TT tar hem jämställdhetspris

TT Nyhetsbyråns kampanj, Förändra bilden, tar hem det prestigefyllda priset Guldvågen. Med kampanjen ville TT vara med och bidra till diskussionen om stereotypa bilder och vikten av att utmana dem.

I tävlingen Guldvågen premieras kommunikationsbranschen för sin jämställdhet och under torsdagskvällen delades priserna ut på en gala i Stockholm. Det finns tre kategorier och TT:s bildkampanj Förändra bilden tar hem priset Årets kampanj. Le Bureau är reklambyrån som ligger bakom tillsammans med marknadsavdelningen på TT Nyhetsbyrån. Filmen som är en del av kampanjen är producerad av Nanushka Television.

-  Arbetet med att utmana normer i samhället är viktigt för oss på TT Nyhetsbyrån. Jag är imponerad av Le Bureaus förmåga att omsätta detta i en stark kampanj. Att få reklambranschens viktigaste pris är enormt hedrande, säger Sara Perers, marknadschef på TT Nyhetsbyrån. Jag är stolt som en tupp, om man får använda det ordet, fortsätter Sara och skrattar.

Årets kampanj
På Guldvågens webb beskriver man priset som TT Nyhetsbyrån erhållit som följer:

Kommunikation påverkar. Med det kommer ett ansvar om att påverka världen till det bättre. Årets Kampanj hyllar ett inkluderande arbete som utmanar normer och verkar för en mer jämlik värld. Kommunikation ska vara progressiv och utmana och motverka invanda fördomar, obalans mellan könen och diskriminerande stereotyper.

Guldvågen grundades våren 2015 av Ellinor Ekström, art director, och Sophie Lokko, copywriter.

Läs om tävlingen och övriga pristagare här.

Förändra bilden
Som Nordens största bildbyrå vill TT Nyhetsbyrån vara med och skapa en diskussion kring stereotypa och normativa bilder, och om hur de tillsammans med kunderna kan skapa förändring.

Se hela kampanjen här.