Tungviktare inom trafikstrategi till WSP

WSP har rekryterat Daniel Firth som har 20 års erfarenhet av stadsutveckling. Han kommer närmast från den regionala trafikmyndigheten i Vancouver, men har också varit ansvarig för strategiska utvecklingsfrågor på trafikkontoret i Stockholm under tio år.

Daniel kommer arbeta brett med stadsplanerings- och trafikfrågor och verka både i Sverige och Kanada. Att samarbeta i projekt över hela världen lockade Daniel till WSP.

– Jag har jobbat med WSP i många år, både i Sverige och i Kanada. Samarbetet har alltid fungerat mycket väl – några av de smartaste personer jag träffat jobbar på WSP. Det ska bli jättekul att vara en del av den här spännande organisationen, säger Daniel Firth.

Daniel drivs av att var en del av lösningen på de utmaningar som stora städer står inför idag och är ett stöd när beslutsfattare behöver hjälp och verktyg att komma vidare. Han har dessutom ett särskilt intresse för och erfarenhet av trängselavgifter, något som är mycket aktuellt i många städer i världen just nu. Det har han arbetat med både i London och Stockholm och ledde även en stor utredning i Vancouver.

Daniel kommer arbeta med bland annat scenarioplanering, trafikstrategier och trafiksäkerhetsprogram för storstadskommuner, men också inom bredare frågor så som klimat, segregering och ojämlikhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Firth
Daniel.Firth@wsp.com

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.