TU välkomnar förslaget om ett nytt mediestöd

Regeringen har i dag tillsammans med Allianspartierna presenterat ett förslag till ett nytt mediestöd.

- Vi är positiva till förslaget och jag välkomnar att det är brett parlamentariskt förankrat, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.

- Det är innovativt samtidigt som grunderna i den nuvarande ordningen bibehålls. Det ger stabilitet, långsiktighet och förutsägbarhet, säger Jeanette Gustafsdotter.

Förslaget presenterades i dag av kulturminister Alice Bah Kuhnke vid ett möte med TU:s styrelse.

- I dessa tider med minoritetsregering känns det extra bra med en enad syn i denna viktiga fråga, sade Alice Bah Kuhnke vid mötet.

Hon framhöll också att regeringen aktivt driver på i frågan om sänkt digitalmoms.

En central del i förslaget är ett nytt mediestöd till s k ”vita fläckar”, d v s ett stöd till journalistik i områden som är svagt eller inte alls bevakade. Hur detta konkret ska definieras är ännu inte bestämt.

Vi ser fram emot en fortsatt dialog om den frågan, säger Jeanette Gustafsdotter.

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad3.12.2018 08:30Pressmeddelande

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.