Tungviktare inom trafikstrategi till WSP

WSP har rekryterat Daniel Firth som har 20 års erfarenhet av stadsutveckling. Han kommer närmast från den regionala trafikmyndigheten i Vancouver, men har också varit ansvarig för strategiska utvecklingsfrågor på trafikkontoret i Stockholm under tio år.

Daniel kommer arbeta brett med stadsplanerings- och trafikfrågor och verka både i Sverige och Kanada. Att samarbeta i projekt över hela världen lockade Daniel till WSP.

– Jag har jobbat med WSP i många år, både i Sverige och i Kanada. Samarbetet har alltid fungerat mycket väl – några av de smartaste personer jag träffat jobbar på WSP. Det ska bli jättekul att vara en del av den här spännande organisationen, säger Daniel Firth.

Daniel drivs av att var en del av lösningen på de utmaningar som stora städer står inför idag och är ett stöd när beslutsfattare behöver hjälp och verktyg att komma vidare. Han har dessutom ett särskilt intresse för och erfarenhet av trängselavgifter, något som är mycket aktuellt i många städer i världen just nu. Det har han arbetat med både i London och Stockholm och ledde även en stor utredning i Vancouver.

Daniel kommer arbeta med bland annat scenarioplanering, trafikstrategier och trafiksäkerhetsprogram för storstadskommuner, men också inom bredare frågor så som klimat, segregering och ojämlikhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Firth
Daniel.Firth@wsp.com

WSP är en av världens ledande rådgivare och konsultbolag inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med närmare 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.