Två miljoner barn har fått kunskap som motiverar till tobaksfria liv
När A Non Smoking Generation startade var rökning en naturlig del av samhället och cigaretter var en statussymbol. 1979 antog organisationens grundare den stora utmaningen att förändra attityder och normer kring tobak, och inledde kampen om barns rätt att förbli tobaksfria. Sedan dess har organisationen utbildat, inspirerat och engagerat över två miljoner barn.
Idag är hälsoriskerna med cigaretter väl kända. Att göra reklam för tobak är förbjudet och andelen rökare har successivt minskat. Sedan rökfria serveringar infördes 2005 har rökningen bland vuxna nästintill halverats. I takt med den sjunkande cigarettförsäljningen arbetar tobaksindustrin intensivt med produktutveckling och dold reklam för att säkerställa att de har kunder även i framtiden. Nya nikotinprodukter marknadsförs som tobaksfria för att kringgå tobakslagen och godisliknande smaker och design lockar barn att testa. Resultatet av dessa strategier är att fler än var tredje ungdom använder tobak under sin skoltid.
- Explosionen av nya tobaksprodukter är ett kvitto på att det tobaksförebyggande arbetet har fungerat. Tyvärr är vi nu i viss mån tillbaka på ruta ett med bristande kunskap och liten eller obefintlig reglering av e-cigaretter och vitt snus. Industrin tillåts återigen rikta sin reklam direkt till barn och unga i sociala medier och dela ut gratis smakprover på festivaler och events. Förbudet mot tobaksreklam måste omfatta alla nikotinprodukter som inte är godkända läkemedel. Nikotin framställs av tobak, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Under 2000-talet har organisationen skiftat fokus från att enbart informera om tobakens hälsorisker, till att även belysa dess konsekvenser för en global hållbar utveckling. Enligt 2019 års Novusrapport Det är bara barn som börjar använda tobak är det bara 19 procent av allmänheten som känner till barnarbetet inom tobaksindustrin och endast sex procent är medvetna om industrins massiva skogsavverkning. Rapporten avslöjar även att kunskapen om nikotinets hälsorisker är låg. 11 procent vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa och fem procent känner till att nikotin kan ge inlärningssvårigheter.
- Vi vet att kunskapen om tobaksindustrins inverkan på global hållbar utveckling motiverar barn till att förbli tobaksfria. Förra året svarade 92 procent av eleverna som såg vår föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet” att den innehöll argument för att avstå tobak. Det krävs större investeringar i kunskapshöjande aktiviteter på tobaksområdet från både offentlig, privat och ideell sektor, säger Helen Stjerna.
Sedan 1994 finns en lag om rökfri skolgård som tyvärr inte fungerar, eftersom den enbart reglerar rökning på skolgården. Indirekt tillåts användning av snus, e-cigaretter och andra nikotinprodukter samt rökning ”på andra sidan strecket”. Nio av tio unga börjar på grund av kompisars bruk och A Non Smoking Generation efterlyser därför en lag om tobaksfri skoltid samt att information om tobak ur både hälso- och hållbarhetsperspektiv inkluderas i skolans läroplan. I dagsläget är det bara fyra av tio elever som får ingående information om tobak i skolan.
- Under 40 år har vi kommit långt, men inte tillräckligt. Nu är det dags att vuxna tar sitt ansvar för barns rättigheter på allvar. Tillsammans kan vi nå målet om ett tobaksfritt Sverige 2025 och säkerställa en global hållbar utveckling och varje insats som förebygger barns tobaksbruk är ett viktigt steg på vägen. För bara 40 kronor kan vi ge ett barn den kunskap som motiverar till ett förbli tobaksfri, säger Helen Stjerna.
A Non Smoking Generations framgångar och framtida projekt uppmärksammas på ett jubileumsevent den 28 november kl. 17.00-20.00 på Södra Teatern i Stockholm.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
Brynäs IF, Gävle Kommun och A Non Smoking Generation i samarbete för nikotinfria barn och unga26.9.2024 14:40:34 CEST | Pressmeddelande
Allt fler ungdomar luras in i ett nikotinberoende genom godisliknande vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar även bruket av traditionella cigaretter bland skolelever runt om i landet. Den här utvecklingen vill Brynäs IF och Gävle kommun vända på tillsammans med A Non Smoking Generation.
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum