WSP

Tunnelbanan till Älvsjö: WSP får förtroende att utforma tunnel, järnvägsteknik och stationer

Dela
WSP har vunnit två komplexa och utmanande uppdrag i samband med Stockholms tunnelbaneutbyggnad mellan Fridhemsplan och Älvsjö. WSP har fått förtroendet att ansvara för utformning av tunneln, alla järnvägstekniska system samt fyra stationer på sträckan.
Bild: Region Stockholm.
Bild: Region Stockholm.

Den nya tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö binder samman centrala och södra Stockholm samtidigt som den bidrar till högre kapacitet i tunnelbanenätet.

– Det känns väldigt roligt att fortsätta bidra till den nya tunnelbanan i Stockholm. Den här sträckan ger förutsättningar för att bygga ytterligare 48 000 bostäder i staden. Ett viktigt projekt för boende, verksamma och besökande i Stockholm under många år framöver, säger Håkan Danielsson vd för WSP Sverige.

Den nya tunnelbanelinjen sträcker sig från Fridhemsplan via stationerna Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga till Älvsjö. Att åka mellan ändstationerna kommer ta cirka 10 minuter och längs sträckan skapas bytespunkter där olika trafikslag knyts samman.

– Att få bidra till att utforma stationer som är trygga och lätta att orientera sig i för alla resenärer känns viktigt. Utformningen av stationer ska smälta in i staden och möjliggöra nya bostäder, säger Anders Matson som är uppdragsledare på WSP för stationsuppdraget.

Tunneluppdraget innebär att ta fram underlag för en åtta kilometer lång bergtunnel med komplexa passager under Mälaren. Det inkluderar även all järnvägsteknik så som bland annat spår, signalsystem, kraftförsörjning och kommunikationssystem.

– Val av tunneldrivningsmetod i kombination med modern teknik inom tunnelbana blir både spännande och utmanande. Det är verkligen roligt att få arbeta med ett så efterlängtat projekt, säger Johan Forslin som är uppdragsledare på WSP för tunnelutformningsuppdraget.

WSPs uppdrag omfattar systemhandlingar som utgör tekniskt underlag till järnvägsplan och detaljplaner samt tillståndsansökningar och miljökonsekvensbeskrivningar.

Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana är byggherre för nya tunnelbanan. WSPs projekt startar i augusti 2022 och pågår fram till 2024. Hela sträckan planeras tas i drift i mitten av 2030-talet.

Kontakter

Bilder

Bild: Region Stockholm.
Bild: Region Stockholm.
Ladda ned bild

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye