Myndigheten för press, radio och tv

TV4 riskerar avgift på 250 000 kronor på grund av felplacerade reklamavbrott

Dela

Granskningsnämnden konstaterar att samtliga annonsavbrott i långfilmen "Döda poeters sällskap" var placerade så att de avbröt pågående händelse-förlopp. TV4 riskerar nu en avgift på 250 000 kronor.

Filmen som sändes den 19 januari i år avbröts för reklam vid fem tillfällen. Eftersom annonsavbrotten inte var placerade där det – även utan annonsavbrott – skulle ha skett avbrott i filmens kontinuitet strider sändningen mot bestämmelsen om när program får avbrytas av annonsering. Nämnden kommer därför att ansöka hos domstol om att TV4 ska betala en särskild avgift för överträdelsen (beslut 19/00211).

TV4 har vid ett stort antal tillfällen under de senaste åren fällts för felaktigt inplacerade annonsavbrott. Nämnden har därför nyligen beslutat att höja den särskilda avgiften som nämnden ansöker hos domstol om att TV4 ska betala, från 25 000 till 50 000 kronor per annonsavbrott.

Följande ärenden frias

  • Ett inslag om klimatförändringar i Aktuellt (beslut 18/03547).
  • Inslag om stranderosion i Bangladesh i SVT:s Morgonstudion (beslut 18/03803).
  • Bästa dieten, ett program i SVT1 (beslut 18/03808).
  • Dokumentären Det slutna sällskapet – Svenska Akademien, männen och övergreppen som sändes i SVT1 (beslut 18/04274 och 18/04369).
  • Ett inslag i Rapport om Arbetsförmedlingens inställning till långtidsarbetslösa (beslut 18/04522).
  • Ett inslag i Aktuellt om statsbudgeten och regeringsbildningen (beslut 18/04372).
  • Ett inslag i Aktuellt om graffiti (beslut 19/00260).

Alla nämndens beslut finns att läsa på vår webbplats.

För mer information kontakta;
Maria Bergerlind Dierauer, 08-580 070 09

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum