TV4:s Kalla Fakta-program om Bergstrands utbildningar
Varje år studerar cirka 50 000 elever inom stadens vuxenutbildning och cirka 80 procent av den vuxenutbildning som erbjuds finns hos externa leverantörer. Det är en stor del av vuxenutbildningen och därför är det viktigt med konstruktiv dialog mellan staden och leverantörerna för att kunna bedriva dessa viktiga utbildningar.
Med anledning av Kalla Faktas granskning vill vi kommentera följande.
- Förvaltningen har ansvar för kvalitets- och avtalsuppföljning av de leverantörer inom vuxenutbildning som vi har avtal med. De brister som framfördes om utbildningen i det aktuella fallet har förvaltningen granskat och säkerställt att dessa har åtgärdats. Det gjordes från senare delen av hösten 2020 till september 2021. Sedan september 2021 har inga klagomål framförts. Förvaltningen fortsätter sin nära granskning och uppföljning av leverantören.
- Förvaltningen ställer krav på och kontrollerar våra leverantörer, dels i upphandling och dels kontinuerligt under avtalsperiod. Det görs via offentliga register, löpande uppföljning och när förvaltningen får information i andra sammanhang. Det sker bland annat genom avtals- och verksamhetsuppföljning och enhetsuppföljningar genom skolbesök, antingen oanmält eller anmält. Enhetsuppföljningarna utgår från stadens framtagna bedömningskriterier och genomförs löpande under året.
- Skolinspektionen beslutar om betygsrätt. Förvaltningen anser att det är befogat att utgå ifrån att Skolinspektionens beslut om betygsrätt innebär att leverantören bedöms ha förutsättningar och kunskap om regelverk och tillämpning. I den löpande uppföljningen har kommunen ansvar för att säkerställa att efterlevnad sker.
- De uppgifter som framkommit i medier är av så allvarlig karaktär att förvaltningen anser att dessa bör utredas av polisen. Förvaltningen har därför gjort en polisanmälan och lämnat över ärendet för hantering till Polisen.
- Förvaltningen skulle välkomna förtydligande i hur långt kommunernas ansvar sträcker sig när det gäller kontroll av leverantör och hur kontrollen lämpligen ska genomföras utifrån nationella riktlinjer och rekommendationer. I det aktuella fallet i Kalla Fakta förekommer beskrivningar om hur leverantören agerar som arbetsgivare och det interna klimatet. Det är frågor som arbetsmarknadsförvaltningen varken har möjlighet eller befogenhet att kontrollera.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakter
Kommunikationsstrateger Ingela Thudin 08-508 355 43 eller Sara Thor 08-508 355 44
E-post kommunikation.amf@stockholm.se
Om
Arbetsmarknadsförvaltningen Stockholms stad
Förvaltningen ansvarar för att ska skapa effektiva insatser för att fler stockholmare ska hitta ett arbete eller börja studera. Det gör vi bland annat genom arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning i svenska för invandrare, grundläggande och gymnasial vuxenutbildning och komvux som särskild utbildning på grundläggande respektive gymnasial nivå. Vidare ansvarar förvaltningen för yrkeshögskoleutbildningar, samordna mottagande av nyanlända, feriejobb för ungdomar, aktivitetsansvaret för 16–19-åringar som inte går en gymnasieutbildning och samordning av stadens samverkan med Arbetsförmedlingen.
Följ Stockholms stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stockholms stad
De är Stockholms stads kulturpristagare 202424.4.2024 12:23:27 CEST | Pressmeddelande
Lap-See Lam och Nina Hemmingsson är två mottagare av Stockholms stads kulturpriser i år. Sju priser i olika kategorier ges aktörer av stor vikt för Stockholms kulturliv. Varje kulturpristagare tilldelas en prissumma på 100 000 kronor.
Christian Sandahl blir ny gymnasiechef i Stockholms stad24.4.2024 09:16:31 CEST | Nyheter
Christian Sandahl börjar arbeta som gymnasiechef för Stockholms stads gymnasieskolor den 5 augusti.
Stockholms stad satsar på ännu bättre service för företagare24.4.2024 09:00:52 CEST | Pressmeddelande
Den årliga undersökningen som mäter kommunens myndighetsutövning visar att Stockholm ligger på fortsatt höga nivåer. Med ett genomsnittligt betyg på 72 i Nöjd-Kund-Index (NKI) ligger Stockholm på vad som räknas som en hög nivå på betygsskalan 1-100. Men det finns viktiga delar som behöver fortsätta utvecklas för ett positivt företagsklimat.
Ny bok om Djurgården presenteras på bokfrukost i Stadsmuseet23.4.2024 10:17:21 CEST | Pressmeddelande
Se där! – En guide till Djurgårdens minneslandskap är en ny bok från Stockholmia förlag. I denna lustfyllda antologi guidar tolv etnologer och kulturhistoriker läsaren till att upptäcka Djurgården på nytt.
Avspark och invigning av Järvaligan22.4.2024 18:25:41 CEST | Pressinbjudan
I Järvaligan uppmuntras barn och unga i Järva att prova på att spela fotboll. Deltagarna tränar fotboll på veckodagarna efter skoltid. Ungefär en gång i månaden är det matchspel i form av en turnering. Lördag den 27 april är det dags för den första turneringen och invigningen av Järvaligan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum