Två nya yoghurtsorter från dalsländska Dalsspira till Lidl

Det lokala mejeriet i Färgelanda i Dalsland, Dalsspira, har tecknat avtal med Lidl Sverige. Från och med vecka 43 kommer två smaksatta yoghurtar finnas i samtliga av Lidls över 200 butiker runt om i landet. Det är yoghurtsorterna Hallon och Päron/Vanilj som säljs under Dalsspiras eget varumärke.

- Att få samarbeta med Lidl gör oss både stolta och glada. Nu får för första gången konsumenter i hela landet möjlighet att pröva våra nya, goda yoghurtsorter tillverkade av mjölk från Dalsland, säger Malin Jakobsson, VD Dalsspira mejeri.

Dalsspira mejeri tillverkar sina produkter från komjölk från gårdar i Dalsland och Bohuslän. För Dalsspira innebär samarbetet en möjlighet att nå konsumenter i hela landet. Dalsspira startade 2001 som ett litet gårdsmejeri. Idag är Dalsspira börsnoterat och omsatte under 2020 30 miljoner kronor.

-Det känns bra att möta våra kunders efterfrågan av ännu fler svenska produkter och samtidigt ge Dalsspira mejeri möjligheten att nå hela Sverige. Det är en perfekt match, säger Robert Stekovic, Kommersiell Direktör vid Lidl Sverige.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från Axfood till Lidl: Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef15.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Hållbarhetsexperten Caroline Kjerstadius börjar som Lidl Sveriges hållbarhetschef vid årskiftet. Redan i dagarna smygstartar hon i sin nya roll som representant för Lidl Sverige vid Nordic Organic Food Fair där hon ska samtala om ekologiska varor med bland annat den danska ministern ansvarig för livsmedel och jordbruk, Rasmus Prehn. Caroline har en lång karriär på Axfood bakom sig.