Myndigheten för press, radio och tv

TV4 fälls för säljfrämjande sponsringsmeddelanden

Dela

Granskningsnämnden fäller utformningen av flera sponsringsmeddelanden som sändes i TV4 under Fotbolls-VM i juli i år.

Sändningarna innehöll sponsringsmeddelanden med reklamliknande karaktär och säljfrämjande beskrivningar. Några meddelanden innehöll bilder på fler produkter än de som sponsrade. Granskningsnämnden ska nu ansöka hos domstol om att TV4 ska betala en avgift om totalt 450 000 kronor eftersom sponsringsmeddelandena strider mot bestämmelsen om hur sådana meddelanden får utformas (beslut 18/02432).

Övriga ärenden

  • Ett inslag i Rapport i SVT1 om kostnaderna för Nya Karolinska Solna fälldes av nämnden (beslut 18/02222)
  • Ett inslag i Rapport om inverkan av värktabletter under graviditeten friades (beslut 18/00185)
  • Dokumentärserien Vikingarnas tid i SVT2 friades (beslut 18/00378 och 18/00410)
  • Ett inslag i Aktuellt om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker friades (beslut 18/02565)
  • En rapportering i Lunchekot om ett flyghaveri på Kuba friades (beslut 18/01741)
  • Ett inslag i Ekot om ett beslut i Migrationsöverdomstolen friades (beslut 18/01856)

Nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats, www.mprt.se.

För mer information kontakta;
Anna Dingertz, 08-580 070 18

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum