intelligent
Med hjälp av avancerad AI-teknik effektiviseras bildarbetet. Automatisk indexering av bilder gör det lätt att kategorisera, märka upp och hitta rätt material, även bland stora bildvolymer. En integrerad GDPR-modul förenklar även samtyckeshanteringen.

– Mediebanken, som vi nu erbjuder utanför huset, är ett system som liknar det vår bildredaktion använder dagligen. För oss på TT är det viktigt att snabbt och lätt få in bilder med rätt metadata och omedelbart göra dem tillgängliga för användarna. Bildhanteringen har blivit så mycket enklare med Mediebanken och det blir smidiga flöden, både för fotografer och övriga som jobbar med bilder, säger Tobias Röstlund, produktägare för Mediebanken och bildbyråchef på TT Nyhetsbyrån.
– Att bland tusentals bilder få ansikten igenkända via AI är ytterligare något som underlättar i arbetet, fortsätter Tobias Röstlund.

Utvecklad tillsammans med kunder
Mediebanken har under de senaste tre åren utvecklats av den norska nyhetsbyrån NTB i nära samarbete med många kunder. Den bygger på den bilddatabas, som NTB och TT har gemensamt. Flera smarta funktioner har tagits fram som effektiviserar bildhanteringen, bland annat med en smidigare redigering. När bilderna är bearbetade kan de delas direkt från Mediebanken.

– Vill du ta ett nytt grepp runt din bildhantering, då är en lättanvänd och smart mediebank ett måste. Vi är stolta över den nya plattformen och ser fram emot att erbjuda den till både stora och små företag. Prissättningen gör att den passar alla och funktionerna är anpassade till de behov som finns hos många verksamheter, säger Sara Perers, försäljnings- och marknadschef på TT Nyhetsbyrån.
– Och vem vill inte få bättre koll på bildhanteringen och GDPR? Med Mediebanken blir det lättare att följa lagen, fortsätter Sara Perers.

Tobias Röstlund, produktägare Mediebanken och bildbyråchef, TT Nyhetsbyrån
tobias.rostlund@tt.se, 0705553166